Vikten av Hälsan

”Vad äter Du på?”

sockerhög

”Sockej”
”Men det knapjaj ju inte”
”Strösockej, står Du väl”

Känner Ni igen den där, finns en variant med ”juttna mojöttej” också.

morot
Och det knaprar inte alltid då en medelsvensk får i sig sitt socker heller.
Var väl ungefär en vecka sedan jag i frågasatte om man verkligen behövde köpa
20 liter läsk på en gång, och tydligen är det just det svensken behöver!

DSC06823

Läste i en Apotekstidning om hur svenskarnas läskkonsumtion var förra året
och där stod det bl.a.
”Vart tredje barn dricker drygt en liter läsk varje helg och lika stor andel barn får dricka läsk varje dag! En liter läsk motsvarar 24 sockerbitar! En genomsnittlig vuxen svensk dricker drygt 66 liter läsk om året!”

Alltså rinner det ned 1584 sockerbitar i en medelsvensks strupe om året, det går ca 300 bitar på ett kilo!
Alltså, blir det drygt 5 KG bitsocker på bara läsken!
Det knaprar inte, tänk då allt annat som innehåller socker, både det ”synliga” i form av godis, glass, fikabröd sen allt det dolda!

tillsattsocker

Det är INTE konstigt att svensken är sockerberoende!

Så tänk på det, att det är Du som föser in barnen i Din egen onda cirkel så att ni
vandrar i strösocker tillsammans.

tandläkarbild
För det är INTE barnen som häller saftsoppa,saft, festis, och andra söta drycker i nappflaskan! Som sedan blir ”lite” läsk i pipmuggen
och barnet hamnar i samma sötsug som Dig själv!

Jag vet barn som INTE väljer läsk, som INTE fått det dagligen utan vid ”kalas” och då efterfrågar de det inte heller. En vän till mig som brukar vara här med barnen, de frågar efter mjölk eller vatten. Och samma vän, lagar inte annan mat till barnen, utan hennes barn har fått samma mat som de ätit hemma.
Första gången de var här, frågade jag om jag skulle göra något speciellt till barnen men det fick jag INTE! De skulle minsann smaka, och ni må tro att jag blev förvånad då sonen sitter med ärtor, oliver, morötter på tallriken, en varsin broccolibukett i händerna och gnager på dem. Dottern har munnen full med ”skägg” (Groddar).

DSC03613

Ja hennes son skulle nog kunna tävla med Putte då det gäller broccoliätning,
Det gick 2 KG färsk broccoli dessa dagar Putte var hemma denna gång!
”Hm det saknas något på min tallrik”
Det går inte att lura honom, och finns det inte broccoli hemma MÅSTE vi handla.
Är den inte i säsong, så duger det bra med fryst som fått rostas i ugnen.

DSC03861

Så, vad passar bättre i dagens adventskalender
Än just Broccoli
(ICA Kvantum Erbjuder denna vecka olika former av denna härliga grönsak till bra priser)

broccoli1

Nu tänker Ni, ”Broccoli, ska det vara något speciellt?”
De flesta kokar den, eller har den i wook.
Men att rosta de råa buketterna i HET ugn, tills de får lite yta, framhäver en annan smak.
Eller att fräsa dem tillsammans med svamp, vitlök och tomater.
Kokt broccoli som blir över är perfekt att blanda med gröna blad, lite paprika och rödlök.
Jag tycker broccoli passar ihop med något syrligt som vinäger och hetta som chili, eller någon god ört tillsammans med olivolja.
Men jag höjer ett varingens finger, överkoka den INTE!

Så visst är broccoli en väldigt användbar grönsak. Vänd ned i pastagratänger. Gratinera som den är. Om Ni råkar överkoka den, puréa den och smaksätt med pressad vitlök, lite citron och ha till fisk, blir det lite lös, mixa i lite kikärtor så får Ni en fin grön hummus!

Jag lärde mig äta broccoli i en gratäng med ris i botten, stek kyckling, broccolibuketter och en dragonsås över.
Jag sa till systers man
”Jag tycker inte om broccoli”

”Har Du smakat?”
”Nej men mamma tycker inte om”
”Du MÅSTE smaka innan du säger att du INTE tycker om”
Så kan det gå!

Och idag är det ju köttfri Måndag, och fortsätter mitt test via Smartson på Delade Gula Ärtor från GoGreeen så ikväll blir det;

DSC06857
Ärtsoppa som kommer toppas med bönbullar kryddade med pepparrot och grovkornig senap och rostade gröna skönheter, där bl.a. broccoli ingår.

DSC06859

Imorgon är det ju tisdag, och för mig är det fiskdag så har planer och förberett för;

DSC06858
Rödbets och palsternacksrösti med vitlök, till det blir det stekt kungsfisk och en morot och vitkålssallad som jag vänt ned härliga apelsiner och äpplen i.

Och vi får se, vad för grön skönhet som döljer sig i morgondagens lucka!
Håll utkik!
Och håll koll på vår facebooksida med
http://www.facebook.com/viktenavhalsan
På vår hemsida finner Ni information, kontaktuppgifter om vad och hur Ni når oss

http://www.viktenavhalsan.com

Kommentera

Etikettmoln

