Vikten av Hälsan

trött

Börjar den göra sig påmind nu?
Vintertröttheten?
Den byter namn liksom färgen på träden, följer årstiderna.
Vintertrötthet
Vårtrötthet
Sommartrötthet
Hösttrötthet
Fast kanske har de lite olika namn men alla har de samma innebörd!
Och lösningen är oftast den samma i de olika magasinen som tar upp problemen.

nyttohjärta
Mer frukt och grönt
Frisk luftMotion
Mindre mättat fett
Sluta med socker och snabba kolhydrater
Mer fisk och magert kött
Meditera

vanor

Och det är ju så, vi köper ju dessa nummer i tron om att det ska stå något NYTT
som kan hjälpa oss på banan, snabbt igen!
Ett piller, en dryck och vips så är all trötthet borta.
Helst samma piller för deppighet, oro, kärleksproblem, värk, viktnedgång, stress, muskeltillväxt, rynkor.
Det vore väl det bästa eller hur, ett piller för det PERFEKTA livet?!

pillergaffel

Vet Ni?
Jag har lösningen, jag också men det är inget piller eller dryck!
Det är god och näringsriktig mat!
Rolig motion, som blir av, helt anpassad efter Dig!
Frisk luft, det bästa är havsluft!
Vänner! (Rensa upp och sluta umgås med sådana som Du egentligen inte får något av)
Kärlek och ömhet!
Ett så sockerfritt liv som går (det finns annat att ”unna sig” och som får en att Må bra!)
Resor, när och fjärran!
Massage!
Och en ansiktsmask av mosad avokado, pressad citron och olivolja!

Kanske inte vägen till det perfekta livet
Men hur roligt skulle det vara om livet var perfekt
Och VAD är PERFEKT
Det skiljer sig från individ till individ!

Men Vi MÅSTE ju MÅ BRA!
Och det enda sättet att Må Bra på, är att ta hand om sig och lyssna på kroppen!

Idag önskade jag mig till mitt dröm liv men mina egna rädslor är mina hinder, jag MÅSTE hitta ett sätt att besegra dem, att våga hoppa ur det här hamsterhjulet som jag springer i baklänges!
För det är inte i det där hjulet jag ska vara, jag vet det ju själv men det är just det där, vad HÄNDER där utanför?
Kan jag något annat än att springa där med hjärtat i halsgropen och en svidande mage?
”Lyssna på kroppen, följ ditt inre”
Men något hindrar mig, min egen rädsla, osäkerhet men samtidigt vet jag, att jag skulle kunna Må så Mycket Bättre bara jag skulle våga ta det där sista steget… Men först måste jag hitta rätt nyckel till asken där mitt mod finns.

hälsolåda

Men tills dess kanske jag kan inspirera Er till att prova något nytt där ute i grönsaksdisken, som kan väcka Er och Era smaklökar ur vinterdvalan
Så i dagens lucka har jag gömt…
Fattigmans sparris

533501_422515981147837_467709907_n

Eller Svartrot

Har Ni provat?
Om inte så bli inte skräckslagen då den är lite klibbig under skalet, lägg den i iskallt vatten med lite citron eller vinäger i så
blir den inte brun, om Ni inte ska tillaga den på en gång.
Hyvla den som ”pasta” och släng ned den snabbt i kokande vatten, rosta med andra rotfrukter eller gör en gratäng. Det går även att göra puré på den, krävs dock en del om man ska ha den som en ersättare för mos, men går utmärkt att ha som ersättare för ”sås”, pressa i citron och olivolja smaksätt med vitlök/pepparrot/senap eller vad som kan passa med det Ni ska servera puréen till.
Passar utmärkt i grytor
Men som alla grönsaker, vinner den inte på överkokning om den inte ska puréas.
Något som är riktigt gott är att koka den, låta den svalna, blanda bitarna av svartroten med spenat, rödlök, pressa över citron, vända ned soltorkade tomater och någon böna av större sort (elefant eller bondböna).
En riktigt matig sallad, perfekt att ha i kylen!

Kanske inte helt optimal att riva och ha i rösti, då den som sagt är klibbig så i min middag idag hoppade jag över svartroten och valde andra rotfrukter istället då jag; stekte Kungsfisk, och gjorde palsternacks och rödbetsrösti, en grönkålssallad med två sorters bönor, kokta grönsaker, samt en grönärtpuré smaksatt med dijonsenap och pressad apelsin.
DSC06862 DSC06864 DSC06865 DSC06866

Färger och smaker som gör gott för kropp och själ.

Så får vi se vad jag väljer att lägga i morgondagens lucka.
Kanske hittar jag en lucka, där min nyckel finns, till min låda!
Men ett perfekt liv, det har jag ingen lösning till men det kan jag göra för er
Är att få Er att förstå Vikten Av Hälsan
Det är det jag VILL göra
och en dag SKA jag göra det, för ALLTID, tillsammans med Putte!

http://www.facebook.com/viktenavhalsan
http://www.viktenavhalsan.com

Kommentera

Etikettmoln

