Vikten av Hälsan

Det skrämmer mig så otroligt, två stycken i min närhet, har den senaste veckan hamnat på sjukhus! Nej det är inte Sven som brytit deras ben eller armar, ingen blindtarm, det är det där som heter STRESS! Den ena är två år äldre än mig, 30 år, den andra är inte mycket äldre än min äldsta syster!!!

Stressen gör sönder oss människor, vet Ni det?
Jag vet inte hur många inlägg jag skrivit det men något måste göras i samhället om inte Vi ska hamna i våra gravar allt tidigare! Det sägs att dagens människor lever längre och längre, men med vilken livskvalité?

Om våra kroppar ska orka med dagens samhälle krävs det att man får lära sig att ta hand om kroppen, och att det ges möjlighet till det med!
Det räcker INTE med att säga som arbetsgivare att ”använd friskvårdspengen till massage/träning”, eller att dagens tidningar skriver sida efter sida, om inte vi får lära oss, från början, hur viktigt det är med både hälsa för kropp och själ.

Vi alla blir drabbade på olika sätt av stressen, sömnen, immunförsvaret blir sämre, problem i förhållandena, barnen får trötta och irriterade föräldrar, magproblem, svullen kropp, ja den visar sig på olika sätt men något som är lika för alla är att den bryter ned kroppen BIT för BIT och en dag, så, kommer man inte upp ur sängen längre.

Jag vill inte komma i det läget men Ni som följer mig, vet hur stressen förstört min mage, att äta tar tid för mig nu, först koppla av INNAN så att jag är lugn då jag sätter mig, sedan veta att jag INTE har tidspress då jag tuggar min mat. Går jag från detta så är det ingen idé att räkna med så mycket mer den dagen.

DSC06399

Tänk på att en sådan ”liten” sak som att stress då man äter, kan förstöra kroppen så otroligt, att inte hinna tugga, låta maten smälta och låta kroppen få näringen ut i kroppen. Jag stod på Apoteket förra sommaren, och en tjej bakom mig stod med en ”Take Away” sallad i handen, tuggade frenetiskt och upp på bandet la hon, losec!

Stressen skrämmer mig, lika mycket som den hotande hälsan bland våra barn, allt har en sammankoppling. Stressade människor inser inte vikten av att ta hand om sig, de glömmer bort sig själva för att de MÅSTE göra allt annat först!

Det går för långt, människan MÅSTE börja om från början, och få lära sig att prioritera sig själv före ALLA måsten! För får Vi inte ta hand om oss finns det INGEN som gör de där MÅSTENA! Inte ens en robot/maskin/apparat fixar hur mycket jobb, hur länge som helst! Vi människor är sköra, och ska tas om hand likt en kristallvas, även om det påstås att vi är utbytbara så har varje enskild individ ett liv, och hur roligt är det att leva till 100 om man inte har någon kvalité under åren.

Stressen skadar ju oss invändigt, och något som reparerar invändiga skador är våra kompisar antioxidanterna.

antioxidant

Som finns i mängder av grönsaker och frukter, vissa mer lättillgängliga än andra. Så i dagens lucka har jag valt att gömma;

DSC06254

En väldigt lättåtkomlig antioxidant är lykopen, som finns i våra kära tomater.

DSC06704

Men för att kroppen ska kunna få i sig det behöver tomaten vara tillagad, så varma tomater, soltorkade tomater, tomatpuré, makrill i tomatsås är perfekta att ta till för att få sig lykopenet. Jo, det finns i ketchup också men jag tror att den mängd socker som finns i den flaskan överväger lyckopenets nyttighet.

DSC06355

Tomatsåser, röror, ratatouille.

Så boosta immunförsvaret med en värmande tomatröra, denna tid på året kan du smaksätta med lite saffran och låta lite fisk koka med, som en fiskgryta, späd med lite vitt vin så har du en väldigt god fisksoppa.

DSC06739

Apprå på saffran, denna söndag, andra advent, valde jag att smaksätta vår middag med just saffran och använda säsongens frukter och grönsaker.

DSC06900

Stekt Kungsfisk med saffransmarinerade grönsaker. Toppat med lite av säsongens frukter.

DSC06901

Och passade på att marinera rätt rejält med grönsaker, så de får stå och gosa till sig i kylen tills på tisdag då syster kommer på lunch!

Så imorgon kväll blir det pyssel i köket!
Sådant får mig lugn, och det är avstressande för mig, i mitt eget kök!
Men jag kan även lära dig att förstå Vikten Av Hälsan

För det är det, som är mitt mål i livet
Att tillsammans med Putte få Er att förstå hur viktigt det är att ta hand om sig!

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentarer till: "Vi kan inte ersättas av robotar!" (2)

  1. jennifer667@msn.com sa:

    Får man i sig lykopen om man skalar tomaten

Kommentera

Etikettmoln

