Vikten av Hälsan

Jag vill INTE äta insekter

029

Ja, tydligen är maten på jorden på väg att ta slut, så det prov lagas nu både frukost, fika och måltider
ute i Europa med insekter som bas!

matsvinn

Så därför ser jag till att äta sådant som inte påverkar vår miljö så pass mycket
och det kanske inte Du heller ska göra om Du inte vill ha en stekt gräshoppa till middag
och en chokladkaka bakat på mjölbaggar.

löss

Men för många är det ju en vardag att äta dessa djur, då de mesta av godiset som
säljs där ute runt ut sagt kryllar av löss, loppor, flugor och andra kryp.
Så från gelehallon till gräshoppa kanske inte steget är så långt för svensken.

gelehjärtan

(nej jag tänker inte lägga upp någon bild på larver, skadade och plågade djur gör ont att se men larver och flugor det kommer inte upp här!)

Däremot kan jag delge er bilder på dagens middag som jag skrivit om tidigare;

DSC06807

Puttes lammfärsgratäng

DSC06808

Lammfärs kryddat med
Spiskummin, kanel, örter, paprika, vitlök, tomat.
Squash och aburigne toppat med lite ost.

Och sedan min twistade ärtsoppa som puttrar lite snabbt på spisen nu,
(bild på färdiga tallriken kommer nog imorgon)

DSC06805
Snabba gula ärtor (som jag ska testa via Smartson åt GoGreen)
Kryddad med pepparrot
Lök och äpple går med ärtorna i kastrullen
Toppar med rostad rödbets och morotsriv och svamp
Istället för rökt fläsk lägger jag i rökt lax, timjan och mejram utesluts och istället blir det dill.

Inga insekter och rätt så klimatsmart mat i alla fall!

Vill Du inte heller serveras insekter i framtiden kanske Du ska se över vad Du väljer att handla och lägga på tallriken!

http://www.facebook.com/viktenavhalsan
http://www.viktenavhalsan.com

Och något Du kan göra är att välja fisk från hållbart fiske och levande vatten
allt genom http://www.brobergsfisk.se

Leverans till Gävle den 12 december!

Kommentera

Etikettmoln

