Vikten av Hälsan

 Ingvar Karmhed/TT

Det är inte bara pärlsockret på kanelbullen, strösockret på munkarna, florsockret på semlan eller kristyren på pepparkakorna som räknas!

Det är sockret som smälter sakta i din kaffe/tekopp, sockret som döljer sig i frukostbrödet, flingorna, yoghurten, eller sockret du själv strör över filen, sockret som ligger i skinkan, som befinner sig i ketchupflaskan, i korven, i den frysta matlådan, i restaurangens lunch, sockret som finnas i den ”nyttiga” måltidsersättaren.

Ja, ALLT räknas in, och idag kom det nya råd om MAX gränser som sockerintag/dag, från 10% till 5%, alltså från ungefär 50 gram till 25 gram, och för att vara MER tydlig, 25 gram är ca. 6 teskedar eller 8 sockerbitar!

sockerhög

Vilket är mindre än vad som finns i en 33 cl läskburk!
Och då ska BARN få i sig hälften av vad en vuxen, så ett barn, ska MAX få i sig 3 teskedar/dag!

I tisdags fick nog många av Sveriges befolkning i sig bra mycket mer än maxgränsen, för en hel vecka men nu nöjer sig nog inte varje svensk med att äta en semla och tänker på att minska sitt sockerintag resten av veckan.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18491104.ab

Sex teskedar, åtta sockerbitar, klarar Du dig på det under en dag?

Kan ju lätt återkoppla till det första avsnittet av säsongens Plus

http://www.svtplay.se/video/1831897/del-1-av-8
(Om Ni inte sett det så är det nästan 16 minuter in i programmet som de börjar granska hur MYCKET socker programledaren får i sig en ”vanlig” dag, Ni ser ju redan på bilden att han INTE klarade av att hålla sig under dagens MAX gräns, och än mindre den nya gränsen)

Det behövs INTE många vakna timmar för en medel svensk att spräcka max-gränsen. En kopp kaffe/the på morgonen med två sockerbitar, vips så är det inte mycket kvar. En macka med skinka, en skål med yoghurt och flingor och sen är gränsen nådd för LÄNGE sen!

DSC04119

Och har sedan socker i varje kopp the/kaffe, så finns det inte så mycket mer utrymme för det dolda sockret, som finns runt omkring oss, för ALLA vet ju att det ÄR socker i godis, glass, kakor och läsk, ändå äts det VARJE dag i många hem, fast ALLA vet att det INTE är bra för hälsan.

En läkare i England sa i samband med att WHO kom ut med de nya riktlinjerna ”– Vi har gjort det normalt att vara överviktig. Jag är rädd för att våra barns generation kommer att få ett mer begränsat liv än mina föräldrars generation”

a3b2d63b3c

Hur skrämmande är INTE det ”Normalt att vara överviktig”, nej det är INTE midjemåttet som är det värsta utan det är ju sjukdomarna som kommer av den!

Det kan vara otroligt svårt att veta hur mycket socker man egentligen får i sig på en dag, speciellt om man äter ute, köper mycket hel och halvfabrikat, då de mer än gärna spar in på den tänkta smaken och fyller ut med socker och sedan lite extra mycket salt, och sen någon annan smakförstärkare, som jästextrakt eller något liknande.

tillsattsockerMen HUR gör man då?

Bli MEDVETEN, använd ditt kritiska öga, och granska, börja laga maten själv, ät naturella produkter, försök att vinn tillbaka dina smaklökar, för både socker och salt får dem att domna bort och tappa förmågan att känna de äkta smakerna av salt och sött utan de blir inte helt tillfredsställda förens de får de konstgjorda smakerna av FÖR sött och FÖR salt, det som blir FÖR mycket för att det ska vara bra för dig och din HÄLSA!

Och jag kan faktiskt hålla med enen dietist på livsmedelsverket som uttalat sig i frågan; Ska svensken LYCKAS minska sin sockerkonsumtion måste det till stora åtgärder i hela samhället för att det ska bli en hållbar livsstil!
5%
25 Gram
6 Teskedar
8 Sockerbitar
För EN vuxen/Dag
3 Teskedar
För ett barn/Dag
Då finns det inte mycket utrymme för det ”lilla” extra
För att kroppen ska hålla i dagens samhälle!

Nej, det är inte midjemåtten som skrämmer mig, det är sjukdomarna, hur hälsan påverkas, som är det som gör mig rädd, och då ”Äsch jag orkar inte bry mig, jag vill inte se” mentaliteten är så stor i detta land, blir det INTE bättre!

Lär Er Vikten Av Hälsan, tillsammans med oss!

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Ja, som sagt, för att undkomma allt det dolda sockret i maten som läggs på lunch/middags tallrikarna, är det enda man kan göra, är att LAGA den själv
Som jag gjorde denna kväll (och de flesta andra dagar om året)


Då det spreds dofter av  vitlök och vitt vin från en Kungsfisk som jag la på en vitkål och purjobädd, den serverades med den fruktiga salladen och lite fräscha groddar och krämig avokado. Lite surkål som lite extra tillbehör, för Ni kommer väl ihåg, att EN ”ynka” matsked surkål, ger lika mycket goda bakterier som en portion naturell yoghurt.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: