Vikten av Hälsan

En störtdykning mot döden

Först trodde jag inte mina ögon, man tror ju att de äckliga skadedjuren kan äta och vara vart som helst utan att bli sjuka men tanken slog mig sedan, de råttor som används som försöksdjur blir ju också sjuka så varför inte alla andra djur?

Fick se denna artikel igår http://www.expressen.se/kvp/mcdonalds-sjukan-dodar-stadens-faglar/

Jag kunde inte låta bli att dela den på facebook, för om de hemska djuren blir sjuka och dör av att äta sådant, vad händer på med oss? Kanske är det dags att vakna upp.

snabbalösn

Fick lite olika reaktioner på länken, bl.a. att de skulle dö av näringsbrist och att de inte var skapade för att äta sådan mat, att det inte var fågelmat, och skulle vi äta fågelmat skulle vi också få brister och dö.

Men vet Ni?

INGEN ÄR SKAPAD FÖR ATT ÄTA SÅDAN ”MAT”

Fåglarna dör av näringsbrist, det är inte fågelmat men det är inte människoföda heller. Det fanns inte då vi blev skapade, vi liksom djuren behöver näring för att överleva.

Råttor används som försöksdjur för att ta reda på hur vi människor reagerar på olika matvanor, matvaror, mediciner, dieter och liknande. Och det är ju bevisat, råttor som får massor av sockerlösningar blir hyperaktiva, och ska de sedan vänjas av, då blir det helt galna. Beroendet är ett faktum.

hjärnberoende

Vad händer med oss människor? Samma sak!

godisknark

Vi är INTE skapad för att äta dessa matvaror som folk fyller sina vagnar med. Det är som Carolin Helt´s kommentar på min länk ” Vi har striktare regler för vad som får finnas i kattmat än i barnmat”. Och en liknande insändare fanns i vår morgontidning förra veckan, då någon studerat folks kundvagnar (nej det var inte jag denna gång) om hur folk köpte den dyraste och bästa hund/kattmaten men sedan fyllde på med en massa skit till familjen.

Självklart ska ju djuren ha den bästa näringen men det MÅSTE vi också ha, fast det var ju ett helt inslag på nyhetsmorgon denna vecka om hur man skulle banta katten så problemen kommer även där!

dietgustaf

Råttor, Apor, Fåglar, Människor, alla behöver näring och energi, det som sker idag, är som jag så ofta skriver, bara en massa ENERGI! Och eftersom dagens matbord snart är obefintliga och soffan jätte stor med en stor hög av datorer och surfplattor med stillasittandes barn och vuxna . Utan muskler och med en igenkladdad insida med en stor brist på både vitaminer, mineraler och antioxidanter. Vilket leder till samma sak som för fåglarna, först kommer de fysiska och psykiska skadorna sen, PANG, en störtdykning ned i graven!

Ni har valmöjligheterna, men HUR väljer Du?

Kanske är det dags att vakna upp.

 bråkbarn

Jag tycker Ni ska läsa detta utdrag ur en av de svarta biblarna

http://www.aktavara.org/pages.aspx?r_id=32202

Orkar Du inte bry dig, då kanske Du ska köpa en burk kattmat och lite Frolic till familjen istället så får Ni er näring i alla fall.

Men jag själv föredrar att tillbringa några minuter i köket, och jag hoppas jag kan inspirera Er till att börja göra det samma

 Jag hade ju förberett en tofu och bön soppa tills i fredags

DSC06522

Så här blev resultatet

DSC06523

Igår, då jag ändå hade skärbrädor och liknande framme för gårdagens middag.

DSC06524

Som blev; Tex-mexinspirerad (spiskummin, vitlök, chili och ingefära) grönsaksgryta, sojarostad vitkålssallad. Jag åt Bönbiffar med lite chili och Putte strimlad biff. Garnerade med skivad avokado.

DSC06527

Så Förberedde jag dagens middag

DSC06529

En ljummen sallad med wookade grönsaker och stekt makrill

Och
morgondagens ”Meat Free Monday-middag”

DSC06528

En färgsprakande sallad med en syrliga och ljumna linser med lite krispiga grönsaker och stekt tofu

Bra mycket trevligare än både en näringsrik burk kattmat eller en näringsfattig och doftlös måltid…

stillafet

Vill Ni veta mer?

Kom och möt oss på medborgarskolan på lördag

http://www.medborgarskolan.se/regioner/Region-Mitt/Kommuner/gavle/

Föreläsning: Hälsoinspiration

Katrine Loo och Patrik Sers håller inspirerande förleäsning om kost och träning. Under namnet ”Hälsoinspiration – för ett piggare Gävleborg” guidar de dig genom kostens värld och väcker lusten till att hitta just din träningsform.

Lördag 19 oktober I Medborgarskolan, Drottningg. 23
Kl 11.00 Katrine Loo (50kr)
Kl 12.30 Patrik Sers (50kr)
Gå på båda föreläsningarna för 80kr.

Kommentera

Etikettmoln

