Vikten av Hälsan

Vissa rubriker med tillhörande länkar vill jag inte trycka på men jag kan liksom inte motstå, de liksom skriker ”Fröken Loo, läs mig, det är viktigt”. Så var det denna kväll, då jag kom hem, och såg detta;

http://www.expressen.se/halsa/foraldrar-blundar-for-sina-barns-overvikt/

Det bara blev sådan storm inuti i mig, samtidigt som jag blev arg, blev jag ledsen för hur det är där ute. Vill man inte ha sin barn pigga och friska? Jo, kanske är de pigg och frisk just då men vad händer sen? Men ofta är det ju så, att dessa barn har föräldrar med vissa viktproblem och kanske inte ser själva problemet och är det ingen som påpekar det, så sker det inget. Självklart är det ett VÄLDIGT känsligt ämne, som sjuksköterskan säger och om man ser att hela familjen är i behov av hjälp, blir det ännu känsligare.

Men det går ju inte att stoppa huvudet i sanden, det blir bara en ond cirkel. Och som Anna skriver i sin krönika som hör ihop med artikeln (http://www.expressen.se/halsa/anna-basen/anna-basen-fegt-att-blunda-for-barnfetma/),så  är det i hemmet det sker, barnen handlar inte maten till hemmet och det är någon annan som lägger maten på deras tallrik, och häller drycker i glasen.

ravaror.skitmat

Vad är det för mat, vad är det för dryck, vad är det för mellanmål?

Kanske skulle dessa familjer ha någon som följde med hem, istället för att sitta på någon steril mottagning, och börja i hemmet. Lite som ”Min stora lata familj”, där Camilla gick igenom matvanor och Martin satte ihop träning, läkare och sköterskor kan sköta det medicinska men att de med kompetens inom kost/matlagning hela planering/handlingen och träning fick ta hand om den biten. Att dela upp det, så skulle fler familjer få möjlighet att få riktig hjälp från grunden!

matobarn

Exakt så, som det skulle vara på vårt hälsoläger/hem, då skulle de som kan medicin/läkarvård få sköta den biten så skulle vi kunna fokusera på det andra. Så skulle varje del i det nya livet få en rätt start.

Ja, som Anna skriver, och som jag så ofta skrivit, att kommunerna och sjukvården riktigt mycket att göra! Det är ett viktigt och stort problem, som växer sig större, och breder sig över landet.

Och det ska INTE spela någon roll VART i landet man bor, man ska ha samma rätt till vård och omsorg då man har dessa problem, och även om man har ekonomiska problem eller inte så MÅSTE man få hjälp! De sjukdomar som kommer med övervikt och fetma kostar samhället mycket pengar.

Övervikt/Fetma och Stressrelaterade sjukdomar hotar hela mänskligheten!

stresspsyk
Så ska det inte behöva vara!

Barn, och övervikt, berör mig djupt, barnfamiljer, där ligger en stor del av min låga, och det var där allt hade sin början.
Drömmen om hälsolägret/hemmet, som dök upp i tankarna runt 2009/2010 släpper inte och växer sig starkare.

Det sägs att hoppet är det sista som lämnar en
Och jag har INTE slutat drömma och hoppas om att en dag
ska Vi ha krigat oss fram till vårt målsnöre!
För Vikten Av Hälsan är det viktiga
Det är dyrare att vara sjuk än att lägga pengar på att börja må bra!

agcwmbqgmouw9msnr9y4vw

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Ja, inte kan man tro att det är 18 februari, precis
Denna vy mötte mig imorse då jag gick till jobbet

Och eftersom det är tisdag, så är det ju fiskdag, förberedde ju igår
så det var bara sista fixet då jag kom hem, vilket är så skönt!

Så det blir;
Ljummen grönkålssallad med rödbetor, bondbönor och äpple, smaksatt med pepparrot, till det serveras en senapsgriljerad vittling, kokt broccoli, en morot och apelsinssallad sen tyckte jag att en ärtpuré med dill passar bra till.

Kommentarer till: "Har barnen valt detta själva?" (6)

  1. Det här är en fråga som är känslig för mig och jag tänker inte skriva en hel essä men jag vill ändå trycka på att det viktigaste är att inte göra en stor sak av det. Det ska vara enkelt, barn lär av människorna runt omkring sig genom att iaktta och apa efter inte efter vad som de blir tillsagda att göra. Det är föräldrar som måste utbildas i beteendekunskap.
    I mitt hem fanns aldrig några onyttigheter jag skaffade mig det på andra sätt som jag inte tänker gå in på här men jag kan säga att det hade med vad andra människor runt omkring mig och utanför mitt hem gjorde.

    • Hej Linda! Ja, det är en väldigt känslig fråga, och som du skriver så apar barn efter, ”Barn gör inte som Du säger, Barn gör som Du gör” stämmer rätt bra in här. Mat ska vara lustfyllt och roligt, lockande, och att vända sättet att se det ”onyttiga” som det enda som lockar, till att få det ”nyttiga” att locka mer måste som du skrivet ske enkelt, för både barn och vuxna, samtidigt som föräldrarna får en djupare utbildning. Tack för att du kommenterade. Hoppas att jag inte gjorde dig ledsen, för det är inte meningen. Ämnet berör djupt, hos många, på olika sätt

Kommentera

Etikettmoln

