Vikten av Hälsan

Mat eller Bukfylla?

Det är skillnad på Ditt och Datt.

Korv och Korv,

Fisk och Fisk.

Bröd och Bröd

brödovatten

Mat och ”Bukfylla”

029

Hur människor är så omedvetna om vad de stoppar i sig, inte bara i form av snabba kolhydrater, snabbmat, läsk, godis och liknande utan vad som VERKLIGEN är i MATEN de äter! Eller vad som INTE finns där i!

lamm1

http://www.grillkrogmeat.se/

Var på Putte´s ”godisbutik” denna fredag då jag kom hem från jobbet, jag hade sett att de i veckan fick hem hela lamm som de styckade upp, och igår fick jag vetskapen om att de gjorde korv på det lammet, och idag köpte vi dem så han fick lite gott även denna helg när jag jobbar.

lammkorv

lammkorv1

Två korvar, 50:-, låter det dyrt? Inte i mina öron, lammkorv av den kvalitén, med den mängd kött som det är i, är det INTE dyrt, lammet kom ifrån Bergby (en liten ort Norr om Gävle). Visst kanske det inte är något man handlar varje vecka, färska korvar, vinner inte på att ligga i frysen.

korv

Vad kostar en ring falukorv? Av sämre sort, runt 19:-, vad är köttprocenten i den då? Jo, minst 40 för annars får det inte kallas Falukorv men ”Middagskorv” ”Lantfalu” är helt okej att sälja det som, med mindre kötthalt, samma sak godingar och liknande., vad är det Du bär hem till middagsbordet egentligen? Inte är det mat inte, utan mer något att stilla hungern med. Det finns Falukorvar med uppemot 80-95% kött i, och tyvärr så ”Usch det smakar kött” brukar vara en kommentar eller ”Vad torr den är”, ja konstigt att det smakar kött, det är KÖTT i den och inte en massa vatten och utfyllnadsmedel.

kemikock

Man får det man betalar för, vill Du ha ett billigt pris, så bär du nog hem en massa vatten som sedan ångas bort och den egentliga varan krympte till hälften och MER mat måste tillagas, hur blev det då med den billiga prislappen?

Ni vet ju att Vi handlar fisk från Brobergsfisk, vilket vi gör med glädje, att stå och titta ned i frysdisken nu bland torsk, kolja och liknande får mig att ta ett steg tillbaka, för jag VET hur mycket vatten jag burit hem i dessa paket. Nu får jag hem FISK som levt i ett levande och friskt vatten som sedan förser min kropp med god mat och fint protein.

DSC05184

Jag la en ny beställning idag, Kungsflundra, Kungsfisk och Vittling blev det denna gång. http://www.brobergsfisk.se spana in Ni med och se om det finns en leverans ort nära dig! Du kommer ALDRIG ångra dig.

läsapåförp

Lär dig granska ute i butiken, vad Du egentligen väljer att lägga i korgen och ställa fram på bordet. Dyrt är inte alltid bäst, Billigt kan vara bra, MEN se till att det är MAT och INTE BUKFYLLA.

Inväntar med förväntan och spänning den nya boken ”Saltad Nota” av Mats-Eric Nilsson, han som skrivit de andra ”biblarna” ”Döden i Grytan” ”Hemlige Kocken” och ”Äkta Vara” har Ni inte läst dem? Gör det, Ni gör er själv, Er Familj en stor tjänst! Den nya boken är om fusket bakom väggen i restaurangköken, vad salladscaféerna har i sina ”fina” och dyra skålar, vad den s.k ”bättre” pizzerian egentligen serverar. Kanske även vad lunchställena som serverar ”svensk”husman lägger upp din tallrik. Jag lovar, det kommer recension, bit för bit.

matseric

Jag vill INTE betala för bukfylla, varken i butiken eller då jag äter ute. Jag KRÄVER min rätt som konsument, att VETA vad jag stoppar i min mun och som jag ska tugga och njuta av, samtidigt som jag får energi och näring.

Det är skillnad på MAT och BUKFYLLA!

healthy food

Kommentera

Etikettmoln

