Vikten av Hälsan

Äta sig till fördärvet!

Jag vet inte riktigt hur jag ska börja detta inlägg, jag saknar ord som kan beskriva de känslor som dök upp igår, då jag såg detta;

http://www.tv3play.se/program/lyxfallan/359365?autostart=true

Det är ju verkligen ett bevis på att det går att äta sig till fördärvet! För det är ju bevisligen så att en stor del av deras skulder kommer ifrån handlandet av skräpmat (och cigg). Och att de BÅDA hade gjort en magoperation och fortfarande levde som INNAN, gjorde det ju ännu mer skrämmande, och sen fanns det barn i bilden.

snabbalösn

Skräpmat är INTE billigt, kanske ser det så ut på den där prislappen men det skapar ju ett stort begär efter MER, HELA tiden. Och hur billigt blir det då, och eftersom kroppen INTE får den näring den behöver skriker den efter MER, och vet man inte om HUR man ska ska stoppa en hungrande mage på RÄTT sätt är det ju såklart att man fortsätter handla det som stillar för stunden!

tjockunge

Det är ett ”gift” som skapar en ond cirkel, en väldigt DYR ond cirkel. Jag undrar vad detta par hade fått med sig för verktyg för att klara av ett nytt liv, utan skräpmat, efter sina operationer. Om de hade fått några, så har de ju tydligen inte använt dem rätt, för då hade det inte gått sådär långt, då hade skulderna varit LIKA höga. Sen hur de behandlade problemet kring skulderna är en annan fråga men kanske tog de till maten för att döva, den stress som skuldbreven skapade.

mat2

Det var ett tragiskt avsnitt, som berörde djupt, de fick hjälp med skulderna och städa upp ekonomin men det jag verkligen saknade var, någon som städade upp deras tankesätt kring maten! För visst såg skafferiet städat ut då de filmade efteråt men om de INTE fått någon hjälp med VAD kroppen egentligen behöver är de ju snart där IGEN!

ravaror.skitmat

Visst skulderna kanske inte kommer och det är ju det Lyxfällan går ut på, hälsan hör ju till andra program MEN bara för att pengaproblemet är ur världen betyder det ju inte att de börjat må bra.

Eller har jag fel?

Såg Ni avsnittet, vad skapade det för tankar hos Er?
Jag bara kände, att ”Jag vill kliva in hos familjen, visa och lära dem att äta gott, nyttigt och billigt”. För det går!

Bara man blir medveten om vad kosten gör med kropp och knopp, så kan man göra mycket för att må bra redan hemma i köket. Men då gäller det att man vill göra en förändring också, att kunna se målbilden framför sig, och sätta ut små delmål på vägen dit, och göra resan mot målet inspirerande så att man orkar fortsätta. Ja det gäller ju alla mål man sätter i livet.

noteasy

Vad har Du för mål i livet?
Vad har Du för ambitioner?
Tål att tänkas på!
Och vad är Du beredd att göra för att komma dit?
Nej det är dags att agera NU, för att komma vidare i livet!
(och få lågan att brinna ännu starkare)

Och då jag ändå tipsat om ett tv-program kan jag ju verkligen säga att om Ni har frysta kycklingfiléer hemma, MÅSTE Ni se detta

kycklingpåsar
http://www.svt.se/plus/se-program/del-2-580?autostart=true

Hoppa fram till 11.40 in i programmet och ta del av deras test!
Snacka om dyrt vatten!

Och det samma gäller fryst fisk, i butik, den fisken vi köper från
Island, släpper inget vatten, stoppar man in 150 G så tar man ut det också!
Så ikväll blir det Stekt Kungsfisk smaksatt med tomat, oliver och rökt lax, serveras med en varsin grönskande tallrik och hummus!

20140227_170722[1]

Helt efter Putte´s önskemål
”Jag vill ha FISK och GRÖNSAKER när jag kommer hem”

Kommentera

Etikettmoln

