Vikten av Hälsan

Är en bok lösningen?

Behövs det ännu fler böcker inom ämnet hälsa?

Ja tydligen, varje kändis släpper sin bok, med sina bästa tips och ger råd som kanske ger lite motivation, en stund, eller ett hål i plånboken.

Varje dag släpps det kokböcker (2011 kom det ut två kokböcker om dagen), och hälsoböckerna är nog hack i häl. Det är ju jätte bra att folk köper dessa böcker, både kokböckerna och hälsoböckerna MEN ger det någon effekt?

Använder folket sina fina DYRA kök mer om de har en snygg och prydlig kokbokssamling?

Mår svensken bättre om de har både Paolo Roberto, Martin Lidberg, Kristin Kaspersen, Charlotte Pirelli och  Jerry Williams råd inom hälsa i sin bokhylla? Det kan ge inspiration helt klart.

tröttteckning

Vi har båda böckerna från Martin Lidberg, och Putte har tagit idéer där ur, och jag har använt hans råd om motivation och mål, precis så som han vill att man ska använda dem, och alla andra som släpper sina böcker med.

DSC06405

Böckerna i sig löser inte dina problem men det kan vara bra verktyg för att DU ska kunna lösa dem.

9789186469009_large_karnfrisk-familj-sa-gor-du-livsstil-utan-socker-stress-och-kemikalier-forandrar-din-vardag-for-alltid

Det släpps teoretiska böcker inom hälsa, sådana som ska få en att vakna upp, jag har mängder med förslag på sådana böcker utefter personers behov.

9789173630436_large_lchq-lagkolhydratkost-av-hogsta-kvalitet

Många säger till mig att jag skulle skriva en bok MEN jag ställer mig hela tiden frågan, ”Vad har jag att komma med som sticker ut i denna MÄNGD med böcker som kommer ut inom kost/hälsa varje dag”.
Ingenting, jag har inget nytt att komma med, inte som jag inte skriver här. Mitt namn kan inte slås med de andra tjejerna som står så vackert i bokaffärerna.

Jag har en massa ord, erfarenhet och kunskap, men ÄNNU en bok i mängden?

Och skriver jag en bok en dag vill jag inte ligga och damma i någons bokhylla!

Själv älskar jag ju böcker, jag har gett bort och sålt en hel hög med kokböcker, behållit dem som betyder något, som kanske ger viss inspiration men de flesta är borta. Det bästa för mig är ju böcker med både kost och hälsa i samma pärm, de som kan väcka tankar, lite aha-upplevelser.

DSC06234

Det är lite lustigt det här med böcker ändå, vi är så interaktiva idag, morgontidningar går nästan i konkurs, vi läser och ser allt på internet. Vi spelar Alfapet via mobilen, med den som sitter mittemot, istället för att spela på RIKTIGT men det är något med att bläddra i en bok. Eller är det bara det att har man dessa böcker blir det lite ”status”?

Hur är det för dig?

Lägger du pengar på böcker, som du sedan inte läser eller använder?
Är det så, kanske Du ska lägga dom hundralapparna på att träffa någon som kan motivera och hjälpa dig istället!

Senast idag, på nyhetsmorgon, var Ola Skinnarmo där tillsammans med Maj-Lis Hellénius och pratade om deras nya bok, om VARDAGSMOTION! Den som borde vara så självklar, behöver en egen bok!

euhälsa

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/s%C3%B6ndagsskolan-g%C3%A5-lite-varje-dag-f%C3%B6r-h%C3%A4lsans-skull-2447462

hälsolåda

Böcker är bra om de används efter inköp, då är de perfekta verktyg i vardagen!
Men att bara äga dem, gräver bara djupa hål i din plånbok!

Kommentarer till: "Är en bok lösningen?" (2)

  1. Den bok som jag ville ha när jag gav mig på mitt projekt Livsstilsförändring och Varaktig viktminskning fanns inte. Jag kände snabbt att vad jag gärna hade haft under processen var något slags kompis som hade gjort samma resa. Någon som hade gått samma väg som jag nu var inne på. Någon att stämma av varje jobbig dag med…
    Så den skrev jag själv 🙂 Den är en pocketbok som gräver ett pyttelitet hål i plånboken. Det dyker upp mail som säger ”Tack jag har läst den två gånger och min syster lånar den nu” så den är t o m återbrukad och miljövänlig 😉

    Kolla gärna : http://2xlblog.com/boken/

Kommentera

Etikettmoln

