Vikten av Hälsan

En resa mot ett par jeans

Helt absurda siffror, sinnessjukt rent ut sagt. Man ska ju aldrig sluta förvånas på vad befolkningen lägger sina pengar på egentligen!

Läste en krönika idag om hur utseendefixerat världen har blivit, om hur övervikt egentligen inte är en hälsofara i sig, utan det är sjukdomarna som är det, och det är ju sant.

Alla är ute efter det som syns MEN det som känns inuti då, är det inte det som är det viktiga? Den fysiska och mentala känslan och hälsan, som man kan förbättra själv med både kost och motion. (Sen de små vardagliga sakerna, som kramar, leenden, en bra bok, massage et.c. får man heller inte glömma)

Ja, jag har själv strävat efter att kunna köpa kläder på Vero Moda och Gina Tricot en gång, då deras kläder hade blivit för små för mig, och jag fick gå in på avdelningen för större på H&M men idag ser jag det ur en annan synvinkel, en synvinkel jag vill förmedla till andra.

VIKTEN AV HÄLSAN!
(som Putte sa den där kvällen då vi skulle komma på ett företagsnamn, folk MÅSTE börja förstå Vikten Av Hälsan, det finns inga quick-fix i världen som kan få dem pigga och friska)

Och det är så det är, i denna krönika står det även sinnessjuka siffror, därav min inledning, det kostar mellan 300-1000 kronor/kilo att gå ned med s.k. svältdieter (alltså pulver, drycker, piller, bars)! 300:-/kilo och folk kanske orkar hålla i, i säg, fem kilo. 800:-, eller än värre 5000:- (det är en bra sista minuten det).

godis

Och tänk vad snabbt, och i och för sig, väldigt billigt det är att gå upp dom där fem kilona igen, och lite till på att bara stoppa i sig skräp!
Sen går det ju någon månad igen och det är dags för de där dryckerna igen, och åter igen flyger tusentals kronor iväg!

måltidsersätt

Istället för att lägga dom där pengarna på att VERKLIGEN lära sig att få en sund och HÅLLBAR livsstil istället.

DSC06465

Det är ju bra mycket billigare och godare att handla och äta nyttig och bra mat än något kemiskt framställt som ska få dig att tappa något kilo så långklänningen eller skjortan sitter snyggt till festen.

Fetma300

I det Feta Landet USA så går dietindustrierna med stora miljardvinster och ÄNDÅ så är det landet det fetaste i världen!

Men vissa delstater i USA förespråkar ju den stora valfriheten och att varje människa bär sitt eget ansvar för hälsan, och det är just i dessa delstater det inte finns grönsaker att köpa, skolidrotten är borta, idrottslärarna är sparkade för att eleverna ska kunna ha VALFRIHET. (och detta, trots en stigande vikt och mer stillasittande bland befolkningen). Familjerna ska kunna ha en stor VALFRIHET i butiken.

Valfrihet, att välja mellan; fett eller socker, fett OCH socker. Sedan rulla hem i deras permobilar, ja de får ju i alla fall frisk luft.

De hade ju kunnat tagit bilen, det är ju också en del i den stora VALFRIHETEN!

Jag hoppas INTE att våra politiker till nästa års val går ut med vallöften om den STORA VALFRIHETEN i detta ämne, för det fungerar uppenbarligen INTE! Det sista Sverige behöver är att gå ännu MER mot USA hållet. Så om jag skulle få gå upp i en talarstol och säga vad Fröken Loo tycker, så skulle jag nog ladda batterierna fulla och trycka på hur VIKTIGT det är med att INSPIRERA befolkningen och lära dem, vägleda dem. Inte slå på fingrarna utan de ska upptäcka och hitta lusten i en sund livsstil. Det går inte att stoppa huvudet i sanden som politiker hur länge som helst, så det så!

soffpotatis438

Visst är det väl upp till var och en vad de väljer att prioritera MEN prioriterar man bort sin egen hälsa har man prioriterat bort sitt liv!

a3b2d63b3c

(och rullar i gång en OND cirkel i familjen)

56f00-ska25cc2588rmavbild2b2011-05-102bkl-2b22-56-50

Och än en gång, det behöver INTE vara så svårt och avancerat, varken att få till träning eller en bra måltid.

DSC06508

Som igår då jag kom hem efter en sinnessjukt stressig dag på jobbet och ett energipåfyllnads pass på gymmet, var det så skönt och veta att maten stod förberedd i kylen;

DSC06510

Laxen stektes med lök, soltorkade tomater, oliver och paprika som sedan serverades med fräst ”morotspasta” svamp och bondbönor, Samt en sallad på mangold, het och fruktig avokadosalsa, rödbetsriv med vitlök. Och sedan slängde jag bara ihop en hummus.

DSC06511

Samma sak idag, trots att jag varit ledig så förberedde jag dagens lunch redan i tisdags, eftersom jag visste att det skulle bli lax över från igår, och jag ändå hade grönsakerna framme, så hackade jag dem till fiskgrytan på en gång.

DSC06517

(Lax, kungsflundra, bläckfisk, samsades med rotsaker, vitlök, tomat och chili. Hummus på toppen och en färgsprakande salladstallrik till)

Vilket var skönt och veta då jag än en gång tydligen inspirerat en tjej med min milslöpning i lördags, så hon ville ut idag. Så i höstregn fixade jag och mina skor (och den andra tjejen) milen igen.

Så med bra skor, kommer man långt. Promenader, lunk, jogg, löpning!

Ut i frisk höstluft och det är så skönt att komma in igen och värma sig med en dusch, under tiden en soppa eller gryta puttrar i sakta mak på spisen.

DSC06516

(Men ska Ni göra fisksoppa, lägg i fisken det sista Ni gör, och stäng av plattan, på med ett lock och låt fisken gå klart på det skonsammaste sätt!)

Så vad lägger Du dina pengar på och hur prioriterar Du ditt liv, för det är ju så, dålig hälsa, stor RISK för kort liv, eller åtminstone ett trött liv.

Läs detta blogginlägg Carro skrivit, om mitt inte fått dig att vakna upp, kanske hon får Dig att göra det. Utan Carro som stöttepelare hade Fröken Loo aldrig orkat kämpa på i motvind (då hon gett mig medvind igen).

 

http://kurera.se/carolin-helt/2013/10/10/nej-traning-ar-inte-losningen-pa-allt/

http://www.viktenavhalsan.com

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

