Vikten av Hälsan

Fett bra debatt

Äntligen!!!

P4 Radio Gävleborg har tagit upp en viktig debatt denna vecka, Fetma, Barnövervikt, Överviktsoperationer, Hur detta behandlas i sjukvården!

Mia

Igår, var min vän och ”kollega” Mia Ånemyr på radion angående överviktsoperationer, Ni kan lyssna på henne här http://www.levdittliv.se/media/levdittliv-medvekar-i-radio-p4-gavleborg-temat-fetma/

Lili

Och idag var en annan vän, ”kollega” och med-krigare för ett friskare Gävleborg, Lili André på radion och debatterade ämnet Barnfetma och hur vården kring detta är så gott som obefintlig, här kan ni lyssna på det http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=5695707

barnöver

Så jag hoppas radion har satt något i rullning nu, att allt fler människor i länet vaknar upp och ser problemen, det är INTE bara barnen som mår dåligt, så många vuxna har dessa problem med, kanske ser de inte övervikten som ett problem själva MEN sen när de överviktsrelaterade sjukdomarna kommer, kostar övervikten så mycket pengar, både för personen/familjen men även för HELA samhället! Privatpersoner, företag, kommuner och landstig MÅSTE tillsammans ta ett krafttag nu!

Det finns inga enkla och snabba lösningar på detta problem, en operation, ett piller, en dryck, det MÅSTE ske i huvudet också, ändra ett beteende och lära sig leva med nya vanor!

Jag gick och handlade idag efter att jag varit på gymmet, besökte butiken som jag så många gånger gick till förr, där mina godispåsar fylldes, där thekakorna, oboyburken, smöret, sockret, mjölet köptes. De har byggt om butiken lite sedan den tiden men idag låg de där sega thekakorna mitt i gången, och i kundvagnen före mig, låg en burk oboy och en påse godis.

Men det var inte min vagn denna gång, förr var det ingen ovanlighet. Oboy var en last, varm att doppa massor av smörgåsrån eller thekakor i, och osten smälte, som kvällsmat, och självklart toppade man ju det med en godispåse i soffan.

Vagnen framför mig tillhörde en barnfamilj, jag önskade att det hade varit till en helg, men av föräldrar och barn att döma var det en helt vanlig handling. Pappan öppnade läskflaskan direkt efter betalningen, barnen sattes i vagnen med en varsin chokladkaka.

stillafet

Redan DÄR, grundläggs barnens livsstil och framtid!

56f00-ska25cc2588rmavbild2b2011-05-102bkl-2b22-56-50

Jag vet att det är hårda ord men är det inte också en form av barnmisshandel?
Vi sitter allt mer still idag, och barnen gör det samma, att förse dess små kroppar med en massa tom energi som INTE förbrukas är som att förkorta deras liv sakta men säkert!

a3b2d63b3c

Så, som Ni nu redan förstått så handlade jag inte dessa varor denna dag, utan allt detta fick följa med hem,

DSC06681 DSC06683

Ananas, Avokado, Tomat, Paprika, Granatäpplen, Svenska Äpplen, Broccoli, Blomkål, Eko.rödbetor, Apelsiner, Brysselkål
Allt var ”veckans varor” från reklamhögen. Kvargen var nedsatt igår p.g.a kort datum men med sunt förnuft, doft och smaksinne så håller den efter utsatt datum!Och imorgon blir det nog en tur till Maxi för att fylla på med mer godsaker inför torsdagens lediga ”pyssel i köket” dag.

(och ett nytt nummer av ICA Kvantums egna inspirationsblad hade kommit, Pumpor, Granatäpple m.m skulle den visst innehålla, så det blir kvällens läsning)

Ja, min middag består av allt annat än smörgåsrån med ost doppade i oboy, men visst lite ”äta med händerna mat” är det allt

DSC06685

Laxbiffarna som gjordes i söndags, värmdes i savojkålsblad med pumpapurén i botten och tomatskivor på toppen. Som vid servering toppades ytterligare med avokado, paprika och soltorkad tomat
Pepparrotsrostade grönsaker (Brysselkål, Blomkål, Broccoli, Rödbetor och Äpple) till det

Jag har lärt mig, hitta nya vägar i butiken, hittat andra matvaror, fått nya matvanor, hittat en motionsform som passar mig, och jag kan säga, INTE trodde väl jag att jag skulle anmäla mig till ett mils lopp men det gjorde jag ikväll!

http://www.midnattsloppet.com/run/stockholm/

MIDNATTSLOPPET 2014, Jag hoppas vi ses där!

Och tänk på, att kunde jag, kan du! Vill Du också hitta löparglädjen, träningslusten, sluta gå vilse i butiken och inte behöva slänga nyttig mat för att Du inte kan tillaga den?

Kolla in
http://www.viktenavhalsan.com
Eller
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

En viktig debatt är som sagt startad, så nu är det ”bara” att vänta på vad som komma skall!
Drömmen är fortfarande att Vikten Av Hälsan ska vara delaktiga på MÅNGA sätt i detta arbete!
För med både kunskap och erfarenhet kan man komma in i människornas liv så mycket mer!
Vi tror på en kombination av teori och praktik, i små steg!

Kommentera

Etikettmoln

