Vikten av Hälsan

Detta är årets fattigaste vecka, sägs det, i alla fall om man ska lyssna på nyheterna idag men enligt de som jobbar med skulder och familjers ekonomier så är februari och mars värst då det är då allt ska betalas tillbaka som man lånade till julklappsinköpen för det var tydligen en stor del av landets befolkning som överköpte i år, IGEN! Vilket är skrämmande i sig, och nu är det några dagar kvar till lön, det vänds lite extra på pengarna men vissa saker har folk ALLTID pengar till;

dåligvana

Cigg, läsk, godis, alkohol (och i vissa fall bensin)

Sen är det så DYRT att handla mat, tyvärr så finns det alldeles för många familjer där ute som verkligen INTE har möjlighet att handla just nu.

Om dessa familjer skulle få lite rådgivning i handling, planering och matlagning skulle kanske deras matkonto se annorlunda ut. Borde inte det ingå i den sociala-hjälpen? För vatten och bröd-dieten ska ingen behöva gå på

Även om ToppHälsa´s notis om kommande nummer fick mig och en kompis att rygga tillbaka ikväll;

DSC07348Vad kan VB6-Dieten betyda, annat än vatten och bröd i sex dagar, eller Vatten och bröd var sjätte dag?! Kan det ha att göra med VitaminB6 vilket låter lite långsökt då det vitaminet finns i de flesta livsmedel.
Vad tror Ni kommer efter 5:2?

vaggord-diet

Nej, vatten och bröd är ingenting att leva på även om plånboken är tunn finns det massor av bra och billig mat som man kan hitta.

Som min vän skrev i sitt inlägg idag; http://www.levdittliv.se/gastric-bypass/fattiga-veckan-da-kommer-jag-med-tips-pa-bra-mat/

Omeletter, lite skåprens.

Jag fortsatte genom en kommentar, att soppor. Och att dessutom INTE slänga mat, många små skvättar kan bli en hel måltid.

Vissa som ser in i vårt kylskåp kan flina lite och säga ”Ja du slänger då INGENTING du”.

DSC07333

Nej det gör jag inte, så länge det inte är mögligt/jäst så går det att förvandla. Mjuka grönsaker, lite skrumpna frukter, en skvätt här, en där. Soppor, sallader, omeletter, grytor.

Att slänga mat, det är dyrt det!

DSC07340

Ett tydligt tecken på att det är dags att handla hos oss är att antingen är grönsakslådorna tomma eller så står fruktskålen diskad i skåpet, och den upptäckte Putte imorse

DSC07341

men det återställdes under dagen, med frukt som är i säsong och i butikens reklamblad denna vecka!

DSC07328

Ni vet ju att jag brukar köra kylskåpsrens inför dagar vi ska handla, det gjorde jag igår och imorse, små skvättar åkte i här och där.

DSC07331

Frukt och grönsaker hackades, lades i formar för att kunna tillagas senare. Det ”gamla” äts upp före det nya så har man lite koll på vad som kommer in i kylen.

DSC07305 DSC07332

Och igår, åt jag upp det sista av fisksoppan som jag hade till lunch i onsdags, då var det tredje gången jag åt av den, hade visserligen spätt ut den, smaksatt den på lite annat sätt och så men fortfarande samma grundinnehåll.

DSC07334

Jag vägrar INTE rester!
(och det har jag min mamma att tacka för. För i mitt barndomshem slängdes ingenting!)

Så denna köttfria dag, blev plånbok och miljövänlig, en upplevelse för varje sinne, kropp och och knopp;

 DSC07337

Grönsaker och frukt som ska frästes med Jamaicansk curry,  blancheras snabbt med vinäger och soja och serverades med stekta sojafiléer och sänder vispat ägg, samt en liten tallrik med en bön och avokadosallad.

Bra och rolig mat behöver inte vara dyrt, och det nya numret av Buffé fick mig att tänka till ännu ett varv, ”Slänger du stammen på broccolin?” skrev chefredaktören och min favoritkock Paul Svensson hade fått mitt-uppslaget och delat med sig av en hel del tänkvärda tips, bl.a. att INTE slänga bladen på blomkålen, för det är ju det som är kålen, som skyddar blomman.

Så eftersom jag är nyfiken och inte rädd för att prova på så gjorde jag denna köttfria middag;

DSC07343

Broccoli och linsfyllda blomkålsblad med persiljefrästa rotsaker och en klick, hummus.
Stammen på broccolin kokades och sedan mixades till en puré, blandades med röda linser. Som jag sedan blandade med ett ägg och fyllde bladen från blomkålen med, toppade med lite solrosfrön och in i ugnen.

DSC07347

Och efter att en vän delat denna bild på Facebook så känns det ännu bättre med mitt köttfria liv,

Sveriges mest köpta fläskfilé kommer från Danish Crown. Känns det okej för dig?Det gör det INTE för mig!

Säg inte att det är priset som avgör för Du har ett val, att lägga mer grönsaker på tallriken och se köttet som ett tillbehör! Handlar Du grönt efter erbjudanden och säsong lovar jag dig, att Du kommer ha råd att åtminstone köpa svenskt!

För att INTE behöva gå på vatten och bröd-dieten kanske Du behöver göra en lista på vad Du kan prioritera bort, för att få en bättre hälsa och gladare plånbok!

Vuxenvällingen (Kaffe Latten är både dyr och kaloririk)
Godis i tid och o tidLäskdrickande
Cigg
Krogkvällar

Och Mias tips med att ta med matlåda, där spar man mycket pengar, och dessutom vet Du ju EXAKT vad Du får i dig!

kyllåda

Vi är riktiga matlåde människor, på lördag väntas det träning och hälsokonvent i Linköping, och även om det sägs att det finns salladsbar så åker det två välpackade matlådor med, så får vi det vi behöver och vill ha dessutom till billigare pris.

matsmart

Om Inte, kan Du vinna mycket på att bli det
Bara genom att lära sig planera och förbereda har man kommit en bra bit på vägen
I min kyl står morgondagens fiskmiddag förberedd

DSC07345

Morot och kålrotsrasp med sockerärtor och brysselkål
Till det blir det kungsfisk som ångas i ugnen
Samt en fräst svamp och linser
(Allt var små skvättar som vart kvar i helgen och idag, som blir något nytt imorgon)

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

