Vikten av Hälsan

Fett Dyrt!

Skriver jag baklänges, så att det skulle stå dyrt fett?
Nej, nog för att jag kan skriva fel i iverns hast men nej, på rubriken har jag koll, för FETMA är DYRT!

Det kanske inte kostar personen så mycket pengar att äta sig fet men det kostar samhället så mycket sedan, och det kostar personen i fråga ännu mer i både medicin, sjukvård, och annan hjälp för att få bukt med de problem som fetman tar med sig.

http://www.expressen.se/halsa/vikt/folkhalsoenkat-visar-svenskarna-blir-fetare/

Och tyvärr lär inte dessa kostnader minska, eftersom detta land blir allt fetare, och barn runt om i världen blir allt större!

http://www.expressen.se/halsa/vikt/who-larmar-europas-barn-blir-bara-fetare/

Varför?

Jo tillgången på energirik mat, och priset på den är en stor bov, och ofta är det ”lättare” att stoppa något i munnen som kroppen har blivit van med att få då ”hungern” kommer smygande, sådant som uppfattas som gott men som kanske inte gör gott i längden.

Jag/Vi brukar hela tiden säga, att det inte är viktigast att få ett mindre midjemått utan att det är sjukdomarna/följderna av ett ökande midjemått som ska minimeras, det är de som är farliga, det är de som kostar pengar, ger dig sämre livskvalité och i värsta fall kan följderna kosta dig livet.

Låter det hårt?
Det är bara en (FETT) hård sanning.

Frågor som dessa berör mig, riktigt djupt. För jag VET att det går att förändra.

Vill man så kan man!

Och vet Ni, jag vill INTE sluta bry mig om andras människor hälsa
Vad andra än tycker, så är det min låga, att få andra att må bra!
För kan jag få andra att må bra, så mår jag också bra!

http://www.viktenavhalsan.com

Något man mår bra av är god och nyttig mat
(Som gör gott i kropp och själ)
Som jag skrev igår så är det ju fiskdag idag med min laxsallad av diverse gröna rester från i söndags

20140224_193153[1]

Och att äta fisk två dagar i rad är inte farligt så tills imorgon har jag förberett


Grönkålswook med grönsaksnudlar och stekt kungsfisk.

Ja, när jag ändå hade skärbrädan framme och kniven dansade över skärbrädan så förberedde jag inför min lediga torsdag
(utifall två vänner har tid att komma på lunch)

Lite av de gröna tillbehör som ska serveras till en Jerk-Kryddadlax med exotisk palsternackssallad.

(Och skulle de inte ha tid att komma, så gör det inget för jag fick SMS av Putte imorse och han MÅSTE ha en detox då han kommer hem till helgen för där han är nu får han INGA grönsaker, och det verkade som han led nå otroligt)

Nu är inte kosten allt i att motverka fetman och dess följder men är en viktig bit i dessa människors liv!

Kommentera

Etikettmoln

