Vikten av Hälsan

Snabbmat på en onsdag

pizza

Ja tänk, det tänker Fröken äta idag.
Snabbmat på Frökens eget sätt, alltså.
Vad trodde Ni?

snabbmat_81266843

Allt i en form i ugnen mat, är snabbmat.

Små bitar av vittlingen som blev kvar från igår, har lagts i små vitkålsblad, penslats med röd curry, sedan toppats med majs, paprika och lök.
I samma form la jag en härlig blandning av grönsaker som jag kryddade med Jamaicansk curry och en skvätt vinäger. Till detta serverar jag mitt äggtrassel.

Som Ni säkert sett har jag ofta något som jag kallar äggtrassel till maten, vad är det då, kanske Ni undrar.
Jo, det är något så enkelt som ett ägg som man knäcker och vispar runt, sen häller i en het panna eller kastrull, och rör runt runt tills det är ett trassel där i. Ungefär som äggröra fast utan grädde. Jag brukar även smaksätta med antingen en udd sambalolek eller någon annan smakrik krydda.
En god och proteinrik garnering.

Sådant här är snabbmat för mig, mat i en och samma form, mat som bara går att vända ihop och lägga upp i ett nafs. Ibland brukar Putte ta tid då jag donar i köket, och ja flera gånger säger han att, ”Ja på den där tiden har man ju inte ens fått betala och fått maten då man är på något hak”.

Bara man har en plan, så går det snabbt, och har man dels förberett, går det ÄNNU snabbare.

planering

Och morgondagens middag har jag förberett idag;

20140219_182459[1]

En tomat och grönsakssås som serveras med squashpasta, den fruktiga bönsalsan, avokado och apelsinsallad. Till det blir det stekt tofu och eftersom Putte kommer hem, letar jag fram någon köttbit från frysen. (Ja är det kött, från djur som fått respekt från födelse till dödsbädd så tillagar jag det åt de som äter)

Så, två dagar i rad med snabbmat, är det okej?
Vad är snabbmat för dig?

ätaibilen

Om det är som bilden ovan, kanske det är på tiden att inspireras och lära av Fröken!

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kolla in denna länk, så kanske Ni tänker till en extra gång, innan Ni handlar Er snabbmat från haket på hörnet;

http://kurera.se/ifd-kost-for-att-minska-inflammationer-i-kroppen/

Mat som ökar inflammationerna i kroppen, sådan mat som våra kroppar inte behöver i dagens stressade samhälle, vi behöver sänka dem, och att använda kosten som en del av arbetet att hålla sig pigg och frisk är ett enkelt medel. Låt bara Fröken Loo guida dig i köksdjungeln om Du känner dig osäker.

http://www.medborgarskolan.se/arrangemang/?aid=714929&mid=2180&sgid=51

 

Kommentarer till: "Snabbmat på en onsdag" (2)

  1. Är precis så snabbmat ska va! Som din mat! Då kan man ju äta snabbmat varje dag!
    Ser alltid så gott ut!
    Brukar bli omelett här hemma när det ska gå snabbt till efter träning. 1msk vatten per ägg som vispas ihop och smaksätts med salt peppar och riven ost. Klart i stekpannan på några minuter och sen leta fram vad som finns i kylskåpet att äta till! Får testa göra äggtrassel…

    • Åh, tack för din kommentar om min mat! Som jag ofta skriver, mat ska locka alla sinnen.
      Jag älskar färger på tallriken, det ser så mycket mer lockande ut då. Får ofta höra
      ”A men hur orkar du laga mat då du är själv, det finns ju mackor och fil”… Mmm, eller hur
      det finns ja, men hur lockande är det i längden? Jag får ibland äta sex middagar själv, av sju
      då fungerar inte mackor, och definitivt inte med en kropp som reagerar negativt på gluten. Nej
      mat ska dofta, smaka och se god ut =). Ja omeletter kan man trolla mycket med. Har du provat med äpple, kanel, kokos och mandel? Förföriskt gott till mellanmål.

Kommentera

Etikettmoln

