Vikten av Hälsan

Hur ofta hör Vi inte den meningen i lunchrum, på caféer, restauranger och liknande, nej ingen ska behöva försvara sina val som kan förbättra hälsan men i vissa fall kan man fundera på om människan i fråga vet vad hen pratar om.

”Nej, ingen pasta på min tallrik tack, jag äter inga kolhydrater nu” men att hen dricker cola, äter majskolvar, knaprar på någon chokladbit, och liknande det är en annan historia.

Det sker ju så gott som dagligen man ser sådant här, det är ägg och massor av pålägg till frukost men all det där sockret som är i skinkan, salamin då, vad är det? Till lunch slinker det ned kött eller fisk med en ”sallad” och någon härlig vinegrette från tub, med socker i. ”Morötter, nej tack” samtidigt som det äts en väldigt ”nyttigt” mellanmål på väg från jobbet, en bar eller kanske en keso med torkad frukt.

Jag brukar skaka lite försynt på huvudet åt dessa människor, låta dem tro att de undviker ”kolhydraterna”, visst självklart drar de NED men att säga att man INTE äter dem, det är ungefär som om jag skulle säga att jag INTE äter kolhydrater. Många säger så till mig ”Men du äter ju INGA kolhydrater, och samtidigt så höjer de ögonbrynen då jag säger att det gör jag VISST” Och jag räknar upp alla läckerheter som jag lägger på tallriken ISTÄLLET för pasta, ris och potatis.

Linser
Bönor
Rotfrukter
Frukt
Majs
Frön
”Men det är väl inte kolhydrater”
Jo, bra kolhydrater som kroppen behöver


Våra kroppar behöver både fett, protein och kolhydrater, fast i olika mängder, från person till person.

Det enda som är rättvist för oss alla är att vi INTE behöver tomma kalorier och transfetter!
(Som kanske står framför Er nu i detta fredagsmysets Lucia)

DSC06933

Här myses det med varm äppelmust smaksatt med glöggkryddor

Och en riktigt mysig middag är förberedd, som är fylld med sådant som gör kroppen glad;

DSC06932

Stekt kungsfisk som penslats med ägg och dijonsenap
Till det serveras en spenatsallad med rostad lök, svamp och rotselleri
Salladen toppas med oliver, mandarin, äpple, granatäpple och groddar vid servering
Samt ICA´s belvederbroccoli

Och dagens grönsak får faktiskt bli en rotfrukt;

Den älskade kålroten

Inte bara i rotmos

Riven, som i min favoritsallad med morot, äpple och apelsin, toppat med rostade solrosfrön
Kokt med senap och persilja
Rostad med pepparrot och dill, serverad till fisk
Mosad, antingen med andra rotfrukter, eller som ensam
Riven med rotselleri, och stekt till en rösti


Och dessutom väldigt rik på c-vitamin, tänk vad detta vitamin gömmer sig här och där och ändå slänger folk ut en MASSA pengar på brustabletter med vitaminet i, som dessutom är sötade.

Det gömmer sig, både det ena och det andra i maten vi äter.
Både sådant som kroppen vill ha, men även sådant som vi alla ska undvika.
Transfetter, Akrylamid, Socker, Gifter

Vill Du lära dig vad som göms i din mat, som Du stoppar i korgen som sedan ska ut i kroppen och få dig att orka med att vara aktiv.

Kolla in vår hemsida
http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: