Vikten av Hälsan

kassakö

Ja, hur ofta hör man inte den där meningen från föräldrar i kassakön, och jag kan tänka mig att efter sommarlov och semester kan tjatet bli ännu värre då det ätits på diverse snabbhak, några fler glassar hit och dit, resgodis för att hålla dem lugna trots att det varit tisdag, läsk till maten, saft i vattenflaskan. Ja, sockerstinna ungar kommer snart tillbaka till skolan och vardagen igen.

barnoläsk

Ett behov och ett sug kommer snabbt men tyvärr försvinner det inte lika snabbt igen. Får ofta höra från folk runt omkring att ”fuskar” de en dag, så triggas suget snabbt och det är så lätt att falla tillbaka till osunda vanor om man inte har en rutin och en vardag som man naturligt har sund.

ben

Ja, det är nog inte bara föräldrar som säger ”Bara för den här gången då..:” tjejen som ”bara” skulle handla ägg och mjölk, grabbar tag i glassbyttan på väg till kassan ”Bara för att det varit lite jobbigt på jobbet” killen som skulle in o köpa bröd och pålägg till morgondagens frukost tar en cola och en påse Gott & Blandat i farten, för att det bara blev så tomt i magen på en gång efter lunch. Pappan viskar tyst till dottern ”säg inget till mamma” och tar ”Tag 3 betala för 2”-chokladkakor, ”Bara för att du varit så snäll idag”.

Jag har själv varit där, jag hade en ”rutin” då jag var på affären, En påse djungelvrål, en pingvinstång med hallonsmak och någon form av choklad. ALLTID! (Ja tänk inte bara på hälsan, vad kostade det inte då, fast nu går ju det hand i hand, ohälsosam livsstil är dyr och blir dyrare i längden).

godisknark

Och tänk vad många gånger jag tänkte, NEJ idag ska jag INTE ha något godis, Men likt förbannat så tog jag samma sväng och tog det där godiset ”Bara för den här gången…”. Och jag minns fortfarande känslan efter jag ätit upp det, för det han jag nästan göra innan jag kom hem, illamående och trötthet, lägga sig på soffan och sova en stund.

”Bara för att Putte jobbar så bra är Han värd lite god paj då han kommer hem”, så iväg igen, köpa äpplen, glass, vaniljsås, hem göra pajdeg, äta deg, göra paj, och sen äta paj då Putte kommit hem. Runt runt runt i en sockercirkel, ”Bara för den här gången…”

godis2

Och känslan, de dagar jag LYCKADES att BARA ta något av de där tre sakerna, då var jag duktig, men risken var ju att jag tog något annat senare på kvällen ”Bara för att jag inte handlade…..”

dålitmellis

Men jag minns också hur j*vla duktig och stolt jag var över mig själv varje gång jag lyckades ta en annan sväng där i butiken. Visst kunde jag ersätta med något annat, det där ”Bara för att jag är värd, en tidning eller trisslott” visst blev det fortfarande pengar men det skadade INTE min egen hälsa! Visst tog jag samma gamla vändor gång på gång men de blev färre och ju piggare blev jag för varje gång.

Men ”Bara för att det är, sommar, semester och lill-lördag” behöver man inte för se kroppen med alkohol, eller barnen med ett hamburgermål för att de varit tysta i bilen en stund. Vad säger Du i september då barnet säger att de vill ha snabbmat ”Bara för att hen varit snäll i bilen”.

Ska det vara någon belöning för varje ”Bara för att…” eller ”Bara för den här gången” så får Vi inte göra något annat än att belöna varandra, och visst ska bra saker uppmärksammas men VARFÖR i hela friden med något man äter?

vanor

Ja visserligen så kan jag också tänka så än ”Bara för att jag är ledig tre dagar nu kommande helg så börjar jag och Putte den helgen med massage på fredag förmiddag”. Men jag har ju varit där, ”Bara för att jag är lite ledsen tar jag lite extra godis”, eller ”Bara för att det är sommar så äter vi ditt och datt, dricker det och det…” Vi kunde ALDRIG spela minigolf utan att äta glass, och då bodde vi bland minigolfbanor, kanske var det en undanflykt för att få äta glass, det liksom hörde ihop för oss. Det var mycket förr som hörde ihop med skräpmat för oss. Men det gäller att hitta annat som kan ersätta eller så ska man nog ifråga sätta sig, VARFÖR…

Det finns så mycket, visst kan du äta lite av den där maten IBLAND om DU vill men det som hela tiden ska finnas i huvudet är VAD BLIR DÅ PRISET? Om du har levt i en osund cirkel länge och börjat hitta ut, krävs det INTE många steg åt fel håll för att du ska irra runt i cirkeln igen.

placer

Jag ska vara ärlig, jag VÅGAR inte ta en kaka, en bulle, en godis, en glass dels är jag INTE sugen på det, men sen vill jag INTE hamna där IGEN! Jag har tagit mig ur den där cirkeln en gång och jag vet inte om jag skulle orka göra det IGEN om jag skulle sugas in i tromben igen. Det är INTE värt det.

trött

Tänk om det hela tiden är ”Bara för att det är…” ”Bara för att jag” som skapar en ond osund cirkel? Där du trampar runt runt. Försök bryt den där cirkeln och ta ett steg utanför och se vad du kan finna där istället för det där.

Belöningar, klappar på axeln, hitta på saker med familjen, en kram, en puss, ta ett bad, en promenad.

IMAG0233

Vad är bättre återhämtning för en trasig själ än en promenad i kvällsluften?

Jag började ju jobba idag, efter semestern, körde mitt gympass imorse, ”Bara för att jag skulle kunna pyssla i köket lite extra ikväll inför fredagens grillkväll med vänner, så att jag kan UMGÅS med den jag ÄLSKAR imorgon då han kommer hem igen”

DSC06090

Lite skillnad mot för de föräldrar jag hörde inne på Willys då jag var där och handlade mer paprikor ”Bara för att sommarlovet snart är slut så äter vi på MAX innan vi åker hem och myser”

snabbakohl

Vad har jag då handlat mer paprikor till? Jo som jag skrivit så väntar det grillning med vänner på fredag kväll och smaker ska mogna, örter, citron, lite vitlök, vinäger…

DSC06127

Kesella med gurka, nektarin och örter

Kikärtsdip med senap och persilja

Hummus

Rostad paprika, citron och örtdip

Rostad tomat, lök, oliver och vitlöksdip

De två sista är så enkla och goda, kanske en perfekt Gå-Bort present till någon ”Bara ändå”

DSC06123

Skär grönsakerna grovt. Lägg i ugnsfasta formar. Salta.

Ställ in i HET ugn, slå på grillfunktionen på 225 grader och lät de brännas vid!

SkäDSC06124 DSC06125 DSC06126

Mixa medans det fortfarande är varmt och häll upp i burkar, låt svalna.

Resten av tillbehören inför fredagen blev;

DSC06128

Fruktiga gröna blad

Örtiga kikärtor med tomat

Citronmarinerade rödbetor

Krispig vitkål med grov senap och persilja

Linssallad med oliver och soltorkad tomat

Syrlig blomkål, morot, Västeråsgurka och rädisor

Gul och Grön squash med svamp och lök

(som kommer läggas i folie)

Fick dessutom tag på färska svenska majskolvar som ska grillas

Sen den stora frågan, Vad ska Vi äta till?

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

http://www.viktenavhalsan.com

Kommentera

Etikettmoln

