Vikten av Hälsan

sockerhög

Skulle det verkligen vara något nytt att komma med?
Hur MYCKET pengar lägger de ned på forskning kring hur MYCKET socker skadar hälsan?
Är det inte nog bevisat att livsmedel med tillsatt socker skapar oreda i kroppen?

Kanske är det så, att befolkningen, både i Sverige och resten av världen,
måste påminnas hela tiden, om risken med att äta/dricka sådant med socker (och andra snabba kolhydrater)
Bevisligen är det ju så, och andra forskningsrapporter har ju visat att man får dåligt minne av
dessa produkter med.

Så där har vi en av anledningarna till alla dessa ”nya” rapporter, om riskerna
De snabba kolhydraterna (och stressen) har ätit upp delar av hjärnan och minnet.
Vilket i sin tur, gör att resten av kroppen tar skada av det man stoppar i munnen.

sockerläpp

Lång sökt kanske. Är väl mest den där motivationen, viljan, orken att ta tag i sin livsstil
som gör att skadorna uppstår av vad man väljer att tugga och dricka.

Log lite finurligt i alla fall då jag såg rubriken i Aftonbladet idag;

20140204_151842[1]

Med tanke på vad Willys kör för SUPER erbjudande denna vecka;

20140203_161957[1]

Undrar om de som handlar läsken, läser rubriken eller om det är skygglappar på?!

Kommer Ni ihåg att veckans butiksbesök för mig/oss skulle bli Kvantum, fick skjuts dit idag av en vän.

20140204_171311[1]

Visserligen handlade vi i torsdags men handlade en hel del gott och grönt ändå som Ni ser och under min tur där i butiken fann jag dessa;

20140204_164151[1]

Jag skrev ju om dessa ”Nyttiga kvinno-chips” för ett tag sedan (http://www.foodmonitor.se/index.php/bransch-a-produktnytt/2665-luftpoppade-fettsnala-chips-fran-kellogg-s), de har alltså lanserats nu.
Nyttigt värre, poppade vetemjölsbaserade chips! Inte friterade i alla fall men förändras beteendet
av att man lägger dessa i fredagsmys-skålen?


Nej, det är ju fortfarande från skålen till munnen-beteendet!

En tanke som slagit mig flera gånger, och jag har nog skrivit det här, förr,om man la ALLA pengar som lades på forskning kring kriget som uppstår i kroppen
vid en dålig livsstil till att MOTVERKA dessa skador och HJÄLPA människorna att
ta hand om sin hälsa istället, jag tror ALLA skulle vinna på det.

agcwmbqgmouw9msnr9y4vw
För de som behöver hjälp, de orkar INTE läsa längre, de har skygglappar på
tills de en dag vaknar upp (om de hinner göra det), och förhoppningsvis så vaknar de upp i tid
(som denna man, som jag fått glädjen av att få in i på min väg; http://gamlakvarn.se/om.html )

Andra, som läser, de försöker men har inte rätta motivationen
och ger upp.

motivation

Nej, MER pengar till folkhälsan, helt klart!
Det är INGET nytt att socker och snabba kolhydrater skadar kroppen,
eller att stress skapar fysisk och psykisk obalans, brist på motion
ger en ohållbar kropp!

soffpotatis438

Fram för mer VERKLIGT stöd, inspiration till MÄNNISKORNA!
Levande personer som vägleder istället för alla dessa rapporter och djurförsök!
Vi är INGA råttor och råttorna är INGA människor
Jag är ingen forskare men en råtta jobbar INTE minst 8 timmar om dagen, sköter ett hem, läser läxor, har familj, vänner, fritid!

fetråtta
Lägg pengarna på oss, människorna istället och låt råttor vara råttor!
Eller är det så att det är fler där ute som har skygglapparna på, orkar INTE se problemen bland landets befolkning
Hur STOR ohälsan egentligen är!
Kanske är det skygglapparna på de som styr som är störst och sitter hårdast!

Nej, nog med upprördhet, jag är glad att jag förberedde dagens middag igår eftersom jag fick åka och handla efter jobb och träning;

20140203_175226[1]

Men ändrade lite, fick tag på svamp och purjolök, så blev en ljummen spenatsallad med svamp, purjo, linser och broccoli istället för att bara vända ned vitlöksrödbetorna.

20140204_182405[1]

Men ärtpuré, salsa, lite groddar och skivad avokado blev det till, fiskbiffarna som kryddats rejält med rödcurry.

Så den salladen står i kylen, och drygade ut den med lite av den kokta broccolin.

20140204_182616[1]

Blir bra som bas till torsdagens middag, för imorgon tänker jag äta en syrlig vegetarisk wook med vitkål, svamp, morot och massor av lök.

Som Ni ser har jag planer för kommande middagar, och det är en himla tur för på torsdag efter jobbet ska det pysslas i köket, då mamma och pappa kommer på fredag för att lämna fisk, hämta köttet som jag beställde idag och såklart passar jag på att bjuda på lunch!
Kanske hittar jag på någon ny spännande kombination i denna härliga tidning som Kvantum bjuder på;
20140204_183254[1]

Behöver Ni inspiration
Eller

Har Ni koll på vad som kommer läggas på tallriken i veckan?

Om inte kanske min blogg kan inspirera dig, liksom den gör för denna tjej
http://lindajsson.wordpress.com/2014/02/01/forberedelser/
Jag blir alldeles rörd!

Eller så följer Ni oss på Facebook
http://www.facebook.com/viktenavhalsan
Och bor Ni i Gävleborgs län har ni ALL möjlighet att få inspiration, hjälp med motivation, vägledning av både mig och Putte, personligen, enskilt eller i grupp
http://www.viktenavhalsan.com

Kommentarer till: "Bort med skygglapparna och öppna ögonen!" (1)

  1. Smakrik, vegetarisk, ekologisk och näringsriktig mat för hälso- och miljömedvetna konsumenter.
    Green n Lean är nya generationen vegetarisk (vegan) mat som passar alla konsumenter – inte bara vegetarianer.
    http://www.youtube.com/watch?v=MLLfaZvhqKs

    Green n’ Lean vann Garant Ekostjärna 2014 på Ekogalan i Stockholm 30 januari.
    http://news.cision.com/se/axfood/r/garant-ekostjarna-2014-till-green-n-lean,c9528262

Kommentera

Etikettmoln

