Vikten av Hälsan

icakott

Direkt efter att jag bloggat klart igår slog jag på nyheterna, och ja, egentligen blir jag inte förvånad längre, snarare mer och mer förbannad.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18242968.ab

Jag förstår INTE hur det kan hända IGEN, och IGEN! Förra året var kantat av dessa rubriker, månad efter månad, och det bara fortsätter, helt utan att någon verkar agera.

smittad

Visst ska man se något positivt i det hela, så är det väl att vi har en fungerande kontroll av dessa varor MEN kontrollen av köttet INNAN det når butiken, INNAN det kommer in över landgränsen verkar ju vara under all kritik! Vilka ONÖDIGA kostnader för samhället det blir, både får butikerna som måste plocka upp, plocka bort och sedan transportera bort det smittade köttet till ett ställe där det kan förstöras på ett säkert sätt, och vilka kostnader det kan bli för individerna som köpt köttet och kanske blivit sjuka. För smittan som köttet bär på, är inte att leka med.

Vi har massor av djur här i landet, så att vi ens behöver importera kött är sinnessjukt men det är ju hela tiden prislappen som ska pressas ned. Och den prislappen blev ju otroligt billig denna gång?! Visserligen så har inte alla djur det så himla bra här i Sverige heller MEN de får iallafall INTE antibiotika direkt i fodret, i förebyggande syfte, utifall att de skulle bli sjuka, och ÄNDÅ blir dessa djur som importeras sjuka. Varför? Jo, för att de just fått så pass mycket antibiotika så att det inte biter på smittan längre.

Det händer ju att djur och bondgårdar drabbas av salmonellautbrott men de upptäcks i tid, kanske hinner de begränsa smittan till just det djuret, och bondgården isoleras. Det har väl hänt vid något enstaka fall att hela bondgårdens djur har fått åkt till slakt men då har smittan kommit från billigt importerat foder.

Åter igen, billigt, till vilket pris?

salmonella

Kött ska inte behövas importeras, underlätta för våra bönder istället, och Du kan faktiskt påverka detta.
Genom att HELT bojkotta importerat kött, kan Du inte köpa ekologiskt p.g.a. priset, så välj åtminstone en svensk flagga på köttförpackningen! För Din egen hälsa och för miljön!

salmonella

Som en vän skrev till mig igår ”De får faktiskt skylla sig själva om de blir sjuka då de köper skiten för De VET risken med det” ja, hon har rätt men det värsta är ju att de bjuder kanske på mat tillagad av köttet, barn och vänner helt omedvetna om risken som ligger på tallriken!

potbelly

Ja, Du kan bli sjuk av grönsaker också, Danmark ska tydligen börja med en kampanj för att man ska skölja salladen noga! Importerad Ruccola/salladsblandningar, importerade bär och importerade groddar/groddfrön är stora smittorisken men hanterar Du dem rätt så ska det inte vara någon fara. Koka bären, skölj salladen/groddarna flera gånger eller så gör Du helt enkelt så, att välj svenska grönsaker som är i säsong och ta importerade grönsaker som Du tillagar så minimerar Du risken ännu mer!

Mitt val, över att INTE äta kött känns ännu bättre dagar som dessa men jag förfaras över hur det kan komma in i landet. Köttkonsumtionen borde minska i landet, både för hälsan och miljöns skull.

överkött

Skulle fler äta mer grönsaker skulle de ha råd att köpa svenskt kött hela tiden, och det importerade köttet skulle fasas ut ur butiksdiskarna.

köttdisk

Om jag skulle vara butiksägare skulle jag bestämma att det INTE skulle finnas importerat kött i min butik!

Då skulle jag trycka extra på erbjudanden på mat som gör gott för hälsan, och miljön. Inspirera och vägleda, från butikshylla, till kastrull till tallrik.

köttfri

Varje måndag skulle det vara extra bra priser på sådant som står för ”Köttfri Måndag” och tisdagar skulle vara fiskdagar.

Precis så som det är i mitt kök!

Idag blev det en het tofugryta med lite sötma från mangochutney

DSC07378 DSC07382 DSC07383

Samt en fräsch sallad med groddar och blodapelsin, toppad med rostade sojabönor

Och eftersom den gick så snabbt att göra förberedde jag morgondagens grönsaker till den
halstrade rökta lax som jag tänkte äta

DSC07384

Så det blev pepparrot och blodapelsinmarinerade gröna grönsaker

Kan dessutom tänka mig att eftersom morgondagens middag är förberedd så förbereder jag onsdagens middag imorgon och då blir det nog vegetariska biffar, eftersom jag kokade så rejält med kikärtor igår då jag ändå kokade till kåldolmarna.

DSC02902

Så jag mixar kikärtor och blandar med  rivna morötter och curry, till det kan det bli en ljummen broccoli och svampsallad med tomat och vitlök.

Billig och snabblagad mat! Precis så som det ska vara, och dessutom fyllt med smaker, dofter och näring!

Läste ett intressant blogginlägg igår, från kloka Kristina Andersson, om årets mattrender, verkar inte som om Fröken Loo är så fel ute, över huvudtaget, eller vad säger Ni?

http://blogg.topphalsa.se/kostpepp/2014/01/26/kosttrender-2014/

Är Ni ”inne” i år, vad det gäller mattrenderna?

Och vill Ni också lära Er få in mer grönsaker, frukt, lite ny inspiration i vardagen?

Kolla in Fröken Loo´s cirkel;
http://www.medborgarskolan.se/arrangemang/?aid=714929&mid=2180&sgid=51

Om inte den passar just Dig, kolla in vår hemsida så kommer vi fram till just det Du behöver
http://www.viktenavhalsan.com

Kommentera

Etikettmoln

