Vikten av Hälsan

Jag är ju INTE förvånad, att alla dessa veckotidningar och måndagsmagasin kommer med dessa löp såhär efter sommaren

Båda dessa löp såg jag då jag gick hem ifrån gymmet denna förmiddag,

IMAG0244 IMAG0245

 (Amelia verkar ta upp olika former av Periodiskfasta och inte bara 5:2…)

Och denna bilaga är från en av våra kvällstidningar.

DSC06177

Jag tror nog att fördelarna som fasta ger på kroppens värden är bra MEN vad läser svensken i dessa tidningar och bilagor?!

PIGG, SMAL, FRISK, SNABBT! FASTA I 2 DAGAR ÄT VAD DU VILL/SOM DU BRUKAR i 5!

Vad hände där? Jo de lever på dom där 500-600 kcal två dagar i veckan, följer kanske något recept som finns i tidningen, sen de andra fem, LEVER DE PRECIS SOM VANLIGT, och har man INTE sunda matvaror i kylskåp och skafferi sket det sig på en gång med det där frisk, pigg och smal rätt snabbt!

DSC06178

”TRÄNA OM DU VILL” Är nog också något som alldeles för många läser, vad då Om du vill?! Våra kroppar är ju till för rörelse.

ravaror.skitmat

Nej, ska man nu följa denna nymodighet ska man BYTA ut MATVARORNA i hemmet FÖRST, och få RUTIN på någon form av motion, SEN kan man ta 5:2 dieten om man vill prova de effekter som de sägs ge.

För det spelar INGEN roll om du ger din kropp 500-600 nyttiga kacl i 2 dagar och sedan återgår till ”tomma” kalorier fyllda med energi istället för näring. Det kommer skada kroppen mer än vad de där 2 faste dagarna skulle reparera från början!

Utan bra matvaror hemma, kan du inte skapa nya matvanor heller, sorry, och INGEN positiv hälsoeffekt kan komma!

snabbalösn

För den delen kan de positiva hälsoeffekterna dubblas om DU börjar träna på det hela också.

Fast, hur blev det nu? Nej, det blev INGEN snabb lösning, att möta hösten piggare och friskare.

734932_10151212012502038_1634212106_n

Vi tar det i små steg; Matvaror, Matvanor, Motionsvanor och former efter Dina förutsättningar INTE efter grannens eller tjejen i tidningen, utan efter DIG och DINA behov och mål. Så har Du inom en tid börjat en livsstilsförändring som sedan blir Ditt LIV, och vanor Du för över till resten av familjen!

artikel.15773.460x345

LÄR DIG FÖRSTÅ VIKTEN AV HÄLSAN OCH BLI PIGGARE, FRISKARE OCH FÅ EN KROPP DÄR EFTER!

Det var VÅR löpsedel för dagen!

Skulle den locka svenska folket?

Eller tar den för LÅNG tid att uppnå?

Ja, det var bara några tankar som uppkom den korta promenaden på väg hem från stan och gymmet.

Levererade en liten lunch till en vän, av gårdagens middagsrester;

DSC06173

Fisksoppa med vittling, tomat och vin samt svenskt ”skörde-grönt”Vitkål/Rödbetssallad med rädisor och äpple
Hummus
Rostade frön

Är som Ni kanske förstår ledig denna torsdag, och försöker få den att gå, så klockan slår 16.50 så Putte kommer hem till mig igen.

Mötte dagen ute, tänk hösten börjar verkligen göra sig påmind, men tänk vad pigg och energifylld man blir av lite små friska höstvindar och sommarsol som inte ger upp.

 IMAG0243

Så efter morgonpromenaden blev det en timme i köket och en del mat är förberedd för helgen, eftersom jag jobbar.

(Fick besök från några killar som bytte kranar och liknande och de funderade nog vad jag höll på med i köket klockan 8.30 men 9.35 satt jag med kaffekoppen i soffan och det var undan städat i köket)

EN timme i köket!

DSC06169

Och sedan efter EN timme i gymmet var det bara plocka ihop dagens lunch från kylen;

 DSC06175

 Det samma gäller för kvällen, då Putte får lammfärs (orkade inte klappa små biffar så det fick bli en stor lammfärsbiff som steks i ugnen, och skärs i bitar sedan) och ugnsrostad potatis”sallad”

DSC06170

DSC06165

Enklare sätt att få in grönsaker i middagen finns nog inte
Bara skära ned grönsaker och potatis i en form och ställa in i ugnen, kan ätas till ALLT (fisk, kyckling, fläsk, nöt, vegetariskt), ta det som är i säsong så kommer Du inte undan med att ”Det är dyrt att äta nyttigt” heller!

Så påstå inte att Du INTE har tid att laga mat och träna, både färsen och ”potatissalladen” blir klar i ugnen samtidigt som Du får till ett 30-40 minuters hemmaträningspass med familjen!

Så eftersom Putte äter lamm äter jag kungsfisk på rotfruktsbädd och en bondbönssallad, till det blir det en grönärtpuré med pepparrot.

DSC06176

Så detta står färdigt i kylen, då Putte ska på fotbollsträning när han kommer hem, och jag, kanske spenderar kvällen ute i friska luften.

Med planering, förberedelse och bra matvaror

Är det INGA problem att förändra sina MATVANOR heller, och med BRA matvanor ORKAR Du TRÄNA och Du blir
PIGGARE, FRISKARE och (med tiden)  får en kropp som orkar med att LEVA LIVET!

gimage.php

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

http://www.viktenavhalsan.com

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: