Vikten av Hälsan

Ja, många sitter nu kanske med lunchen framför sig, eller så stundar den alldeles snart, frukosten har sjunkit undan, kanske har det varit någon form av förmiddagsfika (det är ju ändå fredag)

kaffebulle
After-work med jobbet, eller eftermiddags-mys med vännerna kanske väntar innan det är dags för FREDAGS-MYS!

Kanske inte en helt vanlig dag, ur detta perspektiv,
Hoppa in drygt 15 minuter in i detta klipp; http://www.svt.se/plus/se-program/del-1-1679

Och ta del av det som sägs!

Man kan säga, att det verkligen är sött, med en äcklig bitter eftersmak!

Hur MÅNGA sockerbitar har Du hittills fått i dig idag, tror Du?

Stadsviken

17 st var MAX, gränsen på en dag, han fick i sig, 36, en ”vanlig” dag, nu säger dietisten att juicen var en stor ”bov” men jag tycker att om man vill ha sitt juiceglas till frukost, kanske man ska se över vad man kan förändra under de andra målen på dagen istället. Risifrutti till mellanmål, t.e.x. Är det verkligen nödvändigt? Färdig mat, lagar man själv, som han säger i inslaget ”har man ju inte en massa socker i maten”. EXAKT!

003_186075257

Laga dina biffar själv, ät keso med bär och nötter till mellanmål, så har du redan där plockat bort några sockerbitar ur stapeln!

Stadsviken

Det behöver ju inte vara krångligt att laga mat själv, och INTE tidskrävande heller, jag tycker den där professorn sa något bra där också, om att bara man lär sig några enkla trix och tips i köket kan laga egen mat mycket snabbare än vad det tar att handla och värma färdig mat.

mat2

Precis så har jag gått tillväga denna förmiddag

För även om jag tycker om att stå i köket, så vill jag att det ska gå smidigt, då det väl ska tillagas. Och det enklaste är väl ändå att ha allt i samma panna eller i samma form. Då blir det ju även lätt att förbereda.
Ikväll läggs en rimmad långa på en vitlöksdoftande grönkål och grönsaksbädd, imorgon till lunch blir det en fruktig curry-het wook med söt syrlig vittling.

Någon som verkligen INTE ska ha söt mat (ja det ska ju ingen) men är personer med hög stressnivå (vilket de flesta i detta land har, tyvärr).

stress

Och igår kom det ett sms till mig, från en tjej som har extrema stressnivåer i kroppen och ska ta till alla medel som finns för att få en dem, där ibland kosten.

Vad är ”Anti-stress” mat för Er?

blåbärshjärta

Så på Söndag ska hon komma till mig så ska hon under en lunch få inspiration och vägledning i ämnet ”Anti-stress” mat. Och lite är redan förberett resten är planerat.

För mig är det mat som hjälper kroppen att läka, inifrån, och inte sådant som skadar den ännu mer!
Helt enkelt, Fröken Loo mat!

Och annat som kan sänka kroppens stressnivåer är ju massage
så nu ska jag klä på mig och bege mig ut i snöstormen för att få mig en rejäl omgång över skuldror och axlar.

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

http://www.viktenavhalsan.com

Kommentera

Etikettmoln

