Vikten av Hälsan

Vilken soppa…

soppa-på-spik

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/de-stora-dieterna-ger-samma-effekt-2449049

Ja den nya forskningen har verkligen rört omkring ordentligt i grytorna!
Men som jag skrev i mitt förra inlägg, vad hjälper denna forskning till?
Ingenting, känns det som, det är fortfarande människorna som ska orka ta tag i sin hälsa, inte forskningsassistenterna!

De har följt en viss mängd människor MEN alla andra då?
De som läser löpen, ser på tv, köper hälsotidningar där det är nya rön varje månad.

soppdiet

Det är en soppa utan näring kan man ju säga

varmakopp
Ja man kanske kan jämföra det med en förpackning varma koppen,Ingen näring, full med tillsatser, skapar ett sug efter mer och ett uteblivet resultat!

Nej, det vore ju bättre om det agerades utefter varje enskilds individs förutsättningar, och mål!

Fetma300
Är det verkligen ett mindre midjemått som är målet, borde det inte vara de hälsoaspekter som ett mindre bukomfång ger som är det viktiga?

Ta människornas problem på allvar, det är bra att det forskas MEN det ger bara tidningarna fler ”lockelser” att kunna skriva på löpen. Då de tolkar allt på sitt eget sätt och i sin tur tolkar läsarna det på sitt, och vips så vart det inte alls som forskningsrapporten sa från början!

löpsedel

Ja, vilken soppa!

Och apprå på soppa, och röra omkring i grytorna så försökte min ”krigarkollega” och vän, Lili André (KD), ta upp ämnet Barn och Fetma på länets landstingsfullmäktige idag.
Tror Ni hon fick gehör?

fetungar
NEJ!!! Jag förstår INTE hur man kan blunda för problemet, för det är ett problem! Ett stort problem som bara blir större och dyrare ju längre de blundar för dem! Nej, istället för att komma med något slags ”försvar” i frågan som blev hon ”åthutad”! Nu är det inte ju inte försvarbart för fem öre!
Jag hoppas de gick därifrån med ÅNGEST över att de sticker huvudet i sanden!

fetma
För hur *** ska länet bli friskare OM det INTE ageras!
Jag kan inte göra det själv men snart finns det ingen annan väg, hur jag nu ska hitta den!?

Ja, rört omkring i grytor och kokat soppa det har jag också gjort här hemma i köket;

DSC06420DSC06416

Sopplunch idag; En tandorikryddad laxsoppa med bl.a. vitkål, bondbönor och äpple. Toppade med lite kvarvarande hummus. En liten sallad även här med smakrika morötter, lite garantäpple, len avokado och söt apelsin.

Middag igår;Rödbetssoppa med rotfrukter. Toppade med rökt lax, (försök till)pocherat ägg och en pepparrotskryddad ärtpuré. En liten vitkålssallad, med lite krämig avokado och knapriga sojabönor.

DSC06422

Och ikväll blir det favabönsbiffar i romansalladsblad, med ratatouille (alá Fröken Loo), syrlig vitkålssallad med romanesco och morot samt favoritsalladen; Morot, kålrot, äpple och apelsin.

Värmande mat, då höstkylan trycker på utifrån. Men för det tummar vi inte på innehållet i maten, mustiga soppor, grytor sköter sig själv på spisen.

Men det blir så mycket lättare med ett välfyllt kylskåp, så jag handlade igår.

DSC06410
Kanske ser inte kylen så tom ut men jag vill ha det påfyllt inför denna lediga onsdag.

DSC06412

Så, påfyllt blev det!
Nu finns det INGA ursäkter att inte laga snabb, god och nyttig mat under flera dagar!
Och igår, var jag med en klient ute i butiken, vill Du också ha den hjälpen?
Se butiken med nya ögon, hitta nya råvaror, tveka inte att kontakta mig.

DSC06419

Matkassar i all ära MEN Du lär dig inte att bryta och byta väg i butiken då du väl besöker den!
Och jag lär dig, hur du med små trix får till en smaklig och nyttig måltid med enkla medel, och hur du vågar använda den bästa kryddan av dem alla, Fantasin!

http://www.viktenavhalsan.com

eller

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

