Vikten av Hälsan

Mitt val över att INTE äta kött känns bara bättre och bättre, dels efter ALLA köttskandaler detta år salmonella, färgad fläskfilé och allt annat där emellan!

I Söndags så hade ju Kalla Fakta granskat den svarta köttmarknaden på restauranger
hur vi som gäster, betalar ett väldigt HÖGT pris för ett rent ut sagt skit kött!

http://www.tv4play.se/program/kalla-fakta?video_id=2495802

De lovar gröna ängar, fina landskap, som gett det perfekta köttet
Men där i köket tinas det frysta vakuumpackade köttet upp och skivas,sedan hamnar det på din tallrik. Har Du OTUR så betalar din kropp ett ännu högre pris
än vad som står i menyn, dessutom har Du blivit lurad!

MAN OVER DEAD COW BODIES

Det händer i HELA landet, från hak till gourmetkrog men det finns undantag
Leta reda på restauranger där Ni kan få numret direkt till bonden de handlar ifrån!
Nej, det blir inget skillnad på priset, den enda skillnaden är att Du slipper bli lurad!

Sen lagom till att Ni ska låta senap, äggula och ströbröd hamna på en rund skinka kommer detta på rapport igår (Jag VARNAR för VÄLDIGT starka bilder MEN se det och fundera över vad Vi människor är för tyranner som låter sådant hända)

http://www.svt.se/nyheter/sverige/fyra-ar-efter-grisskandalen-nya-chockbilder

Jag blev så arg då jag såg detta igår, att jag stängde av TV´n! Jag fick en kommentar på länken
på Facebook, ”Kött är gott Loo. Jag väljer att INTE titta”. Det var hans val men jag svarade med att han kunde titta och kanske börja göra fler medvetna val då han ska handla kött. Som Vi gör då Putte vill ha sina små köttmåltider.

DSC06846

Då vi besöker ställen där de kan ge oss adressen till bonden där de hämtat köttet. De vet EXAKT vad som finns i korven, hur länge köttet legat. Det blir egentligen inte så mycket dyrare, eftersom Putte ser köttet som ett tillbehör till det gröna och för att han inte äter kött så ofta. Men även dessa små butiker har kampanjer och de är verkligen värda att titta efter!

lamm1

Men för mig spelar det ingen roll, jag äter INTE kött men känner STOR skillnad vid tillagning av bra kött från hållbara gårdar eller kött från en ”vanlig” butik (för det händer men då ska det åtminstone stå EKO och Svenskt på förpackningen men visst kan de lura mig med.)

Att jag valt bort kött, är helt och hållet MITT val, och jag står för det även om jag ofta får höra ”Är det inte tjatigt att äta fisk HELA tiden”. Borde vara minst lika tjatigt att äta kött hela tiden, eller hur? Men då jag säger de får man höra ”Det finns ju olika sorters kött” Nu äter jag ju inte fisk jämt, men vissa veckor blir det varje dag och särskilt tjatigt tycker jag inte att det är. Det är ju inte så att jag äter samma fisk hela tiden, finns ju mängder av sorter, och att jag dessutom hittat fisk som blir behandlad som den ska, som inte pressas med en massa vatten och förstör miljön känns ju ännu bättre och gör att fisken smakar ÄNNU bättre. Visst har den åkt hit från Island men det finns fisk från närmre håll som behandlats värre och odlats och skadat miljön mer.

Det finns mängder av fisk som säljs i butik är allt annat än hållbar, ta bara den där ”Hajmalen” som är så billig, där är det inte bara transporten från Asien som förstör miljön, dess odlingar utrotar människorna i byarna, resterna av dem förorenar deras dricksvatten, och deras fält blir fiskodlingar! Låter bra va?

hajmal
Jag brukar tänka, ”Bakom varje billig prislapp, ligger det något bakom”, och jag granskar, ibland blir jag riktigt glad och inser att bra produkter kan vara billiga, med korta innehållsförteckningar och så MEN en flagga, en landskod kan säga mycket om HUR innehållet benhandlats och hur det kommit hit.

läsapåförp

Idag vaknade jag till av ett SMS, har varit ledig idag, och fick lite att göra sådär på tidig förmiddag, en väldigt nära vän till mig skulle in till stan och klippa sig, så det blev till att förbereda lite lunch åt oss. Och med bra råvaror hemma så går det ju snabbt bara man har lite fantasi och inspiration men det löser jag på en morgonpromenad i frisk luft.

