Vikten av Hälsan

Lyssna på Din kropp

stresshuvud

En av livets viktigaste läxor vi kan lära av, och som vi alla måste bli bättre på att öva på, är att lyssna på kroppen och dess signaler.

hamster2

Det går inte att köra på i 210 knyck i all evighet, är det NÅGON som tackar dig för det, den dag Du inte tar dig upp ur sängen?

friradikalstress
Nej, det är faktiskt INTE det, sjukskrivningssiffrorna ökar bland allt fler yrkesgrupper, den psykiska ohälsan stiger i landet, och allt ofta ligger det stress bakom. Både fysisk och psykisk. Visst vill vi ALLA vara Fröken Duktig men ibland måste man bromsa ned lite, INNAN motorn lägger av helt eller någon annan rycker i handbromsen precis innan du kör in i en vägg!

väggen

Jag själv, fick använda denna läxa och lärdom idag, jag var ju på min behandling för triggerpunkter och skuldra igår, tillbringade hela dagen i ett ömt trött moln, sovandes på mage och försökte faktiskt ta mig till jobbet imorse men kroppen skrek NEJ! Det gick inte, men jag är ju INTE sjuk skriker jag tillbaka, jag kan ju gå, mitt huvud är med, jag kan röra på mig, förutom att höger armen stannar halvvägs men jag är ju pigg, har koll på ALLT, jag är INTE sjuk och jag kan GÅ, alltså ska jag till jobbet!

illustration_sjuktilljobb

Men, halvvägs dit, nej det går inte, armen vill inte lyfta saker, inte ösa mat, den behöver mjuka rörelser och inga idiotiska ryck. Fylld av dåligt samvete ringer jag, med svansen mellan benen. Brukar alltid gå på behandlingar då jag är ledig dagen efter men denna gång, blev det inte så.

svenska-mynt-piller

Ja, det var bara att bita i det sura äpplet, karensdag, sjuklön men om jag INTE stannar hemma, hur dyrt kan det INTE bli sen då? Ja, de orden ekade i mitt huvud, för är det inte så, jag skriver här? Det är dyrare att vara sjuk än att ta hand om sin kropp, Om jag inte gått igår, om jag inte ser till att skuldra och arm får vila och återhämta sig, om den inte får rehabträningen sen, kanske allt blivit ännu värre!

Vi kan INTE köpa oss nya kroppar, vi har bara ett liv!
Och det vi ALLA måste bli bättre på, är att lyssna på vad kroppen har att säga oss.


Jag vet vad min kropp säger med sina signaler, jag vet vad jag en dag MÅSTE göra och jag VET att kroppen och knoppen ska samspela.
Min dröm, den drömmen, när den är förverkligad då…

Så, för att hjälpa kroppen att läka och hela det som är skadat är det riktigt viktigt att ge den rätt näring, än med lite skakig hand, så kan jag åtminstone laga mat. (För tvätta håret det fick jag hjälp med av en sådan snäll o go frisör då Putte ändå skulle klippa sig…)

DSC06707

Lunchen idag, fick bestå av massor av färg och smak, antioxidanter, vitaminer, protein, kolhydrater, fett, av precis det som kroppen behöver.

DSC06708

Ljummen spenatsallad med svamp, äpple, paprika, lök och broccoli. Toppar det hela med avokado, granatäpple och blomkål. Serverar det med vittling smaksatt med lite senapsfrön, vitlök, sesam och wasabi krydda, samt en hummus till det. Läkande och smakrik mat!

Så Vad Säger Din Kropp Till Dig?
Hjälper Du Den eller Stjälper Du Dig själv?

Fröken Loo, fick allt sig allt en tankeställare idag, så nu lyssnar hon på kroppen och kommer göra allt för att den som återhämta sig så bra som möjligt!
Det blir inte alltid som man tänkt sig så helgen kommer gå helt i återhämtningens tecken!
För det kommer och ska bli bra!

Lyssna på vad DIN kropp och knopp har att säga Dig, innan det är för sent!

trötthjärta

http://www.viktenavhalsan.com

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentarer till: "Lyssna på Din kropp" (4)

  1. Du gjorde helt rätt! Du klarar dig ju säkert extra länge eftersom du är så otroligt duktig på kosten men det hjälper inte hur länge som helst. Ge dig själv en nystart och ladda om.

    • Ja, det känns som om det blev ett rätt beslut. Har ju som sagt ett monotont stressigt jobb så det sätter ju sina spår i kroppen. Men efter den där behandlingen i torsdags, kommer det bli bra med lite återhämtning så.

  2. Det ser så himla gott ut allting som du gör. Det är någonting som jag måste lära mig eller vill lära mig. Göra kalla ihopblandade sallader. Typ kålsallad o liknande. Du gjorde också rätt i att ta det lugnt. Tyvärr har jag inte varit lika förnuftiga i är nu sjukskriven istället. Mitt huvud orkar inte tänka o jag känner mig värre än någonsin!

    • Åh tack för din kommentar. Det gäller att våga prova olika kombinationer i köket =), är så skönt att ha några olika i kylen så blir det inte så svårt att äta gott, varierat och nyttigt. Hoppas några av mina små tips och bilder kan få dig att våga prova lite nytt. Ja, att lyssna på kroppen är svårt, egentligen så borde jag lyssna ännu mer, för den säger mig något varje morgon men jag motar bort det hela tiden fast jag vet att det är fel. Men en dag kanske jag kan lyssna och stå där jag verkligen vill vara, och ska vara. Som heltids hälsoinspiratör med min sambo men dit känns vägen otroligt lång… Var rädd om dig. Du har bara ett liv, och din hälsa är det viktiga! Kan jag hjälpa dig, gör jag det gärna!

Kommentera

Etikettmoln

