Vikten av Hälsan

Allt börjar med att Vilja

Har varit ledig i tre dagar nu, och i fredags bar det av till Norrköping, dels för att gå ut och äta middag med en väldigt speciell vän, se Puttes lilla lägenhet, göra ett studiebesök på Putte´s jobb (och det känns än idag, då jag helt plötsligt stod där på golvet i gruppträningssalen och var en av deltagarna i ett cross-pass.) men det som drog mig mest till Östergötland var Expo Träning och Hälsomässan, där namn som Fredrik Paulun, Mårten Nyhlen, Magdalena Bibik och Camilla Rova lockade otroligt mycket.

Det ger så otroligt mycket att gå på mässor med inspirerande föreläsningar. Dessa människor vet vad de talar om.

Mårten körde hårt med ”Vill man så kan Man, Vill man INTE kan man INTE!
Han hur stressad man än är, så måste hälsan ligga som Prio1 och för att du ska uppnå en bra hälsa så måste dessa delar vara stabila; motion, kost, vila, mental balans. Darrar någon del mer än en annan så gäller det att stärka upp de andra ännu mer annars rasar Du helt!

Är INTE det ungefär samma sak som Jag påtalar till Er i varje blogginlägg?(Och folk säger att JAG ska sluta bry mig om andra)
Det kan dessa människor VERKLIGEN glömma NU, jag blev så boostad av dessa människor
Att jag FAN i MIG ska NÅ till mitt MÅL!
Jag har haft viljan, sedan Mars 2010, jag har vågat en massa på vägen sedan den dagen
jag har bara inte haft den rätta kraften och modet att förändra mitt liv helt
(Men kanske är jag på god väg)

Magdalena hade en kort presentation av sig själv, och varför hon hamnade där hon är idag, hon var helt enkelt på fel plats, kroppsligt, hon var jurist i yrket, men hjärtat låg i träningen. Så en dag, lämnade hon in nycklarna till bilen, sin laptop och städade skrivbordet. Lämnade tryggheten och började plugga till PT.
Är Du på rätt plats, med både kropp och själ?
(Fröken Loo ska en dag få vara på riktigt)

f.d sockerberoende

Gurun, Fredrik Paulun, talade om socker, hur han varit sockerberoende, hur han INTE kan ta en bit, för då äter han allt och är sugen i flera dagar efteråt, och att han GÅR upp i vikt vid för MYCKET socker (vilket det då blir om man äter det flera dagar/måltider i rad)


Han gjorde den där jämförelsen jag brukar skriva här, om godis och alkohol.
INGEN säger till en f.d. alkoholist att ta ett glas, men personer som varit sockerberoende får försvara sig då de tackar nej!
Han får en verkligen att lyssna, han har talets gåva, en enorm kunskap och erfarenhet.

Det lite ironiska var att han avslutade med att säga att man INTE ska dricka sitt socker, varken läsk, saft, energidrycker, måltidsersättare eller andra ”hälsodrycker” som har tillsatt socker.


Snett bredvid står VitaminWell och lanserar sin nya AloeVera-dryck, med SOCKER som andra ingrediens!


Och där var det många som stod och ”provsmakade”(läs drack)
Stod dock såhär på motsatta sidan av förpackningen

Sen, det roligaste av ALLT var att Camilla Rova (som höll i den Hälsoinspiratörsutbildning vi gick i somras) hade föreläsning och en monter.


Grönsaksquiz och doftquiz, jag var på väg att nita sista doften men jag satte den till slut!
Hon verkligen sprudlar av energi för att förmedla både sin erfarenhet av livsstilsförändring, matlagningskunskaper och att inspirera andra till att göra dessa förändringar i livet för att bli en riktig Hälsogourmé

Jag skulle kunna sammanfatta dessa fyra föreläsningar som vi lyssnade på såhär ”Om Du vågar att förändra ditt liv, sätter Dig själv och Din hälsa som Prio 1, kan Du bli en sockerfri Hälsogourmé som följer sitt hjärta och är på rätt ställe i både kropp och själ”

