Vikten av Hälsan

soffpotatis438

”Soffpotatisarna löper större risk för cancer” ”Socker lika giftigt som tobak” ”Ett nytt farligt socker är på väg mot Sverige” ”Rasa i vikt med den nya metoden” ”Kaffepillret är den enda vägen mot en säker viktnedgång”

DSC07313

Dagligen så matas det på, från alla olika håll, nya råd och rön inom hälsovärlden. Forskningsrapporter, varningar, nya livsmedel, nya kurer, piller, och allt vad det kan vara.

029

Och svensken har hamnat i någon form av ”matkoma”, det får liksom inte plats någon mer information, den vet inte åt vilket håll den ska vända sig. Sådär som man mår efter att ha ätit ALLDELES för mycket, sitta är jobbigt, ligga är ännu jobbigare och gå det orkar man INTE! Man kommer helt enkelt inte längre.

valavmat

Vi som har hälsa om låga och yrke, får mer och mer att göra, svara på fler och fler frågor, argumentera EMOT alla snabba lösningar som tidningarna gör reklam för. Försöka förhindra alla quick-fix som lockar, samtidigt som vi ska försöka motivera de som helst av allt ligger på soffan med handen i chipsskålen, eller få de som stressar att lugna ned sig och släppa kaffekoppen och alvedonasken.

bramat

Men det blir allt svårare att nå ut med de budskapen som är viktigast, det blir FÖR mycket, ungefär som i valtider, man står där och lyssnar på allt och alla, men vet inte alls vilken väg man ska gå, för hur man än vänder på sig så har man rumpan bak. Och samma sak här, de som förblir soffliggare kan INTE komma och klaga sedan på hur landets regering agerar, de som ligger kvar på soffan, med bullpåsen på bordet kan inte komma och säga sen ”Ja men jag visste inte att socker och fett var skadligt för kroppen”

godismun

Det finns mängder av råd och rön där ute, olika läger, läkare säger ditt, en annan datt men det som verkligen är bevisat är att en stilla sittande livsstil med för mycket transfetter, socker och minimalt med fibrer, frukter och grönsaker är FARLIGT för hälsan och leder till en för tidig död! Det kan ske PANG eller så kommer problemen smygande och det blir ett långt lidande!

trötthjärta

För ALLA vet, egentligen, det är bara det att allt för många har prioriterat bort sig själv och har slutat bry sig! Vilket skrämmer mig så otroligt mycket! Hade jag inte börjat bry mig om vad jag la på tallriken och använde min kropp till

DSC03020(Maj 2005, 19 år, 170 lång och närmare 90kg än 80… och hade redan varit sjukskriven för värk i knäna, levde med förkylningar, huvudvärk och värk i axlar och rygg)

hade jag nog varit en ”klockren” deltagare för Biggest Looser.

Jag blir rädd då jag tänker på framtiden, på landets befolkning, nedskärningar, stress, press, det är FÖR mycket som skapar ohälsa där ute och människorna har hamnat i en ”koma” och orkar inte bry sig om sig själva längre!

badkar

Det är INTE själva midjemåttet som ökar hos människorna som skrämmer mig  utan det är sjukdomarna som ökar, p.g.a. det ökande midjemåttet och ohälsan! Människorna måste lära sig VIKTEN AV HÄLSAN, innan det är försent!

”Men Katrine SLUTA bry dig om allt, Du kan INTE förändra något i alla fall”

Är det så? Ska jag sluta bry mig och sätta mig i samma koma som alla andra?
(Men om det INTE är det jag VILL då? Jag vill ju bry mig, påverka och förändra!)

Hur som helst, vet jag vad min kropp behöver för att orka med min vardag
Så idag blir det

DSC07351
Rotfruktspasta, fiskkakor med chili, en ljummen lins och svampsalsa, samt en len avokado som blandats med en härlig blodapelsin.

Och imorgon väntas det en lax och rödkålswook

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentarer till: "Svensken har blivit övermätt!" (2)

  1. Hej och tack för en superbra och inspirerande blogg. Jag skulle vilja veta hur du ställer dig till detox!?
    Tack för att du delar med dig av så mycker bra!

    • Hej Linda. Och tack så hemskt mycket för din kommentar, det värmer att jag kan inspirera några med de tankar jag har. Ang. detox så är det väl lite beroende på syfte, och vad man använder. Men jag tror mer på att äter man bra så behöver inte kroppen ”renas” heller. Men visst kan man ta till och dricka några nyttiga hemgjorda juicer på frukter och grönsaker och så ibland. Men dessa örtiga kurer som det ska tjänas pengar på, det vet jag inte. Men det är min syn på det hela,

Kommentera

Etikettmoln

