Vikten av Hälsan

Snabbt, till va då?

Läste ett intressant blogginlägg från ”Kostdoktorn” imorse,

http://www.kostdoktorn.se/lasken-ar-problemet-inte-kalorierna
och gissa om det kan skriver blev väldigt sant då jag gick igenom kommande veckas reklamhög.

20140322_122813[1]

Det som erbjuds denna vecka är massor av kampanjer på färdiga maträtter, ”snabba” mellanmål till ungarna och MÄNGDER av LÄSK!

Se bara här;

20140323_124651[1]

20140323_124724[1]

Tur att ICA levererade en sida med ”lösningar” på ”problemen” som uppstår vid högt intag av skräp, eller hur var det nu?


Denna annons var sidan efter den sockersöta sidan!


Bra va?
Fast, ja det är ju samma sak, bara förpackat och marknadsfört på olika sätt!

Det är ju skrämmande, det är en bitter sanning, folk ser till priset ”Extra billigt och snabbt”. Snabbt till va då? Sjuksängen?

Bättre hade det ju varit om de skippat den sidan, och helt fokuserat på den gröna sidan.

Jag vet inte riktigt vart ”Ta ett Grönt år” tog vägen. Det kampanjas för fullt om den i Buffé tidningen men när väl reklamen kommer och veckans kampanjer då är den som bortblåst!

Så den kommande veckas handling blir lite spridd, då det inte riktigt fanns så mycket som gick på Fröken Loo´s filosofi men jag gör det bästa av situationen.

Som tur är så efter gårdagens middagsbjudning

och dagens lunchbjudning

Det ska vara smidigt att laga mat, speciellt då vårsolen lockar där ute, som idag då mina föräldrar  kom på lunch, och på spisen lät jag en köttgryta puttra sen tidig förmiddag. Det är perfekt, då den sköter sig självt och man kan göra annat under tiden, och då 20 minuter återstod vände jag ned en massa rotfrukter och en allt i ett-måltid var klar att servera. Tillsammans med diverse gröna tillbehör:

Annars är det ju perfekt med mat som går snabbt, som det jag åt då de andra mumsade köttgryta, en mixad ärt och grönkålssoppa med två sorters lax, purjo, äpple och som toppades med ett pocherat ägg då den lades upp på tallriken.

Blev det en del rester kvar, så kvällens middag och morgondagens middag är räddad, bara att toppa med passande proteinkällor.

Till kvällen blir det nog lax och imorgon tofu (det är ju Köttfri Måndag), för min del. Putte får nog lammkorv ikväll och räkor imorgon.
Att bara slänga mat som blir kvar, det är inte min melodi, däremot planera och förbereda, det är min melodi!

Nej, jag ger mig INTE! Det är dags för att butikerna tar det här med folkhälsan på allvar!
Våra livsmedelsjättar och stora bolag där ute, verkligen ser över vad som ställs på hyllorna!
PENGAR PENGAR PENGAR!
Men vad FAN är PENGAR jämfört med att ha en god hälsa?
Inifrån och ut?

SNABBT SKA DET GÅ PÅ JOBBEN!
SNABBT SKA DET GÅ ATT STILLA HUNGERN!
SNABBT GÅR DET NED I GRAVEN!

Någonstans på vägen glömdes Vikten Av Hälsan bort!

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentarer till: "Snabbt, till va då?" (2)

  1. Tack för din kommentar. Det är skittrist med den kortsiktighet som finns idag på arbetsplatser. Att vi de facto arbetar bättre med vila och lagom stress, det verkar svårt för en del att ta till sig. Hälsar. Emilia

    • Ja, det är det verkligen! Idag blev min chef lite rädd att jag lära gå till tandläkaren på arbetstid
      p.g.a en visdomstand men han blev lite lugnare då jag sa att jag skulle ta det då jag inte jobbade.
      Struntade totalt i att jag inte kunde prata eller bocka ned huvudet…

Kommentera

Etikettmoln

