Vikten av Hälsan

Vad ska jag äta då?

34908_orig

Ja den frågan ställer sig MÅNGA där ute dagligen, ofta då redan magen kurrar HÖGT och barnen är små griniga och Du blir än mer grinig.

bråkbarn

Jag har ju en rätt enkel lösning på det problemet, skriv en matlista!
”Men om jag INTE är sugen på det som står skrivet just idag då”, ja men
har du handlat efter listan kan Du ju alltid ta det som står dagen efter, eller hur?!
Då har du ju allt hemma i alla fall.
På detta vis slipper Du onödigt gnäll, osunda impulsköp, alltså bättre för både plånbok, humör
och hälsa!

DSC06680

Denna hög låg i min brevlåda då jag kom hem idag, så innan jag ska sova så ska jag titta igenom
och planera vart jag ska handla, och vad vi ska äta i veckan. Jag vet att ICA MAXI hade billig vitkål, morötter och lök. Citygross hade bra priser på ägg. Det spelar ingen roll om jag är själv eller om Putte är hemma med mig så planerar jag våra måltider, dels för att det är ekonomiskt men det blir även en hälsoinvestering.

”Men ni som tränar så MYCKET kan ju äta vad Ni vill!
Alla kan äta vad dom vill frågan är ju istället vad det gör med hälsan, plånboken och miljön!
Vi kan träna så som vi gör för att vi äter just precis så som vi gör idag!
Det är därför man får höra så ofta ”Jag tränar ju men det händer INGENTING”, kanske just för
att kosten inte är prioriterad!

snabba
Kanske är det pizzan till lunch med grabbarna som gör så att träningspasset blir lidande efter jobbet, en hemlagad matlåda och ett bra mellanmål kanske är lösningen på det problemet!

Eller om det är bullen till kaffet, glassen som mellanmål, kvällssnackset, godispåsen som äts i smyg i bilen.

Det är ofta de SMÅ förändringarna som ger hållbara och stora resultat i slutänden!

stresshuvud

För, går Du där, med en obeskrivlig trötthet, stel och uppsvällda leder, lite huvudvärk, trots att Du tycker att Du äter bra, du sover och rör på dig men bulguren och surdegsmackan är värdefull för dig och dina måltider består ofta av något av detta. Men tänk om det är så, som det är för MÅNGA där ute, bl.a. en vän till mig fick reda på, något hon anat själv, och som INTE gjorde mig förvånad, hon var överkänslig mot GLUTEN! Detta är en bov för många, förr trodde man att det var ett magproblem men efter mycket forskning i ämnet, har man kommit fram till att det både är leder, hud, humör, mage som påverkas av detta om man är överkänslig.

Jag själv har ju upptäckt att mina leder är mycket mindre svälld nu sedan jag uteslöt det ur min kost, Putte har testat i drygt fyra veckor nu att utesluta kolhydratskällor som innehåller gluten, och resultatet har inte väntat på sig, under en ständig uppsvälld mage, fanns ett sexpack, UTAN ökad träningsdos!

IMAG0284

Men ”HJÄLP!” tänker säkert många, en frukost utan macka, en måltid utan pasta, en kaffekopp utan bulle, en tacokväll utan tortilla!

kaffebulle

LUGN! Det finns så mycket bättre alternativ där ute, till just dessa produkter;

grönsaksnudlar

Qinoua
Hyvlad squash (som ”Pasta”)
Råris
Amaranth
Bovete
”Rent” Havre
Linser
Rotfrukter
Majs/Kikärt/Mandel/Soja/Rismjöl
Vitkål/Salladsblad (istället för tortillabröd)

DSC06271

Jag vet ju att det är många där som INTE kan vara utan mackan på morgon, så här kommer två förslag på bröd, ett snabbt, och ett väldigt matigt form”bröd” som tar lite tid att grädda;

 

Formbröd
0,5 dl sesamfrön
1 dl solroskärnor
1 dl hela linfrön
1 dl Glutenfritt havregryn

2 dl bovetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
250 g keso eller kesella
4 ägg
2Msk olja

Mixa solroskärnor, havregryn och sesamfrön till mjöl med t.ex en stavmixer.

Blanda alla torra ingredienser ordentligt i en bunke.
Vispa ner ägg, keso/kesella med elvisp. Vispa sedan ned oljan i en stråle.
Häll upp degen i smord avlång form och grädda i 80 minuter i nedre delen av ugnen i 175 grader.
Titta till det emellanåt ifall det behöver läggas över ett bakplåtspapper för att inte bli för bränt.

Bovetescones

  • 0,5 Dl Rapsolja
  • 2,5 Dl Bovetemjöl
  • 2 Dl Boveteflingor
  • 2 Dl Rena Havregryn
  • 2 msk linfrön
  • 1/2 dl solrosfrön
  • 4 tsk bakpulver
  • 1 tsk salt
  • 1 1/2 msk honung
  • 2 ,5 Dl Keso/Kesella/yoghurt

Blanda de torra ingredienserna och tillsätt rapsolja, kesellan/keson/yoghurten och honung.. Rör hastigt samman till en deg. Kavla ut till cirka 1 1/2-2 cm tjocklek. Ta ut rundlar med hjälp av ett glas eller en form. Lägg på plåt med bakplåtspapper och grädda i 225-250 graders ugnsvärme i cirka 15 minuter. Servera genast.

 

Våga prova, Du kan också börja må bättre!

Ta små steg, ett i taget och tillslut har du gjort något stort!

Vad kan Du göra för förändring redan idag som påverkar Din hälsa till det bättre?

 003_186075257

Sockrad yoghurt och ”nyttiga flingor” mot naturell yoghurt, säsongens frukter och frön

Vatten i glaset istället för läsk

Omelett med kanel istället för en kanelbulle

Fruktklyftor framför tv´n och godispåsen står kvar i butiken

Hemlagad mat istället för att låta familjen Dafgård bestämma middagen

mat2

Kanske önskar Du att Du blev både piggare och friskare så att du kan börja träna
Då är Vikten Av Hälsan, rätt för dig
http://www.facebook.com/viktenavhalsan

http://www.viktenavhalsan.com

Kommentera

Etikettmoln

