Vikten av Hälsan

Barn är mjuka

Bilar är hårda heter det ju i trafikvettet

Men BARNEN är vår framtid och ska inte bara skyddas i trafiken! De ska skyddas från ALLT som kan skada deras hälsa!

FÖRSTÅTT?!

För så här långt ska det INTE behöva gå, fetma operationer för BARN!

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/nu-ska-feta-barn-opereras-2544319

Är det rätt väg att gå tycker Ni?

fetungar

Jag, tycker det är helt sinnessjukt, och jag vet att fler med mig tycker det samma
ett inlägg kan Ni läsa här; http://www.levdittliv.se/gastric-bypass/barn-med-svar-fetma-far-gastric-bypass-operation-i-sverige/

Jag läste hennes inlägg igår, och idag var det ju på nyhetsmorgon, jag tycker att det så hemskt, dels tycker jag att det är hemskt att det sker så många GBP-operationer på vuxna i detta land, sen att barnen ska läggas under kniven.
Det finns INGEN operation, vad det än är, som är risk fri och många sådana här operationer ger komplikationer livet ut, ska barnen verkligen då behöva utsättas för dessa?

Är det inte bättre att försöka bearbeta problemen INNAN det har gått för långt, för det går, utan operation. Med RÄTT hjälp, för både barnen och föräldrarna, ja kanske även resten av de personer som barnen har i sin närhet så ALLA vet vad som krävs. För även om farmor, mormor, grannen, eller vem det än är ÄLSKAR barnet av hela sitt hjärta kan de visa sin kärlek på annat sätt än att ge barnen sötsaker, utan istället uppmuntra till rörelse och visa vilken uppgift maten har i kroppen.

barnmedklubba

Många har svårt att visa sin kärlek på annat sätt än att ge något att stoppa i munnen, eller stilla sitt eget dåliga samvete med att ge något ”extra gott” för att det hämtades för sent på dagis, för att någon skrek lite för högt, eller vad nu kan vara!

CHIPS OCH GODIS

Mat är mer än bukfylla, och mat som är av fel sort, ja det gör barnen extra ”mjuka”  men fortfarande lika sköra, om inte skörare för vad som sker runt omkring dem! För med en ökande vikt, försämras hela hälsan, vilket gör hela kroppen, inifrån och ut mer känslig för vad som händer.

Såg lite på nyheterna denna kväll och de pratade om hur stress skadar barnen, ger dem sämre immunförsvar, ja, det är ju inte bara dom som får sämre immunförsvar, och det är inte vardagsstressen som får dem sjuka, utan de stressiga situationer som kanske uppkommer av föräldrarnas vardagsstress och föräldrarnas liv!

stressbarn

Tänk då ett barn som drabbas av stress som redan har hälsoproblem, det bådar inte gott för framtiden!

fetabarn-271636-0_368

Så det är dags att det görs något åt problemet på annat sätt än att ta fram kniven, det spelar INGEN roll att läkaren Claude Marcus säger att det är en bra utväg, det finns andra sätt men det viktigaste arbetet ligger INNAN det går såhär långt. Och då MÅSTE det börjas i TID!

barnkock

Vad säger Ni? Är det rätt att lägga barnen på operationsbordet? Tänk om HELA familjen har problem, vore det då INTE bättre att gå in med hjälp i hemmet istället?

tjockunge

Eller är det som Putte hostade fram ikväll ”Läkarna älskar sin kniv och vill INTE ge råd som kan verka i förebyggande, låt det gå så långt som möjligt att kniven är den enda utvägen”

Och kniven, den hade Micke Dilén verkligen fått använda idag, vi åkte till Diléns saluhall och hämtade ”lite” kött

Hela 15 KG som delade upp med mamma och pappa.

 20140207_170034[1]

Putte fick en hel del i frysen för kommande måltider, men jag gick inte lottlös denna fredag heller, eftersom pappa kom med fisk ifrån Brobergs Fisk.

20140207_170027[1]

Så den ny avfrostade frysen fylldes till bredden med bara härliga grejer

20140207_170018[1]

Och kunde toppa med äpplen och hallon från mamma.

20140207_170009[1]

Jag har fått någon fråga då och då, varför det ofta inte finns någon ”mat” på bilderna jag lägger upp då vi handlat, och här har ni svaret, vi fyller frysen.
Nu har vi inte köpt så här mycket bra kött på en gång någon gång men det var nog inte sista gången heller. För även om jag INTE äter kött så känns det extra bra i hjärtegropen att det på varje förpackning stod bondens namn och vart bonden bodde.

20140130_102446[2]

Det gör det ju inte direkt ute i en vanlig butik!

Självklart passade jag ju på att bjuda på lunch då vi ändå fick besök,

20140207_122010[1]

Det är ju i köket jag får utlopp för min kreativitet, låta händerna arbeta och se hur de vackra grönsakerna och frukterna förvandlas till härliga kreationer.

20140207_113649[1]

Långa med pepparrot, dill och ansjovis

20140207_121952[1]

Som toppades med hackade kokta ägg vid servering

 Hade ju förberett alla salladstillbehör i onsdags

20140205_182612[1]

Rödkål med blodapelsin, vitkål med äpple och purjo, linssallad, pepparrotspicklade rödbetor, riven morot och kålrot toppat med granatäpple, en form med spenat, gulbeta och svamp som långan lades på, en bytta med morot, äpple och purjo till mammas kycklinggryta, som serverades med Liba-bröd, då hon tyvärr inte äter fisk.

Och Ni vet ju hur jag är, så till de gröna blad jag hade hemma, rostade jag tomater och lök sakta i ugnen under morgonen, måste ju bara ha LITE mer på bordet.

20140207_094038[1]
(För hur skönt är det inte då det blir rester som man kan plocka av till kommande måltider?)

20140207_172907[1]

Det kunde jag göra redan till middagen, en varsin salladstallrik fick det bli till kvällens fredagsmys som blev

20140207_174130[1]
Fyllda Liba-bröd och romansalladsblad. Kycklingröran som blev kvar  ville Putte ha, sen blev det en rökt lax med svamp, lök och tomat i det andra, liksom i mina salladsblad (Eftersom min kropp reagerar negativt på gluten så får man hitta andra alternativ och romansalladsblad smakar så mycket). Putte toppade med keso smaksatt med paprika och rökt chili, jag toppade med groddar, avokado och ”äggtrassel”.

Åt Ni Taco, som varje fredag eller hade Ni kommit på något annat?
Och har Ni koll på vad Ni serverar imorgon?
Här är kylen fylld med grönsaker

20140207_172120[1]

Men ändå kändes det lite tomt då jag skulle se vilka grönsaker som skulle hamna i en citron och vitlöksmarinad till morgondagens lunch
(och serveras med lammkotletter och kungsfisk med rökt lax)
20140207_172126[1]

Morotspåsen är ju nästan TOM!

 

Som Ni nog har förstått nu efter dryga 500 inlägg så finns en del av mitt hjärta i köket, och det ligger nog i blodet då jag bara MÅSTE lägga in detta klipp i inlägg!

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/filip-fasten-blev-%C3%A5rets-kock-2544719

Det är ju en stolt tremänning man är, till Årets Kock!

Vill Ni också få känslan i köket, hur man med enkla medel får till bra mat!
Lära er räkna ur ett hälsoperspektiv?
Kanske behöver Ni lära er förstå Vikten Av Hälsan

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Det är många tankar i Fröken Loo´s huvud
Hon VILL och en dag ska hon LYCKAS
Ta sig ut ifrån bloggen, vidare ut i den verkliga världen
RIKTIGT!

Kommentera

Etikettmoln

