Vikten av Hälsan

Jag blir så frustrerad, som enskild individ kan man inte påverka särskilt mycket även om man blir så upprörd och förbannad så kan man stå och skrika bäst man vill för störst och rikast går först!

valilivet

Arbetsgivarna tror de spar en massa pengar på att dra ned på personal men vad är det som händer? Jo den befintliga personalen, får jobba för fler, vad leder det till? Mer stress, som leder till större risk för arbetsskador och minskat immunförsvar, större inflammationer i kroppen, alltså SJUKARE personal, och hur BRA presterar en sjuk människa?
Ja har dom tur kan de gå på 75% av sin kapacitet men oftast mindre! Och vad kostar inte en sjuk anställd? Bra mycket mer i slutänden än om man haft större personalstyrka. Sen kanske man ska se över den personalvård man har också, både vad det gäller den fysiska och mentala friskvård.

stresshuvud

Fruktkorg, Friskvårdsbidrag, räcker verkligen det?

NEJ!
Bevisligen INTE med tanke på hur många av de som är i arbete idag, som är sjuka. Går till jobbet sjuka eller är sjukskrivna, de som står med näsan mot väggen, och sedan KABOOM, dunsar huvudet rakt in i väggen med enorm kraft och man tar sig inte längre upp ur sängen!
illustration_sjuktilljobb
Kroppen säger tillslut ifrån på SKARPEN!

trånggris

Arbetsmarknaden är som någon sorts djurmarknad.
På arbetsförmedlingen trängs det så mycket människor, precis som grisarna trampar på varandra i djurtransporterna
Ute på ”golvet” springer arbetarna som stressade kycklingar, innan slakt, för att hinna så mycket som möjligt innan döden kommer och hämtar dem!

kyck

Är det inte dags att NÅGON sätter ned foten nu?
För det får väl ändå vara NOG nu va, både med denna sjuka arbetsmiljö och den sjuka handel som pågår där ute, som vi själva är med och skapar!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5785857

Vi importerar TYSKT griskött till billigt pris, och skickar våra grisar till Tyskland för slakt för att Vi INTE vill köpa svenskt kött!!! Hur har det blivit såhär? Detta är INTE okej i mina ögon! Inte ur djursynpunkt, hälsoaspekter, och vilka påfrestningar för miljön!

Borde detta INTE vara ett tecken nog, att Vi gräver vår egen grav i detta land?
Lidl denna vecka säljer grytbitar av fläsk, från Tyskland till ett pris av 49:-/KG, och vi har FÖR många grisar i detta land, för att vi hellre köper kött ifrån det land som tar våra grisar, och säljer hos sig. Varför? Kanske för att vi tar deras kött?
Vart tog miljötänket vägen? Och ur hälsosynpunkt, vad är det för säkerhet att frakta kött över gränser, någonstans blir det fel och det står inte på för ens någon/några blir riktigt sjuka p.g.a. detta!

smitt
Och då blev det genast mycket billigare va?

Som Putte sa idag, ”Det ska krävas att någon drabbas av något för att de ska börja tänka, det spelar ingen roll om det är donation, stödja hjärt&lung/cancer/strokefonder, skaffa hemlarm, börja leva sundare”

Ska det behöva gå så långt innan man vaknar upp?
Jag vill sätta ned foten hårt


Jag är riktigt upprörd denna kväll, och det har byggts på hela dagen, det började redan imorse och sedan har det bara fortsatt.

Möttes till och börja med av denna reklam då jag svängde in på Willys för att köpa mjölk till morgonkaffet

20140217_075946[1]

Putte´s kommentar var även här rätt bra; ”Hur ÄCKLIG är maten då, om en Cola förhöjer smaken?”

Reklam är verkligen något som upprör, men som jag skrev förra veckan är det ju just det som är meningen, den ska beröra och skapa tankar, fast helst köp.
Men nu smakar ju inte min mat så hemskt, skulle någon vilja dricka en cola till min mat skulle jag nästan bli förolämpad!

Sen damp ju reklamen ned för veckan, och det är ju sportlov runt om i landet nu, vilket verkar vara en riktig höjdpunkt för handlarna, Risifrutti, drickyoghurt, massor av flingor, färdiga rätter, små frysta pizzor/piroger och annat ”bra” som barnen kan ”laga” själv så föräldrarna kan fortsätta jobba med gott samvete.

sportlov sportlov1

Kanske de föräldrarna borde läsa detta och ta en tankeställare INNAN de fyller kyl och frys med dessa varor;

20140217_193944[1]

(Risifrutti kanske kan serveras på kalas ISTÄLLET för tårta, inte som något ”bra” mellanmål)

http://www.expressen.se/halsa/15-sockerfallor-du-borde-passa-dig-for/
Och det finns bara många fler, och värre. Men jag tyckte det var så klockrent med tanke på vad som ligger i kampanjer denna vecka.

