Vikten av Hälsan

mat2

Hur gör Ni då den där planerade middagen inte känns så lockande, eller så är den INTE ens planerad men kylen är full av mat?

soppa-på-spik

Jag hade inte tänkt så mycket på dagens middag, hade köpt en köttbit åt Putte, sedan var ju kylen fylld med grönsaker, i varierande sorter, vissa bara ”snuttar” kvar.

Hade tänkt att jag skulle ha ätit någon form av tonfisksallad men Putte tittade lite snett på mig ”Tonfisk ur burk på en lördag”. Ja, för mig fungerar det fin fint, det går ju att göra massor av gott med tonfisk, röror, omeletter, fylla blad, fylla grönsaker men okej då, så jag fick glatt fundera ut någon annan middag åt mig.

DSC06183

Så detta hamnade framför mig då jag plockade ur kylen och tog fram skärbrädan, kliade mig lite i huvudet och kom på att jag hade kokta kikärtor i frysen, helt perfekt!

DSC06187

Spiskummin och kanelkryddade ugnsbakadegrönsaker

Blandade grönsaker i vitlöksvinäger

Linssallad med färsk basilika, squash och paprika.

Salsa

Kikärtsbiffar med chili och majs

Luffarstek till Putte

Lite tex-mex kryddat med andra ord

Så till slut lossnade det lite i hjärnverksamheten så både dagens middag och morgondagens middag(Senapsfräst vitkål med rotfrukter, till det serveras det ångad vittling) blev hackad och förberedd på en gång. Då salsan kokades blev även äppelmos kokt i samma sväng eftersom jag plockade en stor påse, härliga äpplen då jag kom hem från jobbet.

DSC06185 DSC06186

Så jag behövde ju inte koka soppa på en spik och dricka silverthe denna lördag heller

snabbmat_81266843

Och definitivt INTE stå i en kö på någon pizzeria som luktar gammal frityrolja, eller stå på ”Mc CRAP” som en av mina arbetskompisar kallar ”McDonalds” och med all rätt i det syftet! Äta skräpmat och somna med en flottig hinna i gommen, dessutom skulle jag få sådana magplågor att det inte skulle vara värt det, hur mycket idétorka jag än skulle få. Men det är nog ungefär lika mycket näring i den måltiden som om Du kokade soppa på en spik, dock betydligt mer energirikt.

planering

Planering är ju A och O, för att INTE komma in i den cirkeln, där maten får stryka på foten i livet, Att ALLTID se till att ha bra råvaror i kylen är riktigt viktigt, även frysen och skafferiet kan ha bra basvaror som räddar en.

DSC06136

Och står man där, med kylen full av mat, men ingen idé om mat? Ja då finns nätet, diverse tidningar från butiker och MIN blogg, (ja andra väldigt bra och inspirerande bloggar med) men det räcker inte med att TÄNKA att du ska prova något nytt, Du SKA göra det också.

DSC06179

Månadens Buffé levererade en hel del inspiration till mig.

Prova under helgerna så ”övar” du in nya varor och kombinationer inför vardagarna och gör det tillsammans med vänner och grannar! Alla kan välja en ny vara de vill testa, eller så plockar alla med sig ett recept, en idé, ni lagar kanske fyra större rätter och delar på sedan mellan er inför veckans middagar. Och sedan gör Ni TVÅ stora satser med grönsaker, en med lite grövre och en sallad (med annat än isberg, tomat och gurka). Så har Ni räddat några stressade vardagar under några trevliga timmar med vänner, och kanske Mig som vägleder Er och får Er att använda samma ingredienser till flera rätter UTAN att det blir enformigt och tråkigt!

lagatills

Kommentarer till: "Planera eller så får Du koka soppa på en spik" (1)

  1. […] var det särskilt Fröken Loos Hälsoinspiration som dök upp i huvudet när jag dök in i kylskåpet helt oplanerad (precis som tyvärr rätt ofta […]

Kommentera

Etikettmoln

