Vikten av Hälsan

En av Tjugofyra

klockan

Blir tjugotre kvar. Tänk jag kan räkna lite enkel matematik jag med. Det borde Ni också kunna göra, eller lära Er! För den enkla matematiska termen är att avsätter Du EN timme av Dina tjugofyra som ALLA har på ett dygn, till träning så får Du fler dagar i livet, så tänk att varje ”offrad” timme ger några fler friska levnadstimmar tillbaka, häftig matte va?

träningsklocka

Och kör du riktigt effektiva pass, kanske det räcker med 30-45 minuter om dagen! INTE ENS EN TIMME av svettdroppar och skrik men flera efterföljande timmar med endorfiner och lyckorus. En liten fråga till Er, den lycka och endorfin(?)kick som en timmes serietittande, slösurfande, osammanhängande zappande, hur långvarig är den efteråt?

träna-hemma-bild

Ledsen folket men det finns INGA ursäkter till att INTE träna. Är det trötthet du skyller på just nu, se över VARFÖR du då är trött, fel kost? Kan man göra något åt! Konstiga sömnrutiner? Går att göra något åt det med! Tankar och problem som tar energi av dig? Försök hitta lösningar på dem, i samband med TRÄNING! Träning skapar en distans till vardagen. Kanske är Du bara trött p.g.a. BRISTEN på motion! Har du försökt med den uppåt medicinen?

”Jag har barn, jag HINNER inte träna”! J*vligt dålig ursäkt! Hur ska Du orka vara en bra förälder om Du inte får rensa kroppen från vardagens små bekymmer, om du hela tiden ska ge till allt och alla. Prestera på jobbet, prestera hemma! Vart hämtas energin in då? Inte ifrån tv-soffan i alla fall. Har Du inte möjlighet till barnvakt, så kan Du träna hemma. Det finns enkla redskap, ja det enklaste besitter Du själv, Din egen kropp!

ALLA BEHÖVER TRÄNA, OCH DET FINNS EN TRÄNINGSFORM FÖR ALLA!

Men Jag vet inte hur jag ska göra”, sök upp NÅGON som VET då och KAN lära Dig RÄTT, från början!

liliputte

Börja inte rycka och slita på gymmet. Ge dig INTE ut o löp det första du gör efter år av stilla sittande. Kör INTE ett bootcamp-pass om Du ALDRIG tränat förr. Gör Du det är det som upplagt för ännu ett misslyckande och att åter falla ned bland soffans mjuka kuddar och snacksen bredvid.

frånsoffatill

Börjar man TRÄNA någon gång i veckan och för ser kroppen med den så VIKTIGA vardagsmotionen kommer man märka stora skillnader på kroppen rätt snart. Visst kommer det värka här och där men träningsvärk är INTE farligt. Det kanske ser lite stelt ut då du ska gå, eller röra dig i början men kroppen vänjer sig så småningom och då är det dags att vända blad i träningsdagboken och chocka kroppen med att prova något nytt! Ja, precis så där som jag gjorde förra veckan då jag körde tabata med Micke och Putte, jag kunde inte gå normalt på flera dagar och alltid roade dem båda men det bjöd jag på för lyckokänslan satt kvar lika länge i mig.

Så de positiva effekterna av träning är så många att varje ursäkt att INTE träna låter som om man gräver sin egen grav.

serie

EN TIMME AV DYGNETS 24 TIMMAR KAN ALLA AVSÄTTA FÖR ATT TA HAND OM SIN EGEN KROPP!

526424_409990119092100_262682975_n

Ja, detta är nog lite av vad Putte kommer prata om då vi ska vara med på Sport/Friluftslivsmässan här i Gävle den 7 September. Ska även försöka sälja in eller åtminstone väcka nyfikenhet för våra små ”Må-Bra tillsammans” koncept för vänner/familjer/grupper.

DSC06135

Självklart ska jag vara med, och (försöka) sätta ”Fröken Loo”-avtryck hos folket. Nej jag ska inte stå där med en broccoli och piska dom med, jag ska sikta på dem med min Squash-bazooka.

DSC06129

För visst ser de ut som något vapen, dessa squashar jag fick av arbetskamrat idag. De är inte små, det kommer bli många goda måltider på dem.

Riva; Steka squashplättar. Rosta; Mixa till dip eller äta den rostad som tillbehör. Gröpa ur och fylla. Skiva; Steka. Göra gratänger, omeletter. Ja en av mammas vänner syltar squash och det är riktigt gott. Sedan kan man faktiskt ha riven squash i kakor, som t.ex. morotskakor men då med squash. Riva ned i pannkakssmet, göra ugnspannkaka.

Enformigt bara för att det är en och samma grönsak, tror inte det.

pasta

Jag vet familjer är det äts pasta och skinksås, pasta och köttbullar, pasta och köttfärssås, pasta, pasta, pasta, det är ENFORMIGT! Hyvla squashen och koka den lätt, ha ISTÄLLET för pasta, bra mycket bättre för kroppen än en massa deg som gör att leder och magar sväller och blir ömma. Vill du inte byta ut all pasta, blanda den då med pastan.

hyvladsquash

Och det finns andra tillbehör än pasta till maten, ja, ris, potatis men sådana som ger mineraler, vitaminer, fibrer. Detta blir tillbehör vid morgondagens grillning, ja förutom alla grönsaker då.

DSC06134

 

Ja, jag kunde inte gå förbi torgets mysiga ”godistant” idag heller

 

DSC06132

Så fick med mig, vaxbönor, sockerärtor och märgärtor. Kokas lätt, på med lite havssalt och snacksen är klara för kvällen! Lite salt, lite protein, lite kolhydrater, lite vitaminer.

salty-snacks

Ja det som saknas är väl fett då för att det ska vara snacks som en vanlig svensks snacks brukar innehålla, men de saknar ju då det där med LITE kolhydrater, och de är nog inte så proteinrika eller vitaminrika, dessutom LITE salt, är nog mer MYCKET salt. Men ringla över lite god olivolja då så är fettet också där.

Det finns så många SMÅ förändringar, lite omprioriteringar i Ditt liv, som påverkar MER än Du tror!

klokaord

Tänk bara på att EN TIMME´s träning av DITT LIV, ger så MYCKET tillbaka!

 

(Och börjar man träna, inser man rätt snabbt att det kanske skulle vara roligt att orka träna lite mer och intresset för kostens påverkan kommer på köpet)

Både träning och kost är vår låga, vårt intresse, där vi har erfarenhet och kunskap som vi vill dela med Er.

http://www.viktenavhalsan.com

 

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

