Vikten av Hälsan

Enformigt, entydligt, tråkigt

soffpotatis

Nej det är inte de svenska sexvanorna jag ska beskriva
Utan vad många svenskar anser att grönsaker är, just något enformigt och tråkigt
Det som gäller är att våga variera och se utanför boxen (kanske även vad det gäller det jag inte skulle skriva om)

Som jag visade i torsdagens inlägg med rotfrukter så går det att rosta, riva, ha i gratänger
göra rösti på dem.

DSC06338

Morötter
Rödbetor
Kålrot
Vitkål
Purjolök

Är några av de grönsaker som har kommit nu och förhoppningsvis ha bra priser hela vintern
och med rätt förvaring håller de riktigt länge

Lägg då även till
Potatis
Palsternacka
Rotselleri

så har Ni ett riktigt bra förråd av grönt

Och Ni behöver INTE köpa isbergssallad, gurka och tomat så länge till,
då de svenska tomaterna är borta, kan ni stilla tomatsuget med krossade tomater eller tomatpuré
i maten istället.För snart så blir priserna höga och vitamininnehållet i dessa är inte värt det priset, varken för plånbok eller miljö.

DSC04777

Vill ni istället köpa något som rest en bit, kostar lite granna men ger kroppen valuta för pengarna, satsa på ett granatäpple istället, för de kommer snart i ”butikssäsong”.

Satsa då på en sallad med ruccola (eller spenat) purjolök, riven morot och toppa med granatäpple istället för den vattenfyllda isbergssalladen, tomaten och gurkan.

DSC06220

Än så länge förser våra odlare i Sverige oss med grönsaker, så länge Du ser att du kan välja svenskt
i butiken, gör det.

DSC06231

”Nyskördade Äpplen” stoltserade CityGross med inför den kommande veckan, Nyskördade var min fråga? Från Spanien… Konsum, denna vecka som är nu, hade ju svenska äpplen, för 15kr/KG, de må vara mer nyskördade än vad de spanska är.

IMAG0255

Som den där gången jag var på COOP och fotade tomatskyltarna, och damerna tar av de Nederländska, FAST det är svenska bredvid till samma pris. Tror de svenska fått växa lite bättre i alla fall än alla dess grönsaker som kommer ifrån Nederländerna, som växer lika hårt som kycklingarna drivs på i t.ex. Thailand, Brasilien.

Squash är ett annat exempel, vissa butiker har toppen priser på svenskt medans andra butiker inte ens tar in svenska grönsaker. Trots att de troligen har samma grossister. Men som vanligt så är det väl priset som styr MEN varför köpa dyra importerade grönsaker då det finns svenska.

Självklart så handlar vi även grönsaker som inte odlats här, då butikerna kampanjar, Avokado, Svamp, Aburgine men spansk broccoli för 14kr/St och svensk broccoli för 7 kr/st. Vad köper man då?

reklam

Kanske är det så enkelt att Ni måste byta butik för att hitta godsakerna för kropp, själ och plånbok. Tar Ni ändå bilen då ni handlar? Åk till en annan butik, läs reklambladen. Våga prova något nytt. Och variera smakerna i köket.

Som jag sa på medborgarskolan, för mig ska en måltid vara inspirerande från planering, till sista tugga.

logotillstartsidan

Ser redan fram emot nästa helg då jag är ledig, och tid finns att besöka Bondens marknad här i Gävle, jag vet att ”vår” grönsaksgubbe från Böle, Ockelbo, kommer att stå så planerna för kommande helgs måltider är i full gång. Jag får se om det kanske blir till att bjuda hem någon på mat då med.
Syster kommer på tisdag varje fall, och redan har jag börjat förberett lite inför lunchen.

Jag är ju ett hopplöst fall i kökets vrå, i fredags skulle jag bara fixa en sallad och fixa kikärtsbollar till de rostade grönsakerna som jag förberett på torsdagen men det gick ju som det gick.

Lika så igår, då skärbrädan åkte fram, jag skulle bara hacka grönsakerna till gårdagens ratatouille och fixa en varsin salladsassiette men lika väl så stod jag där efter en halvtimme med en massa olika byttor och tallrikar inför veckan.

DSC06351

Fick en ”liten” squash av en arbetskamrat, jag kan säga att det blir MÅNGA måltider av den.

Syltad, rostad, riven, stekt, puréead.

DSC06358

Grönsaker är basen hela tiden i mina måltider. Även om jag har samma grönsaker, så varieras ju smaker, konsistenser och tillagningsmetoder.

DSC06355

Gårdagens rataouille, lättare att få i sig grönsaker finns nog inte.
Koka en rejäl sats och frys in.DSC06356

Putte åt sin med mozarella och vitlöksfylld kycklingfilé

DSC06357Och Jag ugnsbakade en vittling med bondbönor, tomat och dill som jag toppade min tallrik med.

Dessutom har jag rataouille kvar till veckan.

Så varför ska grönsakshandlandet, ätandet och tillagandet förknippas med ord som, tråkigt, enformigt, entydigt och ”ett ont måste” då det egentligen är tvärt om!

Tänk, om ni hittar några nya favoriter där ute, som gör gott för kroppen.

DSC06359

Ikväll så blir det senapsrostade kålsorter, Grön, Vit, Svart, Kålrot med purjolök.
Steker på kungsflundra som jag kryddar med pepparrot. Serverar med morot och squashsallad som jag gjorde igår.

 

Vill Ni lära Er handla, hitta nya produkter och få tips på hur Ni använder dem?

Kontaktuppgifter till Mig hittar Ni på

http://www.viktenavhalsan.com

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommer det nästintill dagligen lite matnyttiga tips…

 

 

Kommentera

Etikettmoln

