Vikten av Hälsan

DSC05832

Hade goda vänner här på middag igår kväll och eftersom det blev lite senare än vanligt så
blev vår traditionella morgonträning planerad tills i eftermiddag. Mötte istället lördagens morgon
med en promenad, ville ta vara på solens strålar innan regnet kommer åter vilket är en perfekt start,frisk luft och motion, man känner hur hela kroppen vaknar till liv.

tröttteckning

Allt annat än att sitta sömnsur i soffan och sucka över att man INTE kommer igång någon gång!

Det krävs INTE mer än ett par skor för att den motionen ska bli av.
Dessutom, kan man förena nyttan med nöje, släpa med en vän, en granne.
Ta grannens hund, eller en kompis barn, i barnvagnen så får vännen lite egen tid.

fruktnöt

Kanske har du någon där hemma som förberett frukosten, eller så gjorde du det redan innan du gick ut eller kvällen före.

Och komma in efter en härlig morgonpromenad, eller löprunda, känna kroppen fylld av lyckorus och energin sprudla i hela kroppen, sedan ta tag i dagen.

Även-fysiskt-aktiva-kvinnor-är-för-stillasittande

Börjar man dagen så, och får rutin på det, blir det snabbt en vana, en GOD VANA, och sådana ska man samla på sig.

dåligvana

Byta ut en dålig vana, mot en god vana, kan vara ett mål i månaden den kommande hösten.

motivation

Och de dåliga vanorna kan vara allt ifrån godis, cigg, alkohol, konstiga sömnrutiner, dåliga matvanor, brist på motion, dålig kontakt med vänner, dålig på att städa, mindre tid vid datorn. Ja alla har vi nog någon dålig vana.

Jag har tydligen en väldigt dålig vana (säkert fler), som jag fick svart på vitt från en vän på facebook i veckan. Jag tror inte på mig själv, och det är nog en väldigt dålig vana. Som jag borde jobba på att bryta, och byta mot en god vana. Hur nu det ska gå men de orden som jag fick kanske ska sättas upp som en morot.

”Katrine det här säger jag verkligen inte ofta (kommer inte på en enda gång jag sagt det faktiskt): men du har precis DET som behövs för att lyckas! Kunskapen, intresset, livsglädjen och även peppen för att VERKLIGEN lyckas i vår bransch! Du saknar en liten grej: Hundra procent självförtroende! Om du lyckas övertala dig själv att du kan bli ett av dom starkaste människorna inom kost och hälsa så kan jag lova dig att du kommer just bli det!”

Vad är din morot för att nå dina mål och bryta dåliga vanor? Eller är du så lycklig lottad att du inte har någon dålig vana.

morot

Många där ute skulle verkligen behöva bryta de dåliga kostvanorna, eller den dåliga planeringen kring maten i vardagen. Att våga se utanför frysboxen.

2733014_209_118

Igår då vi hade bjudning så försökte jag inspirera våra gäster till lite nya smakkombinationer, som de kunde ta med sig hem, och föra in i sina vardag.

Förhoppningen är ju att jag ska kunna inspirera fler och få fler att byta dåliga vanor mot en god.

En kan ju vara att INTE slänga mat som man handlat, inte slänga rester utan ta till vara på dem, använda dem till annat.

DSC06136

Ja, det blev ju en hel del kvar från vår bjudning igår, och jag slänger INTE mat, så det kommer användas i helgen, Putte får med sig lite till Norrköping i veckan och jag får lite av det till mina måltider i veckan.

DSC06139

Så dagens lunch består av;

DSC06142

Lammfilé till Putte, rostad tomat och squash, Örtmarinerade kikärtor med avokado, Krispig nektarin och primörsalsa, hummus, nektarin och gurkkesella, kikärtsröra med senap. Jag väljer att äta upp fisken som blev kvar.

DSC06140

Till kvällen blir det lax, som jag kommer fylla med de rostade olika röror som blev kvar, samt squashplättar.För jag har ju som sagt TVÅ stora fina squashar i kylen som man kan använda till oändliga olika maträtter.

Så har Du någon Dålig vana som Du vill Byta ut?

Tveka inte att kontakta oss, vi finns både på facebook och på vår hemsida (som ska uppdateras inom kort)

Vi kommer även finnas på Medborgarskolan här i Gävle den 5 Oktober men innan dess kan Ni möta oss på Sport och Friluftslivs mässan den 7 september här i Gävle.

DSC06135

http://www.viktenavhalsan.com

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