Men nog fanns det en hel del annat och handla också, bara man ser lite utanför allt det färdiga
Se bara vad vi fick ihop då vi handlade idag

20140217_122516[1]

Och sen tog jag en eftermiddagspromenad i solen

20140217_125509[1]

Gick förbi Konsum som råkade ha ”Ta 2 för … Kr” på en del gröna prylar
20140217_143927_1[1]
Tur som man har, så var en av ananasen sådär perfekt mogen och tänk vad vackert det är och gott det kan lukta av en perfekt mogen ananas

20140217_154501[1]

Men för att barnen ska kunna få alla dessa härliga gröna och fruktiga upplevelser denna snöfattiga vinter gäller det ju att föräldrarna handlar hem också, och tillsammans med barnen upptäcker och tillagar dem tillsammans!
matobarn
För en risifrutti och en pirog håller inte en unge igång en hel dag, risken är att det hamnar både en bulle, chokladbit och kanske en glass i den ungen också innan mamma och pappa kommit hem.
CHIPS OCH GODIS

Men om föräldrarna jobbar är ju risken att de sprungit sig helt slut på jobbet, och med stressen minskar minnet, och ser man inte till att rensa ut den energi som negativ stress ger, och fylla på med nya positiva saker innan man kommer hem är risken väldigt stor att det inte riktigt blir så bra måltider som kroppen behöver efter en dag på en sådan arbetsplats
stressadmamma

Om man nu INTE lärt sig och tagit del av Fröken Loo´s påminnelser om förberedelser, vara rädd om rester, handla grönt, och se den egna kroppen och hälsan som det viktigaste man har, för har man det då kanske det väntar något liknande detta i kylen till hela familjen om kvällarna.

För, ska jag klara av mitt liv, MÅSTE jag förse kroppen med rätt bränsle så den kan stå emot alla kurvor, stormar, uppförsbackar som kommer, lika väl som jag måste kunna stötta och heja på mina nära och kära på deras lopp genom livet.

20140217_155501[1]

Detta äter jag denna köttfria kväll
Savojkålssalladen har blivit påfylld med ananas och tofu, som sedan förvandlas till en gryta och serveras med en avokadosalsa.

Imorgon och på onsdag blir det Vittling
20140217_155619[1]
Tisdagar är ju fiskdagar, och eftersom Vittlingfiléerna är så stora från Brobergs Fisk så räcker de till två måltider.
Så imorgon blir det varm grönkålssallad med rödbetor, äpple och pepparrot
På onsdag har jag tagit tillvara på en massa grönsaksskvättar och förvandlar det till en wook.

Passade dessutom på att koka lite bönor då jag ändå var ledig, la 3 dl svarta bönor i blöt imorse, och nu när de kokat klart är det drygt 1 liter! Så slängde ihop en lite bönsallad på en gång.
20140217_161432[2]

Tänk på det om Ni köper burkbönor, då får ni 400G för kanske 12kr (om man ska ha någon bättre sort), köper ni 1 kg torra, får Ni minst det dubbla, om inte det fyrdubbla!
Så bra att ha i både kyl och frys! Räddar en enkel sallad att bli mer matig!

Som Ni kanske märker, lugnade jag ned mig lite i slutet av inlägget men upprörd är jag fortfarande, det är alltid skönt att skriva av sig. Men blir så ARG då man som enskild person så ofta skriker för döva öron!

Människor och djur ska behandlas med lika stor respekt!
Det är unika individer, med ett LIV det handlar om, sådana med KÄNSLOR!
Inte bara ”någon” kropp som kan ersättas med ”någon” annan!
gubbestress

Vad har Ni för tankar och känslor i detta ämne?
Jag är så nyfiken på mina läsare!

Lämna avtryck här, maila, skriv på vår facebooksida!

Har Ni förslag på kommande blogginlägg, önskemål på ställen vi borde besöka.
Vill Ni kanske att Vi ska komma till just DIN arbetsplats, skola, förening och prata
Kost, Träning och Hälsa?
Kolla in vår hemsida
http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan.com

Eller är det helt enkelt så att det är Du och Din familj som verkligen behöver hjälp med motivation och träning?
Ingen fara, vi står till tjänst med det också!

Kommentarer till: "Det är liv det handlar om, förstått!" (2)

  1. Jag kan bara hålla med dig i varje mening, varje stavelse!
    För ja, jag förstår… men tex min arbetsgivare gör det inte!
    Bra skrivet, mycket bra skrivet!

Kommentera

Etikettmoln

