Vikten av Hälsan

”Hur ska jag tänka?”

förvirrad

Kom in i en diskussion på en väns facebooksida idag, där hon undrade hur man helt enkelt skulle förhålla sig till alla råd och rön kring mat, handling, miljö och hälsa. Då så många forskare där ute är sponsrade av olika stora aktörer, sen hur man ska lockas till sådant som ska se bra ut men synar man i sömmarna så är den ren bluff och båg!Hon hade sått helt förvirrad vid flinghyllan då tankarna började snurra ordentligt!

flingtest

Jag förstår henne, och då är hon ändå en medveten tjej som ser till att hennes barn får en sunda vanor, där gotta tillhör fest och helg. Då kan man ju ta det till alla dessa människor som kanske är helt omedvetna och ska försöka börja, man förstår att folk blir helt förvirrade och ger upp i denna röra.

Men som jag skrev till henne Så korta innehållsförteckningar som möjligt, man ska kunna förstå orden som står där på, läsa ursprungslandet, är det verkligen så miljövänligt att köpa ekologiska äpplen från Spanien om det ligger Svenska bredvid… Det är att väga för och emot hela tiden. Det tar tid i början men när man väl får in en rutin så går det av sig självt. Sen ett tips, undvik ALLT som det står palmolja på, spec om den inte är certifierad…

Jag gör medvetna val i butiken, varje val vi gör då vi handlar har vi lärt oss hur det påverkar både vår kropp och vår miljö. Att läsa innehållsförteckningar går som en dans nu, så kort som möjligt som sagt, så naturligt det går. Smaksätta själv, är det kryddblandningar ska det vara kryddor och inget annat.

Som dessa från vår egna delikatessbutik här i Gävle

”Gammeldags vaniljsås” Visst låter det smakfullt och äkta men jag tror knappast att din mormor eller faster hade maltodextrin, glukos, fruktos, rutten gran (vaniljarom), stabiliseringsmedel eller härdade fetter i två olika uppsättningar i sin vaniljsås. Kokar man egen så är det grädde, äggulor, vaniljstång, mjölk, lite socker och potatismjöl som varsamt kokas ihop med mycket kärlek. Men idag, ska det gå snabbt och vara billigt, men som sagt, till vilket pris?

Det är bara ett av alla förslag på hur det kan se ut där ute i butiken, på sådant som fylls ut med skit, rent ut sagt för att spara på det som egentligen ska vara där i, visst kan det ta tid att syna sömmarna på vad Du egentligen stoppar i munnen men är det inte värt det om det ger dig en bättre hälsa och en bättre miljö att leva i?

god-hälsa-börjar-med-naturlig-mat

Men som ALLTID, börja SMÅTT, och Jag hjälper Dig gärna på vägen!

Så Vi börjar med Er helg mat
Är den planerad?
Här är den såklart planerad och fredagsmaten ser Ni förberedd här nedan

DSC06799

Parmalindad och pestofylld kyckling, chili och vitlöksmarinerad bläckfisk och kungsflundra. Citronmarinerad brysselkål och broccoli, rädisgroddar och snabbfrästa grönsaker med ett uns vitlök och basilika. Och det hela toppas med hummus.

Imorgon blir det rotfruktssallad med svartkål, serverad med Eko-Ryggbiff och sojabiffar

DSC06801

På Söndag, ja då ska jag prova att använda de snabba gula ärtor jag är utsedd att prova via Smartson, då jag ska göra en ärtsoppa med twist, helt på Fröken Loo´s vis, men hur jag tänker göra, avslöjar jag INTE än, utifall det är fler Smartson utprovare här.

Ja, appråpå kål, passa på att frossa ordentligt, super gott, nyttigt, så användbart och helt och hållet i säsong här i Sverige, tillsammans med rotfrukterna, är det riktigt prisvärt.
Dessutom kan man tyda dess innehållsförteckning väldigt lätt!

DSC06800

Rödkål, Vitkål, Grönkål, Svartkål, Brysselkål, Blomkål och Broccoli(som egentligen inte är en kålsort)
Finns i vårt kylskåp just nu.

Vad har ditt kylskåp för innehåll?
Behöver Du hjälp att rensa och byta ut?
Självklart hjälper jag Dig!

http://www.viktenavhalsan.com

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentarer till: "”Hur ska jag tänka?”" (2)

  1. Idag var första gånge. Jag kollade på innehållsförteckningen på skinka. Finns det någon skinka som inte innehåller massa konstigheter? Jag blev alldeles snurrig av att se alla tillsatser. Tyr att jag inte läst det tidigare kanske 🙂 men som sagt tar gärna emot tips! //Lotta

    • Lotta, det pålägg vi köper måste till vissdel innehålla konserveringsmedel för att annars gör vi då vi äter det.
      Men någon gräns ska det ju såklart finnas, då jag handlar pålägg (åt min sambo då jag inte äter kött) så ser jag till
      att det är en kort innehållsföretckning, svenskt, om det är skinka, att det är en helmuskelskinka med hög halt kött och inte något sammanpressat.
      Och ser man skivorna brukar jag se till att den inte har en massa ”fettränder” i själva skivorna då det oftast tyder på
      ett stressat djur vid slakt.

Kommentera

Etikettmoln

