Vikten av Hälsan

Detta väder mötte man av imorse!

Det har gått ungefär en månad sen förra påhoppet, om att jag inte fick se ”Mellon” bara för att jag handlade bl.a. blomkål, morötter och avocado.

Idag hände det igen, visserligen en besserwizzer till man som gärna lägger sig i folks träning på gymmet, ”Jasså Du är HÄR!”, då han mötte mig på väg ut från bolaget. ”Ja?” Svarade jag och gick vidare.

På honom lät det som om han kommit på någon i godisskålen som har avlagt ”godisförbud”. Lite sådär, ”Hahaha, jag KOMDIG


Ja, jag dricker FAKTISKT vin, ibland. För att det är GOTT, jag NJUTER av varje droppe men som ”vanligt” väljer jag med omsorg vad som hamnar i glaset, alldeles för mycket miljögifter och dåliga arbetsklimat finns bland vingårdarna runt om i världen men bolaget börjar få ett stort utbud av både EKO och Fairtraid viner/ölsorter.

Nej, jag hoppar fortfarande INTE på verbalt då jag ser hur folk handlar och agerar i butiken även om jag som sagt, så ofta vill, för att det BEHÖVS! Då man märker hur det som hamnar i korgen bevisligen INTE är bra för personens välbefinnande/hälsa. Och speciellt då det oftast är dessa människor som ”gnäller” över hur DYRT det är att handla mat/råvaror. Men råd att handla tomma kalorier det har dom.

ravaror.skitmat

Såg ett avsnitt av ”Vad hände sen” av lyxfällan, har aldrig följt det utan sett något avsnitt här och där men det slog mig då jag såg snuttar av olika program, var att de förutom att ha handlat/spelat sig till skulder hade VÄLDIGT dålig koll på maten. Mängder av ute-luncher, fika med vänner, after-work öl, poker-öl, fotbolls-öl, mitt i veckan mys, pizzor, läsk, energidrycker, godis, färdigmat. Och sådant är DYRT! Dyrt för plånboken och för hälsan. Det ger ju ingenting tillbaka till kroppen. Tycker fortfarande att det där programmet skulle ha en som kom in och även lärde familjerna att tänka ekonomiskt kring maten. Det är ju HÄLSOEKONIMI!

Men det är ju så, hamnar på botten, tappar orken, så är det ju så lätt att hamna i den onda cirkeln, ”Inte bry sig om något”. Man bara försöker överleva för dagen, och letar de snabba kickarna, vilket är det dyraste alternativen.

 

”Lätt för Er och säga, Ni är ju BARA två som ska ha mat”

20140303_121931[1]

Ja, vi är bara två men eftersom vi dels planerar måltiderna efter erbjudanden, säsong, extra priser och handlar råvaror så kommer vi undan billigare, vi slänger inte mat utan tar reda på rester. Vi handlar inte det där ”lilla” extra som så många gör, ensam, som större familj.

Det spelar ingen roll om det är onsdag, lördag, tisdag eller söndag så hamnar det ofta en väldigt massa ”det lilla extra” i folks vagnar, chokladkakor, små godispåsar, läskflaskor och liknande. Sådant som egentligen INTE behövs till vardags.

Håller med min vän Mia i den frågan; http://www.levdittliv.se/gastric-bypass/skrammande-godispizza/
1 hg godis, i veckan, mer är inte okej.

sockerhög

Kommer Ni ihåg, tre teskedar socker om dagen, var okej för ett barns kropp att ta hand om! 6 teskedar för Dig!
Så håller Du dig till 6 teskedar om dagen, så kanske Du får lite pengar över att lägga på RIKTIG mat istället!
Vad riktig mat är, det kan man diskutera men riktig mat ska bestå av näring och energi som ger något tillbaka till kroppen istället för att bara ta av den, som mycket av det folk stoppar i sina munnar gör.
chokladredbull
De tror de ger den energi men de tar istället av den energi som finns i kroppen redan!

Det här är riktig mat för oss;

20140306_215243[1]
Detta blev det igår

Morotspasta med spiskummin och vitlöksfrästa grönsaker. Lax och bläckfisk i en marinad av tomat, rökt chili, paprika, vitlök och en udd kanel, Tex-mex alá Fröken Loo

Och eftersom värdet var sådär helt underbart imorse blev det en lång promenad på förmiddagen, så förberedde lunchen innan vi gick iväg

Då det blev rimmad långa smaksatt med lite gravad lax, till det blir det en broccoli och svampwook samt en söt morotssallad
Men vi for iväg och handlade lite innan lunchen hamnade i ugnen så kunde då fylla på broccoliwooken med både mangold och soltorkade tomater
20140308_130729[1]
Det är så skönt att veta att det finns mat förberedd i kylen då man är ute på vift i vardagen, istället för att få en panik hungrig mage och det som hamnar i munnen inte är riktigt vad som var med i penga/hälsobudget.

Och ikväll, är det ju Mello-final
då är saken  BIFF!
20140308_162717_1[1]
Älgfärsbiff och bönbiff
20140308_170031[1]
Med citron och persiljemarinerade rotfrukter
Linssallad
Surkål
Och toppar Putte´s älgfärsbiffar med whisky frästa äpplen och kantareller

(Nej fröken Loo tycker verkligen INTE om kantareller, jag har försökt FLERA gånger och har man provat fler än tre gånger och inte tycker om då är det OKEJ)

Sen om saken är biff om vem som vinner ikväll, det vet jag inte.

Behöver Du eller någon i din närhet hjälp att tänka och agera hälsoekonomiskt?

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

