Vikten av Hälsan

Men vad NU?!
Visst tänker Ni så?Det förstår jag fullt ut men jag ska ge Er en kort förklaring;

Jag gillar ju att tävla, och krävs det inte mer än att skriva något inspirerande inom matens värld så gör jag det gärna. Så även denna gång, uppskattade ICA mitt bidrag, denna gång blev det en omskrivning och allergianpassning av ett recept, och jag tror jag fick till en lite bättre variant.
Eller vad säger Ni?

Jag bjussar på båda varianterna, först deras, sen Fröken Loo´s twistade variant!

Kronärtskockspizza med ljummen fläskfilésallad (från http://www.ica.se )

Recept: Kronärtskockspizza med ljummen fläskfilésallad

Ingredienser

Portioner: 4

Ingredienser

Pizzadeg

  • 1 msk färsk jäst
  • 2 1/2 dl kallt vatten
  • 1 msk olivolja
  • 1/2 tsk salt
  • 5 – 5 1/2 dl vetemjöl (5-5 1/2 dl motsvarar 300-330 g)

Fyllning

  • 1 burk marinerade kronärtskockor (à 290 g)
  • 1 burk grillad paprika (à 290 g)
  • 1 kruka färsk basilika
  • flingsalt med jod
  • nymalen svartpeppar
  • 2 dl pastasås med basilika
  • 2 förp skivad mozzarella

Fläskfilésallad

  • ca 500 g rapsgris fläskfilé
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 msk olivolja
  • flingsalt med jod
  • nymalen svartpeppar
  • 1 citron
  • 65 g rucola

 Så här gör Du;

  1. Deg: Rör ut jästen med vattnet tills den löst sig. Rör ner olivolja, salt och det mesta av mjölet och arbeta degen ca 5 minuter. Spara resten av mjölet till utbakningen.
  2. Jäs degen i bunken under bakduk cirka 30 minuter.
  3. Fyllning: Låt kronärtskockorna och paprikan rinna av och skär dem i bitar. Plocka och skär basilikabladen. Blanda grönsakerna med basilikan. Smaksätt med salt och peppar.
  4. Sätt ugnen på 250˚C.
  5. Häll upp degen på mjölad bänk och dela degen i fyra delar (för 4 port). Kavla ut varje del till runda pizzor. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.
  6. Bred pastasåsen på degen. Lägg på fyllning och ost.
  7. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter.
  8. Fläskfilésallad: Putsa och strimla fläskfilén i lillfingerstora strimlor. Skala och finhacka vitlöksklyftan. Stek köttet och vitlöken i olivoljan så att det får färg ca 5 minuter. Smaksätt med salt, peppar och några droppar citronsaft. Vänd ner rucolan.
  9. Servera pizzan med fläskfilésalladen.

Så, Fröken Loo´s Twistade variant;

Pizzabotten blev en gluten/laktosfri variant; 3 ägg, ekologiska 100 gram laktosfri creme cheese 1 nypa salt 1 tsk bakpulver Sätt ugnen på 200 grader Separera gulorna från vitorna. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd ner lite salt mot slutet. Vispa gulorna i en annan bunke tillsammans med färskosten och bakpulvret. Vänd ner färskostsmeten i vitorna försiktigt så att luften stannar kvar i blandningen. Klicka ut på smörat bakplåtspapper och grädda i 25 minuter. Använd sedan dessa som ”vanlig” pizzabotten.

Istället för mozzarella river Ni en vällagrad hårdost, då den är laktosfri.

Och en variant på salladen då fläskfilén ersätts med bondbönor och vaxbönor i olika färger.

Svårare än såhär behöver det INTE vara, att ta en recept och utgå ifrån det som inspiration, sedan anpassa efter eget tycke och smak! Det som irriterade mig var att de hade en rubrik till denna Pizza, som ”Pizza för Alla” men Ni ser ju i deras recept att det inte alls är för alla! Hade jag gjort om det helt, så hade jag ju lagt till ett eget recept på tomatsås men det fick inte plats i fältet jag hade för att skriva

Men Ni kan ju få det;

1 Förp. krossad tomat
1 Gul lök
2 Vitlöksklyftor
1 Kruka färsk basilika1 Msk Olivolja
Paprikapulver
Salt
1 Tsk Honung

Hacka löken, riv vitlöken, fräs i olivoljan.
Tillsätt krossade tomaterna, saltet, paprikapulvret och honungen, låt koka en stund.
Plocka bladen från basilikan och vänd ned dem i såsen precis innan den läggs på pizzan.
Om en mustigare smak önskas kan 1/2 dl rödvin få koka med!

Så där av dagens rubrik!

Men här blir det inte någon pizza i helgen, i frysen ligger kungsfisk, långa, torskrygg och lax.
Saffran, ansjovis, örter, vitt vin finns att tillgå som smaksättningar. Rotfrukter, kål i massor, grönsaker och frukter
finns det gott om, så det är bara att låta fantasin flöda och kniven fara över skärbrädan!

DSC06831

Denna färgklick till salladstallrik fick bistå som tillbehör till min fiskgryta denna middag

DSC06830
(Ja, jag är barnsligt förtjust i groddar)
DSC06783 DSC06812
DSC06751

Inspirationen flödar bara jag tänker på att det är tre dagars ledighet som väntar, förutom en massa pyssel alá Fröken Loo, ska det bli en behandling av axel/skuldra, mys och bus med Putte och mina små syskonbarn då det ska firas lite ”jul”.

Har Ni koll på vad som ska stå på Ert middagsbord till helgen?

ICA verkar som sagt uppskatta de tips och förslag jag ger
Detta sms kom till mig i måndags, från en kollega (och vän) inom friskvårdsbranchen
som fått äta min mat lite då och då;
”När man äter din underbara mat, blir magen glad, och då blir kroppen glad och då blir jag glad”
Så kanske är jag INTE så fel ute ändå!
Vill Ni också ha MER ut av Fröken Loo´s hälsoinspiration och lära Er förstå Vikten Av Hälsan?
http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Och innan jag avslutar detta inlägg vill ge ger en uppmaning, det är att läsa detta inlägg, det berörde mig DJUPT kan jag säga, http://axonblogg.se/barnfetma-ar-alltid-foraldrarnas-ansvar/  det är sådana klockrena ord, och jag skriver under på varenda ett! Det hoppas jag också att Ni gör, om Ni gör det, sprid inlägget vidare!

fetungar

Kommentera

Etikettmoln

