Vikten av Hälsan

Vad styr dina matval?

029

Men visst är det väl härligt, med variation.
Hur många rätter har Du i din ”vecko-receptbok”?

Enligt en undersökning så har en genomsnittlig familj 5-8 rätter de varierar mellan.

mat2

Kanske dags att våga byta väg i butiken, eller helt enkelt BYTA butik, för det kanske är just
då man hittar de nya varorna, för att man inte hittar det vanliga i just den butiken.

Skulle Du våga det?

DSC07399

Jag älskar att variera, visserligen så utgår jag ju från det som finns hemma, eftersom jag går igenom reklambladen och handlar det som är billigt, och i säsong, så kan det bli samma råvaror men helt olika tillagningsmetoder, smaksättningar.

Då Putte hörde det där med 5-8 rätter, sneglade han på mig, 50-80 rätter, MINST! Kanske är det så för vågar man variera blir matlagningen så mycket roligare, måltiderna mer lockande och inspirerande, från planering, till handling och tillagning. För att sedan sätta sig och äta.

DSC07389

Ja, du kan variera med korv, köttfärs, pasta och ris, men det blir så mycket billigare om man baserar sin matlagning med massor av frukt och grönt och dessutom blir det enklare att variera, och så mycket mer färgglatt och mer lockande för ögonen!
(Men måltid ska ju blanda in ALLA sinnen)

DSC07285
Wooka, Steka, Rosta, Fräsa, Ånga, Koka, Grilla, Hacka, Riva, Strimla, Mosa, Mixa, Puréea!
182017_426221084110660_189667768_n

Ser Ni variationen bara vid tillagning, lägg då till smaksättningar, upplägg och kombinationer så blir variationen OÄNDLIG!

Ja, jag håller helt och hållet med ICA Jerry, Frukt och Grönt är coolt!

DSC07415
Och ingenting man ska behöva försvara sig för, för att man är beroende av!
För det kan man nog säga att jag är!
Jag går loss på reklamhögen, skriver lista efter den bästa butiken för veckan, löper amook då jag väl kommer dit, och sedan är det så lätt att få till härligt lockande måltider.

DSC06873
Och eftersom jag INTE slänger något, minsta salladsskvätt, bönröra, salsa, allt ställs in i kylen och det är väl ändå tur

DSC07414

För efter både jobb och träning så ska det gå fort, och med små rester i kylen så plockades en frodig salladstallrik med Linssallad, hummus, två sorters groddar, spenatsallad, vitlöksfrästa grönsaker, avokado
ihop samt en liten omelett med de laxfyllda spenatbladen, svartkål, lite tomat och rödlök åkte in i ugnen, allt fixat på en kvart!

Hur gör Du?
Slänger Du, eller tar Du tillvara på mat som blir över?
matsmart
Hur ser Din kommande matvecka ut?
Tar Du dagen som den kommer, kör du samma mat vecka ut och vecka in, varierar Du?

Vill Du få in fler maträtter i ditt kök?
Våga prova nya råvaror, lära hitta dig de bättre valen?
Få inspiration
Eller motivation
Lära Dig förstå Vikten Av Hälsan
http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kost, Träning och Hälsa
Det är vår låga, Min och Puttes!

 

Kommentera

Etikettmoln