Work Life Balance signpost

För vill man då kan man, men att våga vilja förändra något kan sticka i folks ögon rätt radikalt, det säger jag av egen erfarenhet. Kanske är det därför så många faller, de orkar INTE stå emot andras påtryckningar, då inte har den rättan viljan egentligen MEN det krävs även stöd och hjälp på vägen, för att klara av förändringar i livet. Det är ju ingenting som Du kan göra själv. Mårten har STORA namn på sin lista över kunder, både i Sverige och i resten av världen men det är för honom, som för Putte, som för vilken annan hälsoinspiratör/PT/coach som helst man MÅSTE se individen BAKOM namnet, det spelar ingen roll om det är Petter, 50Cent, Sven Persson, Carin Larsson eller Sami Ali. Varje person är UNIK, och MÅSTE få just det stöd dom behöver för att klara av de förändringar de vill göra! Det går INTE att säga åt en grupp människor, ät efter detta schema träna så här, så får NI alla det och det resultatet!

DET FINNS INTE PÅ KARTAN!

Det är hela tiden Du, och Din hälsa som är Prio1 och det är Du som måste vilja, för att det ska gå att förändra och det är Du som gör förändringen men det är Vi; Jag och Putte som ger Dig verktygen.

http://www.viktenavhalsan.com

(eller vem det nu är som just Du tar hjälp av)
Och då jag ändå är inne på detta ämne tänker jag dra en direkt-länk till ett annat blogginlägg där Ni kan läsa om en tjej som ville förändra, hon vågade, ett sprudlade energiknippe gav henne verktygen och tillsammans satte de ett SMART-Mål. Läs inlägget och inspireras av denna tjejs förändring.

http://kurera.se/carolin-helt/2014/01/25/hon-har-natt-sitt-smarta-mal/

VILL MAN SÅ KAN MAN!

Och Vill man börja äta mer fisk och mer grönsaker kan man det också
Det jag kan göra då är att inspirera Er med det jag har pysslat med i köket
För mycket fisk har det blivit, sjätte dagen med fisk idag
Middagen igår blev;

DSC07367

Mangochutney glaserad vittling toppat med svarta sesamfrön och till det blir det en färgsprakande grönsakssymfoni.

Och lunchen idag;

DSC07372

Långa med ansjovis och rotfrukter som får koka lite lätt med grov senap, en färgglad sallad och lite lätt kokta gröna skönheter

Ja, det blev dessutom fisk till middag i fredags då vi åt på en tapas-restaurang i Norrköping
Lite småplock till förrätt och röding till varmrätt för mig, och Putte tog lamm.

Fräscht och väldigt gott

Men ikväll blir det vegetarisk;

DSC07376 DSC07380

Tänkte göra vegetariska kåldolmar med mixade kikärtor som kryddas med Indisk Gara Masala-krydda. Grönsakerna kokas snabbt ihop med lite krossade tomater och vitlök . Sen blir det en fruktig avokadosallad till.

DSC07378

Imorgon är det ju Meat Free Monday så då blir det tofugryta med rödkål, vitkål, paprika och purjolök.

Fisk och grönt, är verkligen något som svensken skulle behöva få in i sin matrepertoar, en medelsvensk familj snurrar på mellan 5-8 rätter i månaden!
Varierat?
Nej, det kallar jag enformigt!

Hur många rätter snurrar Du runt på?
Putte kikade på mig, då han hörde det, och sa med ett leende 50-80 rätter kanske…

Ja, förutom en del matlagning som jag fixat med idag så har det blivit lite tillverkning av mellanmålsbars
eftersom de som säljs i butik antingen har en massa ”skit” i sig och kostar dyra pengar, innehåller mer energi än en kexchoklad, och de med bra råvaror har ett ännu högre pris. Kan man lika gärna göra dem själva.

DSC07373

Så dessa fixade jag ihop idag

DSC07374

Äppelbars med lingon, kokos, bovete, ägg och kanel

Blåbärsbars med russin, hasselnötter, paranötter och solrosfrön

Enkelt sätt att både göra sin kropp och plånbok glad.
Visserligen är de späckade med energi men mättar bra mycket bättre än en kaka (som oftast blir flera) till eftermiddags fikat.

Många söta små bäckar blir till slut ett stort sockerrikt hav!
Tänk på det!
Och Vill Du så Kan Du börja leva ett sockerfritt liv!!!
Jag ville, och bevisligen kunde jag också!

Kommentera

Etikettmoln

