Vikten av Hälsan

Unna Dig att Må Bra!

Jag tycker denna bild talar sitt eget språk, för idag är det ofta så, till jobbet till vilket pris som helst. Sjuka barn lämnas på dagis ändå, vissa tar med sig sina sjuka barn till jobbet, andra går till jobbet sjuka, för till jobbet SKA man. Plikttrogen som man är, inte RÅD att vara hemma.

 trött

Det krävs att man lär sig lyssna på kroppen, och på knoppen, Du kan lura den ett tag, med att tro att den ska bli piggare av en chokladkaka och en redbull. Att det är lösningen på problemen och att du orkar köra på lite till, och ännu lite till om Du tar en chokladbit till och kanske en kopp kaffe eller en cola.

 chokladredbull

På väg hem med en molande värk i magen, ett huvud som spränger och ögon som hänger är det så lätt att svänga in på driven, Du vet ju att barnen så gärna VILL ha lite onsdagsmys framför Bolibompa och lilla Arvid var ju faktiskt lite snorig då Du lämnade honom på dagis så en hyrfilm och lite ostkrokar piggar nog upp honom.

 fatkid

Då det egentligen är Du själv som behöver piggas upp men med allt annat än just det Du väljer i denna stund. Vad är det för vanor Du har skapat, och ger Dina barn? Om Du har ont i huvudet, ett begynnande magsår, en ständig trötthet, hur tror Du att Dina barn då ska bli som vuxen? Pigg och alert som en mört?

 soffpotatis438

Troligen INTE, utan med ännu sämre hälsa än vad Du har idag om Du INTE ser till att göra något åt Din situation NU! Kanske kan du inte minimera stressen på jobbet men du kan minimera skadorna som den ger Din kropp som Du sedan utökar själv med de vanor Du har hemma.

Skulle jag INTE ha den livsstil jag har idag med den kost, den motion jag tar mig tid att utöva, de pengar jag lägger på massage och andra behandlingar skulle jag ha mött väggen för länge sedan eller kanske hade jag redan fått grävt igen min egen grav.

För de vanor Vi hade innan var allt annat än reparerande och förbyggande.

En av alla frågor vi fick idag då vi hade vår föreläsning på Medborgarskolan. ”Men vad fredagsmyser Ni med då?”

God mat som får ta lite längre tid, kanske något som fått kosta någon krona extra.

Som denna fredagskväll blev det en sväng förbi Putte´s ”godisbutik” Meat, och jag tar en av godsakerna ur Brobergs Fisk lådan och fixar ihop detta;

DSC06300

Morotspasta (hyvlad morot) med vitlöksfrästa grönsaker. En sallad på röd mangold och avokado. Toppar den med lite rostade frön. Till det blir det Entrecoté och en halstrad vittling som får ett oliv och tomattäcke över sig.

 

Eller kanske tar vi ett varsitt glas vin men ibland så njuter vi bara av att få sitta i soffan TILLSAMMANS, mer än så behöver det faktiskt inte vara eftersom Putte är borta i veckorna och jag jobbar varannan helg så kan vårt fredagsmys efter en varsin stressig vecka där vi ständigt har varit på språng vara att bara få vara tillsammans.

Självklart ska man ”unna” sig men det är som vi sa idag, VAD och hur MYCKET och hur OFTA.

dåligvana

Belöningar kan man ta till men vad är det för belöningar.

Jag undrar vem som mår bäst imorgon då höstsolens strålar slår in mot sovrumsfönstret, de som belönar sig själv med en ”All in” på krogen eller Vi, som valde att belöna oss med en varsin massage efter en otroligt stressig arbetsvecka och en nervös morgon och förmiddag. Vem får mest valuta för pengarna tror ni?

Vi UNNAR oss att Må Bra, För det är Vi värda, idag, och alla andra dagar!

 vanor

För att klara av livets prövningar, krävs det att man vårdar sin hälsa, man har som sagt bara en chans och det gäller att ta till vara på den. Man kan komma LÅNGT genom att se över vad man ger sin kropp för energi och vad man använder sin kropp till.

 klockan

Jag hoppas vi gav några en väckarklocka idag, som deras ena handledare sa, ”Detta är något som är otroligt viktigt och som behöver repeteras gång på gång, så Ni är välkomna tillbaka”. Om vi lyckades inspirera någon, det vet jag inte men det haglade frågor, en del var riktigt nyfikna och vetgiriga.

Jag bubblade av någon form av eufori då vi gick därifrån och den känslan följde mig genom hela träningspasset, och varje muskel svarade precis sådär som de ska under ett pass. Det är det där jag vill göra. Inspirera och vägleda andra att börja må lite bättre. Hitta motivationen och bli medveten om sin egen hälsa och vad de kan göra själva.

Våga fråga om råd, hjälp och stöd, det är det Vi är till för!

För Du är VÄRD att få Må Bra!

 Dagens lunch som vi ”firade” vårt lilla framträdande med vart

 DSC06297

Sötpotatispuré, curryfrästa grönsaker, en fruktig grönsallad. Till det blev det örtig kyckling till Putte och jag la kikärtsbiffar på min tallrik.

Butikerna är ju fyllda av gröna härliga priser denna vecka så jag passar på att frossa ordentligt då jag har möjlighet att få laga både luncher och middagar hemma i dagarna tre.

 DSC06298

Sötpotatispuré är inte svårare än att koka sötpotatis, sedan ”stampa” med en ballongvisp tillsammans med olivolja, citronsaft, salt. Sedan hackade jag ned lite soltorkade tomater och strödde i lite chiliflagor.

 För Visst vill Du väl börja må bra?

Låt oss hjälpa dig på vägen; http://www.viktenavhalsan.com

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

 

Kommentarer till: "Unna Dig att Må Bra!" (2)

  1. Ska göra sån sötpotatispure! Gör ibland en annan variant, med parmesan, som vi fick hos dig en gång. Så gott!

Kommentera

Etikettmoln

