Vikten av Hälsan

Av transfetter genom Sverige…

Jag har försökt under hela helgen att formulera ett blogginlägg om de som kom upp i fredags, om hur MYCKET transfetter som finns här i landet, hur svenskarna smörjer sig invändigt med detta ämne.

Med hälsan som insats.

Läste ett blogginlägg idag, som jag ger er, för jag kan inte skriva det bättre, Carro har satt ord på varje tanke jag har.

Läs hennes inlägg själv; http://kurera.se/carolin-helt/2013/09/23/transfetter-det-ar-du-som-bestammer/

Och när jag ändå skriver om fetter kan jag ju inte annat än att SUCKA högt, ”LCHF är bra för överviktiga som vill gå ned i vikt” NÄHÄ? Fett mättar mer än snabba kolhydrater, vilket gör att de äter mindre och går ned i vikt! Inget konstigt med det! Men vad är det för fett de väljer då? Är det avokado, nötter, oliver, fet fisk? Eller är det bacon, grädde, smör och en massa feta charkuterier?

överkött

Väljer de, det först nämnda, visst då må det fungera utan att ådrorna slabbar igen MEN vad händer om de fortsätter förse kroppen med det mättade fettet? (visserligen naturligt till skillnad mot transfettet)

Det forskas hit och dit, läggs STORA mängder pengar på att FORSKA kring vår hälsa är det inte bättre att AGERA bland befolkningen istället?

vanor

Lära dessa människor att handla, laga, äta, och njuta av maten. Visa hur viktig motionen är för kroppen och knoppen (Ännu ett inlägg från Carro kan ni läsa här; http://kurera.se/carolin-helt/2013/09/22/hur-hanterar-du-stress/   Ja, Carro är en stor inspirationskälla och stöttepelare i mitt liv. Där emot har jag lutat mig många gånger)

Människan kommer utrota sig själv om det inte sker något NU!

paleo-diet-crossfit-torrance

Ny vecka, nya tag och det verkar som om Fröken Loo snart får ta saken i egna händer om det ska ske något!

Och med egna händer fixar jag min egen snabbmat;

Igår kväll blev det; Rotsakspytt med tre sorters lax, en vitkålssallad, kokt romanesco och stekt ägg. Toppat med en senapskryddad kikärtspuré.

DSC06406 DSC06407 DSC06409

Och samtidigt som jag hackade gårdagens middag, fixade jag både dagens och morgondagens middag;

DSC06408

Meet Free Monday; Tofuwook

Fisk-Tisdag; Rödbetssoppa med rotfrukter. Kommer toppa den med rökt lax, pocherat ägg och en pepparrotskryddad ärtpuré.

Samma grönsaker men oändligt många variationer!

Och Ni, Helt fritt från transfetter!

Kommentera

Etikettmoln

