Vikten av Hälsan

Jag GICK förbi en bilkö

…som inte kunde komma loss. Och jag bara spatserade förbi.

Gick från gymmet strax efter fyra idag, otroligt vad bilar det är i farten, jag undrar hur MÅNGA som egentligen hade cykel och promenadavstånd och hade kunnat låtit bilen stå! Hälso och miljövinst!

DSC05832

Skönt var det i alla fall att gå i den lite små kyliga höstluften och GÅ förbi ALLA bilar som stod i ett virrvarr genom stan upp mot Söder här i Gävle. Även fast jag kilade in på en affär på vägen så passerade inte bilen som jag såg just när jag gick över vägen, för ens jag strax skulle vika av hemåt!

Ja jag vet själv hur det kan låta då det står still i bilköer, och vid fyra tiden kan nog blodsockret vara VÄLDIGT lågt hos många, det kanske är därför det ligger godispapper/påsar i många bilar, de har det som reserv då de fastnar i bilköer! Huj vilken trafikfara, upp som en sol, ned som pannkaka. Kanske lite irriterad sedan arbetsdagen med, som kommer där i bilen, barnen i baksätet är gnälliga och får höra ett och annat, det dåliga samvetet kommer, och vips blev det måndagsmys istället för ännu en ”nystarts”-dag.

fatkid

Nej, ut o rör på Er, släpp ut aggressioner, hämta in ny energi INNAN ni kommer hem. Och se till att maten är förberedd i kylen. Tänk vilken befrielse, att Ni vet att IDAG ger jag mig själv och MIN familj mat som är bra för kropp och själ. Som ger en trygg nattsömn, en mysig stund i soffan med en bok under tiden maten bara värms i ugnen eller små puttrandes på spisen.

Kanske låter det helt OMÖJLIGT i Dina öron, att DU som har ett så stressigt liv skulle hinna träna OCH laga mat. Prioritering och Planering!

motivation

Träna på väg till jobbet, på väg från jobbet, kliv upp lite tidigare, TA BORT en timmes tv-tittande om dagen, och lägg den i köket tillsammans med den du bor ihop med. Så kanske Ni kan prata med varandra ISTÄLLET för att sitta vid varsin skärm och muttra.

(Tyvärr så gör både jag o Putte det ibland, varsin dator, MEN vi har blivit bättre speciellt sedan han flyttade, därav korta, eller tidiga blogginlägg om helgerna)

Idag tränade jag efter jobbet, kan jag, så tränar jag före, har du duschmöjligheter på jobbet? Ta din pulshöjande träning på vägen DIT, löp, jogga, möt upp en kollega omöjligt lite tidigare och kör ett crosspass tillsammans. jag möter ibland några män som cyklar FORT på väg till sina jobb på en av bankerna här i stan! En annan man (runt 50) åker longboard till sitt jobb.

DSC06233

Det finns en träningsform för ALLA, även för DIG, och ALLA MÅSTE ta sig TID att TRÄNA!

dietpants

Ledsen, men du kan INTE köpa en bättre hälsa på TV-Shop eller på Hälsokost!

Men Du kan skaffa dig hjälp på din väg mot en bättre hälsa, personer som har kunskap och erfarenhet inom området, som vägleder dig till att förstå Vikten Av Hälsan.
Det kanske är just en spark i baken och ett uppvaknande Du behöver!

Så under tiden jag GICK förbi bilkön planerade jag morgondagens lunch och dagens middag som skulle fixas efter att jag kommit hem. Syster dyker förbi och håller mig sällskap då jag är ledig imorgon, jag HATAR att vara helt ensam en hel dag då Putte är borta, och måndagskvällar är värst så då passar det ypperligt med lite kökspyssel.

klockan

Dock tror jag ju att det ska ta längre tid än vad det gör, dryga timmen och fixa detta OCH röja undan!

DSC06358

Men idag trodde jag att jag inte var riktigt klok då jag stod där med min JÄTTE squash, och jag vill ju inte att något ska gå till spillo heller.

Delad, och

DSC06363

Urgröpt

Kärnor och innanmäte rostat

DSC06361

Fylld

DSC06364

Med laxfärs

Och här är hela morgondagens lunch;

DSC06365

Vitkålssallad med paprika och lök
Örtiga linser
Riven rödbeta
Morot och kålrotsriv med äpple och apelsin
Broccoli
Syrliga Bondbönor med svamp och tomat
Kokta majskolvar
Det rostade innanmätet från squashen, mixat till en puré

Samt den laxfyllda (lax, rökt lax, vitlök) squashen som ligger på en bädd av svartkål, svamp och purjolök (smaksatt med senap)

(Kan ju INTE lova att det INTE blir något mer… Det är ju vid Fröken Loo´s köksbord det ska lunchas)

Och idag är det ju Meat Free Monday så;

DSC06366

Av denna kikärtscurry kommer jag ta en del ikväll, och koka med den ratatouille som blev över i lördags.
Toppar med de rostade kärnorna från squashen
Det som blir kvar av kikärtorna, spar jag till en vegetarisk pytt tills på onsdag!

DSC06212

Under mina promenader rensas tankarna, då kommer inspirationen till köket, då kommer blogginnehållet.
På gymmet, i löparskorna rensar jag huvudet och kroppen på skit  och negativa intryck. Där hämtar jag in ny energi. Även om det finns en trötthet innan så byts den ut efter ett pass.

Jag ångrar ALDRIG mitt byte av livsstil, för så många gånger jag får höra att skulle jag ha det levnadssätt som jag hade då med den fysiska och psykiska påfrestning jag har idag, skulle jag inte ha varit arbetsför idag.

Vill Ni också börja Må bättre?

Tveka inte att kontakta oss, Vi har både erfarenhet och kunskap.

Otrygg? Vi kommer hem till Er.
http://www.viktenavhalsan.com

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

