Vikten av Hälsan

Påverka det Du kan

Inte idag heller kunde Aftonbladet undvika att ha ämnet Hälsa på löpet, inte en notis om det brutala mordet på Nils Horner.

20140312_144815[1]

Fast halva tidningen innehöll ju ord och tankar om honom och säkerheten kring reportrar/korrar i utlandet medans ”löpet” hade en sida och frågan är om det var så mycket att ha ett löp om, att snabba kolhydrater och hårt stekt/grillat kött och stekt ägg är farligt för hjärnan, om man vill ”undvika” att få demens.

20140312_140213[1]

Varför skulle de vara ”ofarligt” för hjärnan då det är farligt för resten av kroppen? Ännu en forskning att rapportera om, med samma resultat, ät INTE sådant som inte ger något tillbaka till kroppen, uteslut snabba kolhydrater, alltså skräpmat!

Kanske får det någon att vakna upp men varför skulle just denna rapport vara så ”unik” i detta område inom hur maten påverkar vår hälsa?

 Det är ett bevis på att det är ofta det vi stoppar i munnen som avgör hur vi verkligen mår, och hur det påverkar olika ”åkommor” i våra kroppar.

Blev lite glatt överraskad idag, då Kristina Andersson ÄNTLIGEN uppdaterade sin kloka blogg igen, och som vanligt kom det ett klokt och tänkvärt blogginlägg;

http://blogg.topphalsa.se/kostpepp/2014/03/12/formedla-nyttig-mat-till-barn/

bråkbarn

Det är ju precis så som Kristina skriver, det är inte dieter och bantning som barn ska föras in i, de ska inspireras och motiveras in till en sund livsstil där allt ingår, och de ska få förståelse för kostens betydelse för att MÅ BRA!

barnssmak

Se även dessa underbara barnprogram, jag har ju varit ledig idag och haft tre avsnitt på i bakgrunden under tiden jag donat på hemma. Jag brukar INTE uppmuntra till stilla sittande men detta är verkligen något att se, med eller utan barn, spelar INGEN roll!

http://urplay.se/Produkter/165899-Har-har-du-din-mat

Nu är ju inte kosten hela miraklet till en god hälsa, det är så mycket som spelar in, det psykiska och fysiska. Det ska ju vara ett samspel där emellan. Jag vet, jag har erfarenhet av det, och kunskap, jag arbetar med mig själv i dessa frågor VARJE dag, för att kunna nå mitt mål, och ett av delmålen, det största och svåraste att nå, jag vet, når jag det, kommer en STOR sten att ramla av mina axlar, och Fröken Loo kommer kunna blomma ut ordentligt, men tills dess får jag söka mina vattenhål för att få energi att orka driva framåt.

öppendörr

Men ingenting sker av sig självt, att sitta och vänta på mirakel det går inte, även om jag måste vända på varje sten, rycka i varje dörr för att ”komma ut” så är det så. Jag kan inte bara sitta och vänta. Människorna blir inte friskare och piggar av det, och jag blir definitivt inte en bättre människa av att stå och se på. Jag MÅSTE agera NU!

Och dessa kloka ord dök upp framför mig idag
Har det en mening kanske?

Som sagt, kosten är inte allt för en god hälsa men det är verkligen något som Du kan påverka själv, genom att aktivt göra val i butiken.
”Hur påverkar detta mig och min familjs hälsa, Nu och sen?”
”Finns det bättre val?”

För det är ju inte bara en hunger som ska stillas, maten har uppgifter i våra kroppar!

Det spelar ingen roll vilken forskningsrapport Du läser, så visar de alla det samma, att varje näringsämne, mineral, vitamin, antioxidant har en funktion för att våra kroppar ska klara sig från skador, uppkomna skador ska repareras, celler ska bildas, hår, naglar, ögon, hud, skelett, muskler, magen, levern, njurarna, hjärnan!
barntillsatts

Ja HELA kroppen ska ha sitt av maten Du lägger på tallriken!
Så tänk en EXTRA gång på vad Du egentligen lägger i korgen!
Vet Du vad innehållet gör med Dig och Din familj?

Jag försöker göra det jag kan med kostens hjälp att påverka min kropp och hälsa
Det tar tid, och måste få ta tid, man går på nitar, man faller tillbaka
Men det gäller att ha viljan och orken, samt att inse att man är UNIK som person och ingen diet eller kosthållning passar alla.
(Det enda som är lika för alla är att ”tomma” kalorier är farligt, och då spelar det INGEN roll vem Du är)

Jag har som sagt varit ledig idag, och fortsatte min f(r)isk-frossa med något så enkelt som en lax och grönsaksomelett som serverades med en vitkålssallad och två sorters groddar.

20140312_103638[1]
20140312_135635[1]

Underskatta ALDRIG en omelett! Släng i det som finns hemma.
Och är det mellanmålstid(eller frukost), i med äpple, kokos och kanel, in i ugnen, klicka på lite keso som du smaksätter med kardemumma innan servering!
Perfekt istället för en bit äppelpaj med vaniljsås!

Ikväll blir det ”bara” en soppa, med Mexikansk-touch, innehållande bl.a svarta bönor och bläckfisk. Serveras med en avokadosallad med söt apelsin och krispigt äpple. En klick hummus på soppan, är pricken över i:et.
20140312_171502[1]

För imorgon har jag förberett för att kunna göra bönfyllda paprikahavlor och som serveras med wookade palsternacksstrimlor och svamp, som får sällskap av den rökta lax som blev kvar från dagens omelett
Inte helt fiskfritt imorgon heller.

20140312_171510[1]

Kommer nog även ta någon sked av den blandsallad jag laddat med i kylen.
20140312_103643[1]
Romansallad, apelsin, äpple, morot, broccoli, purjolök och paprika
blev det denna gång.

Vill Du lära Dig mer om kostens betydelse för hälsan?

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Eller om Ni bor i Gävle så kan Ni fortfarande anmäla er till denna cirkel

http://www.medborgarskolan.se/arrangemang/?aid=714929&mid=2180&sgid=51

Kommentera

Etikettmoln

