Vikten av Hälsan

Vågar Du?

tårar

Fick mig ett glatt överraskande läsning igår kväll då jag kollade runt bland bloggar som jag brukar läsa, och Ni mån tro att jag fick tårar i ögonen då jag såg detta Ett nytt sätt att handla mat och planera måltider. Äntligen har ett nytt sätt att handla infunnit sig. Det är mycket tack vare Fröken Loos Hälsoinspiration – en blogg som jag verkligen gillar!” (Inlägget kan ni läsa här http://2xlblog.com/2013/11/10/vikt-och-halsa-ett-nytt-satt-att-handla-mat-och-planera-maltider/ )

Skulle Ni också våga göra detta, se över hur du planerar Dina måltider och börja handla på ett annat sätt? Upptäcka nya varor som kanske just är på erbjudande just denna vecka.

Igår då jag öppnade reklamhögen så blev jag så glad då jag såg veckans ekologiska vara;

svartrotVågar Ni prova denna?
Jag har gjort och jag älskar dem, det enda man ska tänka på att de mörknar snabbt, så lägg dem i kallt vatten med lite citron i så håller de färgen, sen är de lite klibbiga under skalet. Men en underbar rotfrukt, till rostning, grytor, puré, gratänger.

Jag kommer köpa dem, det kan jag lova, dessutom kommer jag köpa morötterna, purjolöken och citronerna som hade bra pris på. Även en papaya kommer få följa med hem.

papaya
Jag tror på denna kombination
Ruccola/Spenat
Purjolök
Papaya
Grovriven Palsternacka
Och ett uns fint riven rotselleri
Tror Ni på den?
Kanske garnerat med lite granatäppelkärnor, då jag har sådana äpplen kvar från förra veckans handling.

Skulle Ni våga handla och prova sådana saker?

Hur tänker Du när Du öppnar reklambladen och när Ni besöker butiken, hur agerar Ni då?
kvantum
Ser Ni till kilopriset på varorna Ni köper, tänker på vad det innehåller och vad det gör med kroppen och hur Ni kan handla lite bättre för både plånbok, hälsa och miljö?
Se klippet här ovan, vore det inte bättre och fylla frysen med hemlagad mat, jag tror att det skulle bli mycket billigare att göra det. Men det som lockar är priset och, att det går snabbt att värma.

Vad på denna sida skulle Du handla?

Maxi

Och vad skulle Du vilja prova?
Jag kan lova dig, överkokt brysselkål är äckligt men lätt kokt brysselkål smaksatt med lite senap eller pepparrot är ljuvligt. Det samma sojarostade brysselkålshuvuden med svarta sesamfrön är jätte gott att blanda med fräst vitkål.
Surkål smakar inte surt, det är syrligt och gott. Dessutom, en matsked surkål, ger lika mycket goda bakterier som två dl naturell yoghurt.
Och svamp och morötter är ju sådant som många handlar redan.

Efter den gröna sidan så fanns denna, och man kan ju fråga sig MÅSTE man pressa priserna på sött?

sötmaxi
Jämför kilopriserna på dessa varor med varorna på bilden ovan…
Är det verkligen så dyrt att äta grönt?

DSC06732
Dagens middag blir en salladstallrik med rester från gårdagens lunch
tillsammans med bönfyllda savojkålsblad
DSC06735

Våga till en förändring, det kan bli det bästa Du någonsin gjort!

Det kanske är en glipande skjorta eller för små jeans som irriterar men det är ändå Vikten Av Hälsan som är det viktiga. Värk, inflammationer, Trötthet, orkeslöshet, sådant kan Du faktiskt påverka helt själv genom att se över Dina kost och träningsvanor.

träning

http://www.viktenavhalsan.com
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Jag är ledig imorgon och min syster ska komma och hålla mig sällskap vid lunch så jag har förberett lite ikväll
Och något nytt får hon allt prova

DSC06734

Och det ska bli fisksoppa med vittling och bläckfisk där i kommer det även finnas svartrot, morot, rotselleri, okra, kålrot och lök
Till det blir det en ”liten” grönsaksbuffé ala Fröken Loo;

Ruccola och linssallad med avokado
Rivna morötter med apelsin
Savojkål med ananas och bondbönor och ett uns vitlök
Syrlig vitkål och broccolisallad
Riven rödbeta med äpple
Paprika, svamp och tomatsalsa med en skvätt rödvin
Broccoli, Brysselkål, Blomkål som kommer kokas lite lätt
Soppan kommer kunna toppas med en dill och persiljekryddad ärtpuré

Men det känns lite vemodigt för samtidigt som jag skriver detta plingar det till från ”Matkassen” på Facebook om en gravid tjej med en treårig son som behöver mat för månaden, så ska rensa skafferiet imorgon med sådant som vi ändå inte använder längre, lite kan göra något för någon annan!

(Snälla, Gilla denna sida på Facebook, vi alla kan göra skillnad för någon annan http://www.facebook.com/Matkassen )

Kommentarer till: "Vågar Du?" (1)

  1. […] till egna påhitt! Och Fröken Loo fortsätter förstås att leverera idéer; idag om att våga pröva nytt och som vanligt tips på spännande […]

Kommentera

Etikettmoln

