Vikten av Hälsan

Planera resten av Ditt liv!

klockan

Klockan närmar sig 18, och det är söndag, börjar det krypa i dig? Du ser en fullmatad kalender, tvätthögen ligger kvar som Du skulle ha tagit reda på idag, träningskläderna är undanstoppade LÅÅÅNGT in för Du hinner ändå INTE träna till veckan, eller hur var det nu? Barnen är på gymnastik/innebandy mellan 18-19, efter lämning, ta med dig ett par löparskor och gå ut och gå under tiden de tränar. Att sitta och åka fram och tillbaka, behöver Du det? Och är de så pass små att Du måste titta på under tiden de är med sina lagkompisar? Kanske är det en undanflykt för dig, Du sitter där, ”tar igen dig” efter Din dag med din Smartphone i högsta hugg.

trött

Hur ser Ditt livspussel ut, hur placerar Du bitarna för att de sedan ska sättas ihop. Har Du kanske satt dem lite fel? Har Du byggt det, med dig själv utanför, istället för i mitten? Du står och ser på, under tiden några andra lever ett liv som Du borde vara delaktig i. Kanske är det då dags att ta i sär varje bit placera dem på bordet framför dig och börja sortera dem, så där som Du sorterade maten igår för att få bättre koll på innehållet i ditt skafferi, borde Du skaffa dig samma koll på innehållet i Ditt liv.

mobbning

Här gäller det att verkligen vara ärlig mot dig själv, sålla bort vänner som inte ger dig den energi som Du behöver, även om det kanske gör lite ont så behöver Du just den energin till något annat, gnager det med sambon, hur allvarligt är det, kanske inte ett uppbrott men ett riktigt samtal tillsammans, ni har kanske gått förbi varandra alldeles för länge och tar varandra för givet. Arbetet, vad vill Du göra, är Du på rätt plats, om INTE, vad kan Du göra åt situationen? Och Din fritid, HUR använder Du den? Helt tom på energi för att Du kanske är på fel plats med fel personer så att Du INTE orkar ha en fritid förutom med en chokladkaka och fjärrkontrollen?

placer

Vänner, Familj, Arbete, Fritid, Kärlek. Ja några bitar har vi alla samma text på, men hur stor del av pusslet de upptar det är unikt för varje människa MEN hur roligt är det med ett pussel där det saknas bitar, och speciellt STORA bitar i mitten? Ett pussel ska innehålla ALLA bitar, på rätt plats, ibland kanske man behöver bygga om för någon bit har hamnat på sned, eller någon har varit där och plockat bort den med flit.

hjul3

Så, ta nu resten av denna Söndagkväll, planera den kommande veckan, hur just Du ska få Ditt livspussel helt, det tar inte en vecka men börjar du NU och är ÄRLIG mot Dig själv, för ingen annan kan göra detta åt Dig. Du kan få stöd och vägledning men det är bara Du som kan lägga pusslet för Ditt liv med Dig själv i mitten!

noteasy

(Jag hade ett Bamsepussel då jag var liten, där Bamse var störst och skulle ligga i mitten sen runt omkring honom byggde man fram alla hans vänner och familj med dess små egenheter och intressen. Just SÅ ska Du tänka)

Fick Du något att grubbla över nu?

DSC05801

Jag fick denna uppgift då vi gick vår Hälsoinspiratörsutbildning i somras, och det är en STOR uppgift, då var det livshjulet vi skulle fylla. Mitt kuggar än, det är EN eker som inte når ända ut men jag hoppas att den en dag är lika stor som de andra.

Ro

Men Ditt pussel kanske är helt färdigt, och sitter där med guldram, men ändå så är det något som ska planeras. De kommande måltiderna! Så om jag har lyckats inspirera några med att börja plocka isär de bitar som sitter på fel plats, för att sedan bygga ihop igen, kanske jag kan inspirera Dig inför kommande veckans mat med vad Vi har ätit i helgen;
DSC06564Keso och olivfylld vittling med ljummen mangoldsallad och ärthummus  DSC06571Köttfärsbiffar, sojabönsbullar med rödcurry till det tre sorters kål(vit, blom, rot) wookat med svamp och paprika. Serverades med en ananassalsa med mango, chili, avokado och tomat
DSC06567
Rödtunga fylld med ansjovis och äpple. Till det blir det senapskokta rotfrukter och en varsin tallrik med fruktig vitkålssallad

Som Ni ser har jag använt ungefär samma grönsaker genom varje måltid men med olika smaker och tillagningsmetoder:
På så sätt blir det inte enformigt och dyrt att äta nyttigt.
Istället för rödtunga kan Ni ta någon annan flundra, Vittling kan bytas ut mot sej, torsk, kolja.
Och av sojabönorna som blev kvar från sojabönsbullarna tar jag och kokar

DSC06573

Soppa på imorgon, då det är Köttfri Måndag, med bl.a. röd och gul mangold, lök, tomat

Och några av Fröken Loo´s äppelbars som bakades i fredags serverades med ananas, keso, äpple och kanel
denna eftermiddag
DSC06568


Jag väntar med spänning på kommande veckas reklam så får man se vad det blir för något man får planera efter då!
Men att planera lite innan veckans handling måste jag göra, då mamma och pappa kommer ned på tisdag med lite fisk från http://www.brobergsfisk.se och stannar tills på onsdag, så får se vad jag bjuder på då.

Tänk på att hur mycket kosten betyder för att livet ska fungera optimalt!
Har Ni funderingar, önskemål och tankar, tveka inte att kontakta mig
http://www.facebook.com/viktenavhalsan
http://www.viktenavhalsan.com

Annonser

Kommentarer till: "Planera resten av Ditt liv!" (2)

  1. […] Så här har det varit hela morgonen för mig. Tur att jag kikade in hos Fröken Loo och läste detta. […]

    • Hoppas att jag kan ha hjälpt dig att städat upp lite denna morgon, även om det tar tid att bygga om pusslet på nytt
      så kanske jag kan ha väglett dig lite på ditt pusslande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: