Vikten av Hälsan

Det går, Ge Inte Upp!

treo

I december 2004 blev jag sjukskriven, inflammerat knä, värk i axlar och rygg men det var knäet som var i dubbel storlek jag sökte för. Inflammationshämmande och ett råd om att börja ta vardagsmotion MEN doktorn gav mig ändå kryckor. Dom tog jag och såg som en anledning att ligga på soffan och äta chokladbollar och julgodis. Lovley, tyckte jag. Värktabletter knaprade jag ju redan, ständiga förkylningar, halsont och huvudvärk.

trött

Men någonting grodde där inuti, var det såhär jag skulle fortsätta, på soffan, halvsovandes framför tv´n? Kommer ihåg bokrean det året, direkt vid öppning var jag nere, sedan hem med en stor godispåse och böckerna, in på ett konditori, TVÅ grodor och hem… Ner på soffan. Nej det fick räcka, jag kunde inte fortsätta i de banorna, kroppen värkte allt mer och kläderna i garderoben började strama för mycket och jag mådde USELT!

Ohälsa

Mina ögon tåras då jag skriver detta, för det var illa, nyss fyllda nitton och jag höll på att gräva min egen grav.

I Mars 2005 tog jag steget in på ett gym, osäker och nervös, ärligttalat trodde jag inte på det själv att jag skulle ORKA men i April köpte jag mig ett gymkort med Putte och vi började vår resa tillsammans. Att springa fanns inte på min karta, två kilometers slingan var en STOR utmaning att ta sig runt, då jag varvade gång och lätt jogg. INTE trodde jag väl DÅ att jag skulle sitta och vänta på att anmälningen till 2014´s Midnattslopp ska öppna! Det är EN MIL!

DSC06259

Jag har fortfarande inte sprungit EN MIL men det är mitt mål, har jag tagit mig hit, kan jag ta mig runt EN MIL!

Resan har inte varit enkel, uppförsbackar, nedförsbackar, storm, orkaner, steg åt helt fel håll men det har funnits människor runt mig som stöttat, höjt ett varningens finger MEN den person som ska ha störst eloge för att jag ORKAT är Putte. Han har varit med från BÖRJAN och är med än, då jag rasat har han dragit mig upp och lett mig in på rätt väg igen.

Vi har skaffat oss så med kunskap tillsammans, om våra kroppar, om hur allt fungerar, hur kropp och knopp MÅSTE samspela. Om hälsa, hur man kan börja må så mycket bättre med motion och bra mat.

stuvade makaroner

Tillsammans har vi florerat i grönsaksdisken, testat att äta annat än fiskpinnar och pulvermos. Stuvade makaroner och ketchup. Smörgåsrån med ost och oboy har bytts ut.

I december 2004 trodde jag ALDRIG att jag skulle stå där jag gör idag, ibland slår tanken mig om vad som hade hänt om jag INTE vaknat upp i tid och börjat denna resa.

logo vah

Idag vill vi inspirera och vägleda andra för jag VET att det går. Inse bara att det tar tid och klarar Du det inte själv, be om hjälp! Du har bara ett liv och en hälsa, en kropp.

Efter många kast vet jag idag vad min kropp kräver, och behöver för att den ska kunna fungera i min vardag. Lediga dagar beter den sig på ett helt annat sätt än på arbetsdagar.

DSC02957

Det tar tid men jag tror att om jag INTE hade tagit steget in i gymmet i Mars 2005 hade jag nog kunnat vara med i ”Biggest Looser” eller  ”Kan Du slå en Pensionär” (som för övrigt sänds ikväll på SVT1 klockan 20.00)

814538077

Så ge INTE upp, det är DIN hälsa det handlar om! Varje svettdroppe, varje minut du lägger på Din och Din familjs matvanor, aktiviteter, till att få en sund livsstil tillsammans, är värt det!

klokaord

Våga göra en förändring IDAG, en annan på Torsdag, en tredje på Söndag!
Det är de små stegen som leder till hållbara resultat.

  • Läsk, Godis, Glass = Lördagsmys
    Lek och aktivitet innan tv-häng
    Minst 30 minuters riktig matlagning om dagen

Det kan vara några steg men så viktiga! Ser de stora ut, dela upp dem efter just hur Ert liv ser ut!

matobarn

30 minuters matlagning, är inte mycket, denna tisdag då jag kom hem från jobb och träning så raddade jag  upp grönsaker och råvaror på diskbänk och bord. Tog fram skärbrädan och kniven.

På EN TIMME lyckades jag få ihop kvällens och morgondagens middag;

DSC06330

Sesamströdd Vittling på en bädd av syrlig vitkål, vax/bondbönor, paprika, morot och lök. Mot slutet av ugnstiden häller jag på chilikryddad kokosmjölk. En lenande avokado och majssallad till det.

 DSC06331

Imorgon fortsätter jag på fisktemat och kör en enkel laxomelett med medelhavsgrönsaker. En lins och svampsallad blir det till.

Och dessutom han jag få ihop tre olika grytor till Putte, lamm med örter och rotfrukter, kyckling med kokosmjölk, curry, purjolök och paprika, samt en grönsaksgryta som toppas med lammkorv sedan.
Jag lite bortskämd är han men om jag ändå har skärbrädan framme kan jag lika gärna gå loss ordentligt!

Så på en timme, FEM olika rätter! Men alla har grönsaker som bas!

Det var helt otänkbart förr, att jag skulle ÄTA grönsaker och fisk! Majs, Gurka och riven morot. Idag tror jag att jag äter de flesta grönsaker och provar mer än gärna nya saker som jag/vi finner.

DSC06318

Gör Det Du Också!

Och ett förslag på en billig, snabb och GOD sallad får ni här;

DSC06329

MorötterKålrot
Apelsin
(Jag la även till äpple efter att ja fotat)
Ett rivjärn, en skärbräda och potatisskalare.

Riv morötter, kålrot grovt och fint.
Riv äpplet grovt (du kan tärna det om Du vill)
Tärna apelsinen
Lägg i en skål och blanda runt!
Ät och njut!

DSC04812

http://www.viktenavhalsan.com

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

