Vikten av Hälsan

Interaktivt inaktivt liv

ätaframför

Ja det är så det ser ut i dagen samhälle, det kanske är lite lustigt att jag sitter och skriver det på en blogg, ett interaktivt forum MEN jag är ju inte emot den interaktiva världen och det forum det är, hur man kan nå miljoner med människor. Dock MÅSTE det finnas en gräns för hur långt det ska få gå.

fetungar

För det har ju gått riktigt snett, dagens lekar är interaktiva, jag RINGDE mina vänner på en hemtelefon, sedan GICK vi till varandra eller möttes på byn och LEKTE.

Fokus_p-_ungas_h-lsa

Hopprep, hage, twist, kurragömma, kull, eller bara klättrade på stenar i skogen. Det var aktiviteter, regnade det så klädde man på sig, eller lekte inne. Visst fanns det tv-spel hos några men det var fortfarande så att man skulle leka men ju äldre man blev desto mindre lek och rörelse blev det, i alla fall för min del, då idrott INTE låg i mitt intresse över huvudtaget, vilket satte sina spår.

Pratar dagens ungar med varandra eller smsar de kompisen bredvid på bussen? Chattar på facebook istället för att ses. Iphone, Ipad, dator. Hur i h*lvete ska vår framtid klara av livet om det fortsätter såhär?

slutpåinternet

Muskler förtvinar!

Övervikt är lika farligt som en smal interaktiv inaktiv kropp.

Dagsljus, frisk luft, spontan aktivitet.

Gick förbi två gräsplaner idag, då jag gick till gymmet, två olika skolor hade idrottslektioner där. Grupperingar. På den ena var det någon frisbee-lek i två lag. På den andra såg det ut som någon form av hinderbana. Några stod på sidan ombytta och tittade på. Precis som det alltid kommer vara. Någon stod på kryckor med foten i gips… Men varför inte alla är med det är som sagt en gåta som aldrig kommer lösas.

barnidrott

Jag tror mer på individ-anpassad aktivitet, kanske tre-fyra olika val på skoltid. För med mer aktivitet på skoltid desto piggare elever både på skolan och efter skolan. Eftersom alla (som jag inte hade då jag gick i skolan) inte har en aktiv fritid utan mer ett inaktivt liv, kan skolan då erbjuda valmöjligheter som gör eleverna mer aktiva, i alla åldrar så skapar det en vinst för hela samhället för chansen är att det följer med sedan, om de blir en vana att vara aktiv VARJE dag.

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/prins-daniel-k%C3%A4mpar-mot-barnfetma-2433610

För mer aktiva barn och ungdomar, desto aktivare framtid kanske väntar mänskligheten, med mer aktiva arbetsplatser som ser till och erbjuder träning och aktivitet på ARBETSTID, så skapas mer gemenskap på arbetsplatsen, piggare och friskare medarbetare som presterar bättre.

Så om dagens barn, ska skapa vår framtids värld måste de gå från inaktivitet till aktivitet, och det är NU! Det behöver inte vara tävlingar, det kan lika gärna vara lek!

tjockbarn

En osund hälsa går rätt snabbt att skapa, men så svår att bryta! Det går varken snabbare med dieter eller några piller.

Och appråpå gårdagens inlägg om 5:2, 6:1 eller 4:3, så är det ju nystarts-dag idag, MÅNDAG, och tidningarna visade två olika sidor av detta;

 

Såg på Agenda igår, en debatt om 5:2, en intervju med en dam som gick på 5:2 men hon hade nog missat något, hon kunde kliva upp mitt i natten efter en fasta, för då var ju det ändå ny dag att äta, och ta mackor och mjölk klockan 03.00. Vart tog då poängen vägen kan man ju fråga sig.

Nej tacka vet jag, som jag läste i en annan blogg idag, 7:0, alltså 7 dagar med mat som kroppen behöver som den är skapad för!

Så denna lediga dag blev det Köttfritt till lunch (Köttfri måndag som det är)

 Foto: Köttfri Måndag idag och då serveras det; Sojabönsbiffar med syrliga rostade grönsaker samt en linssallad med krispig västeråsgurka och ortens smakrika tomater.

 

La ena biffen mellan två romansalladsblad, toppade med stekt ägg om en syrlig tomatsalsa.

 DSC06271

Och ikväll blir det Rotsaks och laxsoppa med smak av senap. Kommer toppa med en avokado och soltorkadtomatkräm.

DSC06272

Samtidigt förbereder jag morgondagens middag, som kommer bli en sallad med laxen som jag inte använder till soppan.

Det är inte svårare än så att få in mer grönt i maten, rostade grönsaker, soppor, grytor.

Våga fråga, och be om råd och hjälp om Du är osäker.

Träffa oss på Lördag, på Sport&Friluftslivsmässan så kan Vi komma fram till hur Vi ska kunna hjälpa just Dig och Din familj att börja hösten lite piggare!

DSC06135

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

