Vikten av Hälsan

Visst kan Du äta VAD Du vill

Söndagar har genom tiderna alltid varit en dag då man åkt till släkt och vänner för att äta tillsammans men den klassiska söndagssteken har bytts ut på de flesta håll.

Idag skulle jag ha haft en ”anti-stress” inspirerande lunch men den blev avbokad fast tydligen är det inte brist på människor som vill komma och låta sig inspireras av min mat så min bästa vän och hennes barn dök upp vid lunchtid.

Så även om ”anti-stress” lunchen blev inställd blev det samma innehåll ändå, för det spelar ju ingen roll vem det är, så ska Vi alla Må-Bra av maten vi äter.

god-hälsa-börjar-med-naturlig-mat

Stor som liten behöver äta mat som gör gott för kropp och själ.

Det man kan tänka på om det är barn som ska äta, och få dem att äta grönsaker, så är det att ha ”rena” grönsaker de kan plocka med, dessa barn gnager på både broccoli, groddar, majs, oliver, mumsar keso.

20140223_125958[1]

Detta var barnens ”lilla” gröna hörna

20140223_122806[1]
och jag gjorde även Italienska köttbullar i tomatsås till dem

20140223_125939[1]

Detta var den ”vuxna” gröna delen

20140223_122758[1]
Och då hade jag även gjort rullat rödtunga som fick pocheras i  den barnsligt goda kombinationen; Saffran, vitt vin, tomat och vitlök tillsammans med lite grönsaker

20140223_130550[1]

Jag har ju både kryddor och olika grönsaker/frukter i mina sallader och för barn kan det bli en konstig kombination om de inte är vana, ja det kan gälla vuxna också, som ska introduceras för grönsaker. Ju tidigare man börjar vänja barnen, desto lättare är det.

barnssmak

Och kanske är det så, att det är värst med de vuxna, att få dem att våga prova sen kan man ju inte tycka om något på en gång, utan man måste ge det några gånger. Både barn och vuxna måste vänja sig vid nya smaker.

Många av oss har förstörda smaklökar, av både för mycket salt, socker och konstgjorda smakförstärkare, så när vi börjar äta naturlig mat blir det nästan som ett krig i munnen. Men jag har skrivit det förr, det går att vinna tillbaka dem, genom att introducera så ”ren” och naturlig mat som möjligt, bygga upp smakerna på naturlig väg, tomat, vitlök, örter, rena kryddor, vinäger.

mat2

Du behöver varken vara mästerkock eller kemist för att kunna laga mat som får Dig och Din familj att må bra. Den enda krydda som behövs är mod att börja våga.

För vill Du så kan Du!

Kanske tar det tid i början, både att hitta flowet i köket, och att lära sig alla de nya smaker som Ni tillsammans upptäcker. Vissa kanske går hem hos några, medans andra kanske gillar något annat.

matobarn

Bara det att Ni vågar och gör det hela till ett äventyr tillsammans! Sen är det ju så avstressande i sig att stå i köket, känna dofterna som sprider sig, se alla färger och hur måltiden växer sig klar att intas.

Sen om Ni ändå har skärbrädan framme, gör lite extra, så kan det lätt bli nya måltider senare.

fruktnöt

Skär frukter i bitar, lägg i byttor i kylen så kan ungarna plocka ihop små fruktfat då de kommer hem, se till att det finns naturell yoghurt så blir det bra mellanmål. Rosta lite frön med kanel så har de lite strössel till också.

För, om Du ger dem pengar till mellanmål, vet Du då vad De köper?

onyttigtmellis

Jag fick en skräckupplevelse imorse då jag gick in på Willys för det är tydligen någon idrottscup här i stan denna helg och ett gäng ungar dundrade in, och hamnade framför mig, de hade fått pengar att handla ”mat” för som skulle räcka fram till eftermiddagen. Vad hamnade på bandet tror Ni?

Jo, cola, kakor, pringles, någon hade köpt drickyoghurt, någon hade nötter men det var nog INTE riktigt vad som föräldrarna önskade. Eller så var det- ”Äsch det är ju helg och snart sportlov lite gott ska de väl ha”, tänket.

CHIPS OCH GODIS

Tänk om föräldrarna haft lite framförhållning och planerat, kycklingklubbor, tomater, paprikastavar, fruktklyftor, pastasallad, en smoothie. Tagit det som funnits hemma och gjort i ordning en bra måltid som hållit barnen nöjda hela turneringen.

jordgubbanan

Visserligen är ju dessa ungar hög-energiförbrukare men för den sakens skull ska de INTE ha en massa skräp. För det resonemanget hör man dagligen ”Min son/dotter tränar ju si och så ofta så det gör inget om han/hon äter ditt/datt”.

Samma sak där, som för vuxna som tränar, bara för att man tränar menas det ju inte att man kan äta VAD som helst utan att det är farligt för kroppen. Visst man förbrukar mer men kroppen kräver fortfarande rätt bränsle. Ska man ha resultat av träningen och även orka med livet MÅSTE maten vara mer än bara en bukfylla.

Stor som liten behöver äta mat som gör gott för kropp och själ.
Så är det, det finns inga ursäkter i världen till att undvika det!
Men visst, Du kan äta EXAKT det Du vill, sen mår Du där efter!

soffpotatis438

Jag VET att kosten har en stor betydelse på hur HELA kroppen och knoppen fungerar!
Du kan tanka den med fel bränsle rätt länge men tillslut kommer Du till en bergvägg du kraschar rakt in i eller så faller Du direkt ned för stupet!
Då kan det vara FÖRSENT!

trötthjärta

Stor som liten behöver mat som gör hela kroppen glad inifrån och ut!

20140223_163216[1]

Som Ni nog förstått som blev det en hel del mat kvar från lunchen och mig gör det ingenting, för tills ikväll har jag plockat ihop en salladstallrik som jag kommer äta med lite ugnsstekt lax.

köttfri

Imorgon är det ju MeatFreeMonday

20140223_163221[1]

Så när jag ändå skar alla grönsaker till idag, fixade jag en skål som jag kommer fräsa snabbt med lite chili och vitlök, tillsätta tofu och göra slut på den tomat och grönsaksröran som är kvar och göra en gryta.

20140223_163248[1]

Och på Tisdag, då det är fiskdag, tog jag tillvara på det som var kvar av saffransskyn, så den kommer jag hälla över laxbiten som jag inte tog ikväll och koka i ugnen. Till det kan det nog också plockas ihop en del grönsaker från idag.

Perfekt att ha snabbmat då man jobbar!

Har Du koll på vad Du/Ni ska äta för att kroppen ska Må-Bra den kommande veckan?

http://www.viktenavhalsan.com

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

