Vikten av Hälsan

Utrotar vi oss själva?

DSC06259

Då jag är ute och går, rensar jag huvudet, tankarna flödar fritt, samtidigt som jag hämtar ny energi och gör mig av med gammal.

fetungar

En winn winn situation, lika så imorse, då flödade tankarna in på det här med barn, unga, med inaktiva liv som lever på mer energi än näring.

slutpåinternet

Hur de som är ung idag, skulle klara av ett jobb, kanske liknande som jag har, där man ständigt är i rörelse, eller ett jobb på en vårdavdelning där man ska lyfta och gå. Där man INTE kan ersättas av en robot även om många gärna vill tro det. Med förtvinande kroppar brist på ork är en pigg pensionär starkare men de lever inte all evighet, och en dag ska de unga ta över.

tröttteckning

Det kommer INTE att gå om det fortsätter såhär, eller är det så att vi utrotar oss själva med detta interaktiva liv som skapas runt omkring oss?

pillergaffel

Vi tar ett piller om dagen och maten är fixad, allt jobb sker ifrån soffan med datorn och eftersom vi varken behöver äta eller dricka behöver vi ALDRIG gå på toaletten, vi utsätts ALDRIG för smittor, så vi blir ALDRIG sjuka.

Gick jag för långt idag så tankarna han sväva iväg? Jag vet inte men det känns som om det kommer bli slutpriset vi får betala om INGET görs åt problemet NU!

chokladredbull

Tror Du att Du kan vila dig pigg och frisk, Du har lite värk, Du är lite trött, och Du hamnar på soffan med en redbull, en chokladbit, en film. Blir Du verkligen pigg av det, och orkar mer i vardagen?
Vart har du barnen under tiden? I soffan med dig, eller framför datorn med något ”mellanmål”?

003_186075257

(Det finns alternativ och bra mellanmål, till både dig själv och Dina barn som ger Er ork att ta er upp ur soffan och ut, motion behöver inte vara på blodigt allvar…)

Kan Du ta ansvar för den livsstil Du har och ger dina barn som i sin tur ska ta hand om Dig, bygga upp en egen familj, kanske ge dig barnbarn? Är den tillräckligt sund för att vara hållbar till ett långt liv? Eller utrotar Du din egen familj?

ravaror.skitmat

Tänk över det, och återkom till oss med Ditt svar, kanske inser Du att Du och Din familj behöver hjälp att komma på banan igen. För det är ALDRIG försent, kanske är du pensionär och inser hur äldrevården är idag, Du vill INTE dit än men för att INTE hamna i ett vårdpaket kanske Du ska försöka göra lite själv. Eller är Du ensamstående med lite knaper kassa, ser till priset istället för den slutliga produkten och vad det sätter för spår på hälsan, och hur det slutliga priset blir?

tillsatser

Ingen fråga är för dum, ingen är utesluten, tillsammans kan Vi bygga en hållbar livsstil efter Era förutsättningar, kanske kan Ni inte ta er till gymmet, barnen behöver Er 24 timmar om dygnet men då är det än viktigare att Ni som föräldrar hittar sätt att göra av med energi och hämta ny energi och kraft.

träningsklocka

Kom ihåg att Du har bara ETT liv, det går INTE i repris.

Och det där med äldrevård, kan jag återkomma till, ju piggare och aktivare Du är i unga år, desto starkare kropp får Du, ger Du den dessutom rätt med näring och energi, sömn och glädjeämnen (som vänner, en bra bok, resor, skratt eller vad det nu kan vara som berikar längre än en chokladkaka och en prinsessbakelse) kan du leva gott längre och ge din kropp bättre förutsättningar att klara av påfrestningar, både fysiska och psykiska, som Du stöter på i livet.

frisksv

Jag såg detta inslag på rapport denna kväll;

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/kommuner-sparar-miljoner-pa-micromaten

108 kcal, en 5:2´a skulle jubla över den där soppan, och den sockerberoende svensken skulle jubla över att få äta sig ”mätt” på efterrätt. För det var det de skulle få göra! Resten av måltidens energibehov kom ifrån efterrätten! Behöver jag säga att jag grät då jag såg det, jag vill inte ha det så och jag vill absolut INTE att min mamma och pappa ska få det sådär!

Om vi någon gång får öppna vårt hälsohem/läger så får jag anlita någon som kan köra ut mat till länets skogar, eller hämta dit de äldre lite då och då, för de behöver också mat med färg, doft och näring!

(Detta blev min lunch, eftersom det är köttfri måndag; Veg.biffar med morot, linser och majs med en lite ”indisk”inspirerad bönragu samt en färgsprakande sallad)

Det spelar INGEN roll om Du är barn, ung, vuxen, kvinna, man eller gammal, eller där emellan, så MÅSTE du förse din kropp med en massa härlig mat sprängfylld med nyttigheter.

DSC06425

(Min inspirationskälla och stöttepelare Carolin Helt, visar i nya numret av tidningen Kurera, enkla övningar Du kan göra hemma då barnen sover, eller med barnen kanske)

Och även om Du är gammal, behöver Du viss dos motion, en ”fotcykel”, lite hantlar, eller vad Du fixar att utöva, för så länge Du lever behöver Dina muskler aktiveras!

Om politikerna fortsätter stoppa huvudet i sanden för dessa problem i samhället, bland de inaktiva (och överviktiga) barnen, vem ska då ta hand om dem då de är på ålderns höst?

a3b2d63b3c

EN ROBOT?

Ja, jag är fortfarande väldigt ARG och UPPRÖRD i ämnet, det kommer nog ALDRIG lägga sig men kanske är det så, om Vi utrotar oss själva kostar vi sedan ingenting heller för samhället försvann!

DSC06440

(saxat ur apotekstidningen Cura, där ämnet denna månad är övervikt)

Behöver Du eller någon i Din närhet vårt stöd och hjälp?

http://www.viktenavhalsan.com

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