DSC06873

Och ibland får jag syner framför mig, hur jag ska göra något, precis som den laxfyllda squashen eller den laxgratäng jag gjorde för någon vecka sedan.

DSC06372

DSC06796

Så blev det idag med.

Så på drygt en halvtimme hade jag förberett lunchen så när hon väl kom så var det bara att försöka få till min inre syn;

DSC06875Mixade kungsfisken med pepparrot och gräslök
DSC06876
Lindade in färsen i squash, och drog en morotsrimpa runt åt andra hållet
DSC06878
Och la på bädden av grönkål
DSC06877
Serverades med rotfruktspytten
DSC06879

Och det hamnade ju på bordet till slut, visserligen blev det ju en del rester men det var ju uträknat, en varsin måltid till åt oss var.

DSC06885
Skönt att veta att det står en färdig måltid i kylen imorgon då man kommer hem, både linssallad, senapsmarinerade grönsaker och fisk på grönkålsbädd!

Så i dagens lucka tycker jag det passar riktigt bra att stoppa in just

 

Grönkål

Den är verkligen i säsong just nu.
ICA har färdig hackad i påse, men de säljs även i knippen.
Undviker Du själva ”stammen” kan du äta den rå med en god vinegrette men får du med
den lite hårda ”stammen” kan en tillagning vara på sin plats.
Wooka den, fräs den, stuva den, ha den i gratänger, ha den i omleetter och pajer.
Gör varma sallader med grönkål som bas och hyvlade rotfrukter.
En wook med grönkål, färsk ingefära, svamp, paprika och stora vita bönor.

En härlig och spräng nyttig sallad får du om Du
Hackar grönkål, tärnar äpple och apelsin, blandar runt.
Blanda vittvins vinäger med pressad apelsin och lite persilja.
Häll den över grönkålen, och låt stå och dra.
Vid servering strör Du på rostade solrosfrön.

Grönkål är fantastiskt gott och kan användas till så mycket mer än att garnera skinkfatet med.
Är Du lite små sugen på något, salt och krispigt, lägg hackad grönkål på ett bakplåtspapper
och sätt in i HET ugn tills de blivit krispiga och fått lite färg. Strö över lite örtsalt och njut.
(Luktar lite speciellt då man rostar grönkål men smakar desto bättre)

Let´s GoGreen together!

DSC06801

Det är precis det jag får göra, GoGreen skickade mig en vinst för mina Twistade ärtsoppor
som jag lagat då jag testat deras delade gula ärtor via Smartson!

DSC06809 DSC06813 DSC06859

Att äta MER grönt gynnar både, kropp, plånbok och miljö!
Se inslaget från gårdagens Rapport och tänk över vad Du lägger på Din tallrik
Och hur det påverkar Dig, Din Hälsa, Ditt Liv!
Vår Jord!

Jag vill inte bidra till något tyranni varken där djur eller människor far illa!

Så det min vän kom med till mig idag istället för en blomma var verkligen något inom dessa ramar;

DSC06874

Älgfärs, Älgkalvfärs och torsk
Bara sådant som hennes pappa skjutit och fiskat själv, för att sedan stycka och ta hand om!

Nu Vill jag Veta Vad är DIN åsikt i frågan?
Är Du medveten om hur Dina val påverkar?

Fisk till lunch, så för att det INTE ska bli så tjatigt får jag väl äta en vegetarisk gryta till middag

DSC06883

DSC06884

med en tillhörande salladstallrik som sprakar i färger

Precis så som ALLA måltider ska göra, spraka i färger, vara full i smak, näring och dofter
DSC06872

Så som min linssoppa med fiskbullar gjorde igår!

Kommentera

Etikettmoln

