Vikten av Hälsan

Trött och hungrig?

Tror att ni också sett och märkt att butikerna är fyllda till bredden av en massa broschyrer som ska inspirera oss till att laga nya maträtter, prova nya varor. Självklart är det ju jätte bra. Jag brukar plocka dessa, som så många andra, men jag läser dem, för många lägger nog dem direkt i pappersinsamlingen eller i en hög på bordet som sedan åker i insamlingen.

rodkalssallad-med-citron-och-persilja-714270

Jag blir oftast fasansfull över alla vegetariska recept som finns i dem, för de flesta av recepten ser jag som tillbehör, INTE som en hel rätt, oftast saknas proteinkällan! Och en ”okunnig” person kanske inte tänker, ”Hm det saknas något, vad mättar i denna rätt” och lägger till något som innehåller protein. Allt för ofta är det couscous/bulgur/pasta/sallader med fräscha grönsaker och lite frukt, kanske någon nöt/fröblandning.

vintersallad

Men det är ju ingenting som mättar särskilt länge, eller så är det en gräddig gratäng/soppa visserligen ost/mejeriprodukter innehåller ju protein men inte av den mängd att det stillar hungern ordentligt och inte skapar ett sug efteråt. Vilket är synd, för jag får höra då och då, ”Jag blir inte mätt då jag äter vegetariskt”, vilket INTE är konstigt om de äter som många av butikernas recept visar.

Recepten kan vara otroligt läckra men då som ett ”tillbehör” istället för potatis/pasta/ris/bröd och behöver kompletteras för att bli en hel måltid! Tofu, bönor, temphe, torkat sojaprotein, ägg (om man äter det), quorn (vilket jag tycker är en av mest konstgjorda prFodukten på marknaden). Det finns mängder av vegetariska proteinkällor där ute, som dessutom är så mycket billigare än kött!

Använd dem, och upptäck det underbara vegetariska köket!

VÅGA PROVA!

köttfri

Imorgon är det ju måndag och det är ju en Köttfri dag (det spelar ingen roll vad LRF säger och tycker så bör Svenskarna äta mindre kött) och eftersom jag jobbar har jag som tur är förberett min middag;

20140209_164721[1]

En salladstallrik, av rester från hela helgen, har jag plockat ihop men självklart måste jag ha något proteinrikt, så det jag behöver göra är mixa kikärtor, hacka lök, tomater och oliver. Blanda ihop och göra biffar.
Så imorgon är jag verkligen MATSMART (tänker på kropp, plånbok och miljö)

matsmart

Har Ni en tendens, (liksom som många andra av Sveriges befolkning), till att helt plötsligt komma på att ”Oj NEJ jag är hungrig NU och MÅSTE ha något i magen på en gång, helst fem minuter tidigare?

stress

Då kanske det är dags att börja planera och förbereda så som jag, Fröken Loo, oftast gör. För man vet ALDRIG vad för oplanerade saker som kan ske under dagen/veckan och veta att det finns planerade och förberedda måltider i kylen känns bara skönt.

planering

Eller vad säger Du, Linda Jonsson http://lindajsson.wordpress.com/
(En kär läsare, som berört mig djupt med sina kommenterar)

Barnen kanske vill leka i pulkabacken lite längre, jobbet kanske drar över, du har extra energi och tränar lite längre än vanligt, en oplanerad dejt kan dyka upp.
Ja vad som helst kan hända och att INTE behöva känna stress över maten kan släppa många spänningar på vägen hem, och att INTE behöva svänga förbi något snabbhak, spar på både ekonomi och hälsan!

stressadmamma

Jag hade ju förberett dagens lunch lite lätt igår, gjorde sitta förberedelsen imorse innan jag gick ned på gymmet, la fisken i en söt/syrlig rimlag, gjorde en sallad med äpple, apelsin, morot och romansallad. Eftersom både grönsakerna och fisken var ”heta” så lenade salladen av den heta smaken.

Så när jag kom hem var det bara att slå på ugnen, och sen in med fisken, slå på plattan och hade tänkt wooka men det var en väldigt GRÅ och ruggig dag så slängde i lite tomatpuré, vinäger, Gara Masala krydda och gjorde en mustig grönsaksgryta istället.

20140209_141114[1]

20140209_141250[1]

Det behöver ju inte ta lång tid att laga mat, och man behöver inte krångla till det, för har man bara BRA råvaror och utgår i från dem,för bra råvaror smakar bra i sig själv och man behöver bara en lätt smaksättning, som en sista touch!

mat2

Ja det är INTE ofta det finns falukorv hemma i vår kyl men då vi hämtade köttet i Fredags fick vi med en halv ring. Har Ni Falukorv hemma? Läs på förpackningen, vad den innehåller, så förstår Ni varför vi inte har det hemma. Denna korv har 95% kötthalt!  Vad har Din?

Så ikväll blir det riktig snabbmat här då Putte ville prova korven;

20140209_164652[1]

Rotsakspytt med smak av två sorters senap.

Så för att inte förstöra korven har jag bara lite riven ost, tomat och olivolja på den. Jag äter två sorters lax som får gosa med lite tomater och olivolja i ugnen. Steker även ett varsitt ägg till också.

(Om detta recept hade varit i en broschyr kan jag tänka mig att det hade varit bara pytten, kanske med lite ädelost och valnötter på, för att öka på fettet och proteinet men det är i alla fall alldeles för LITE för att mätta i längden och göra en helt nöjd till nästa måltid)

Jag ser ju att min statistik för läsarna ökar och mer och mer nyfiken blir jag.
Lyckas jag inspirera fler, till att våga nya kombinationer, råvaror, tänka annorlunda, och planera kommande måltider?
Ja, Linda har jag lyckats inspirera och det värmer gott!

Vill Ni ha mer inspiration?

Följ oss på Facebook

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

eller så kolla ni in vår hemsida

http://www.viktenavhalsan.com
Så finner ni kontaktuppgifter till oss så kanske Vi kan både vägleda, motivera och inspirera Er till ett piggare liv i vår!

Kommentarer till: "Trött och hungrig?" (2)

  1. Ja, planering underlättar verkligen vardagen.
    Sen jag hittade till dig har mina perioder när jag planerar blivit tätare. Märker framförallt av den ekonomiska fördelen med planering men det blir allt färre hämtmats-inköp vilket jag ser som en bonus för det ger resultat på mitt midjemått eftersom jag i regel själv lagar hälsosam mat.

Kommentera

Etikettmoln

