Vikten av Hälsan

Hon vill(e) ha Puls

DSC06071

Och det fick hon, ett riktigt pulshöjande och svettigt pass, T.A.B.A.T.A med Micke Syd från Gyllene Tider,ja, det fick jag och Putte som uppladdning igår inför GT´s konsert här i Gävle.

DSC06076

Jag bad om det, träningsvärken, smset från Micke var inte sent att komma idag ”Träningsvärk????” och
nog fick jag träningsvärk allt, jag roade Putte bra nog denna morgon/förmiddag innan han åkte, men sådan skön känsla.
Nog var det puls redan innan vi kom dit, nervositet men då både Micke och hans fru mötte oss föll sig allt så naturligt.

DSC06077

Hela kvällen fylldes av lyckorus, endorfiner, passet i sig gav ju sitt på den fronten men hela konserten, lite eftersnack bakom.

Gessle

Minne för livet, och minnet från passet kommer nog sitta i min rumpa och ben några dagar. Kanske blir det en favorit i repris
redan imorgon på passet, vi får se hur tiden blir då vi fick tillträde till samma underbara konsert i Sundsvall också. Putte är lite sugen
på att köra ett TRX med Micke, Helena och mig, så vi får se.

Så som jag mådde igår, leendet var äkta, även under de grisigaste burpees på slutet av tabatan, tårarna var innanför ögonlocken hela kvällen, för jag
ville inte tänka på refrängen men samtidigt av lycka. För att jag VÅGADE, som min vän sa till mig, ”Du vågar Katrine, du chansar” och så kanske det är.

modigt
Vad hade jag att förlora då jag mailade Micke i våras, om att vi skulle kunna köra ett pass, egentligen ville jag/vi ju ha med hela bandet, och få med företaget men det blir inte alltid som man tänkt sig och att summera gårdagen med ett enda ord, ja det går bli; Chickaboom ändå. Lämnade ett litet ”Fröken Loo kvällsmål” till Helena och Micke, den qinouakakan jag bakade, som jag sedan toppade med kesella som jag blandat med hälsingehallon.

Jag försöker ju lämna avtryck hos de jag möter på min/vår resa mot vårt mål. Även om jag så ofta krigar med mig själv innan jag tar de sista steget innan avsatsen så kanske det är så som min vän sa, att jag vågar till slut, och jag har ALDRIG ångrat mitt mail till Martin Lidberg, Carolin Helt eller Micke Syd, inte de andra mailen jag dragit iväg heller. Plötsligt så får jag ett svar, pulsen slår hårt just då men man måste ju våga för att vinna. Sen om jag lyckas nå ända fram det tvivlar jag många gånger på men som sagt, ibland MÅSTE jag pressa mig lite hårdare, våga ta ett steg till.

543256_418365901537611_687344596_n

Det samma gäller allt inom hälsa och förändring i livet, man måste VÅGA lämna trygghetszonen, om det så gäller fysisk, psykisk hälsa, som kan skapa större och mindre förändringar. Våga ta sig till gymmet, våga söka det där jobbet, våga säga ifrån då någon far illa, våga fråga killen du trånar efter om en dejt, våga skapa andningsrum för dig själv i ditt liv i den familjesituation du är i, för hur det än är så är det Din kropp och Din hälsa som är det viktiga MEN att Du och din familj/dina vänner kan stötta varandra i förändringens tid ska man inte glömma bort.

mslf_toppbild3

Sista avsnittet ikväll på ”Min stora lata familj”, och som vanligt kommer både jag och Putte att titta http://www.tv.nu/p/13080120002100tv3?popup=true, gör det Ni också, för detta program handlar verkligen om förändringar, psykiskt och fysiskt, att stötta och våga.

diet2

Och INTE om några dieter utan sund och BRA mat som Camilla hjälper dem att få till. Inget grädde, bacon, smör, bea.såser till frukost, utan det är av alla näringsämnen, mat sprängfyllda med vitaminer, mineraler, antioxidanter, kolhydrater, protein och fett!

Ungefär som min lunch idag;

DSC06080

Chilikryddade laxfärsfyllda kåldolmar på ingefärsgrönsaker. Krispig avokadosallad samt en het majs och bönsalsa.

DSC06081

(Försöker få rösten att vakna till lite med chilin)

http://www.dn.se/debatt/de-populara-fettdieterna-ar-ett-hot-mot-folkhalsan/ Jag blev inte ett dugg förvånad då jag fick höra detta på tv´n imorse och läste detta sedan. Det är verkligen så, sen tror jag att stressen också spelar in i dessa sjukdomar som går längre ned i åldrarna, det var inte länge sedan jag bloggade om stress och vad det gör med kroppen, det intresserar mig så, hur allt hänger ihop för att vi verkligen ska fungera. Det är en sinnessjuk värld vi lever i.

hamster2

När ska människor vakna upp? Det finns inga quick-fix eller genvägar. Alla måste dra sitt strå till stacken, den enskilde individen kommuner, landsting, företag, om vi befolkningen ska falla samman. Det är energi in och ut, träning, avslappning, stresshantering, för att man ska må bra.

vanor

Jag (och garanterat Putte med) mådde som en prinsessa igår, jag var helt i harmoni i kroppen, svetten porlade, muskler arbetade, musiken fick min puls att stiga, Putte´s blickar fick oss två att bli en. Så som jag kände igår, så ska man kunna känna hela tiden. Jag fick utlopp för det jag brinner för och dela det med andra. Glädjen och energin Micke och Helena gav mig var enorm, det är något jag kommer lägga i min minnesbox och plocka fram då allt blir grått för sådana dagar kommer, livet är inte en dans på rosor men VÅGAR man INTE chansa kan det ALDRIG bli en förändring heller.

energitjuv

Även om pulsen stiger för varje liten tanke på förändring i livet, stor som liten, så är det DU som håller i ratten och det är Du som MÅSTE göra valen även om Du kan (och ska) söka stöd hos andra men det är hela tiden Ditt liv, som du delar med familj och vänner, men för att Du ska kunna vara glad och orka med dem MÅSTE Du må bra i dig själv, och lyckopiller får ingen att må bra i längden, den lyckan finns på annat håll, tro mig, de må vara ett hjälpmedel på vägen men LYCKAN kan hittas på annat håll!

 

Så för att få lite distans till gårdagens lyckobubbla har jag stått lite i köket denna dag, även om huvudet inte riktigt är med utan jag redan är i Sundsvall, men eftersom det blir biltur till och från Sundsvall ska det ju förberedas picknick och det gör jag bäst med olika grönsaksblandningar så fyller jag på med protein sedan.

DSC06078

Rökt fisk hemma hos mamma och pappa imorgon på väg uppåt, senapsbakad lax, och jag underskattar inte tonfisk på burk så den kommer jag smaksätta med chili, vitlök och spiskummin.

DSC06079

Grönsallad med krispiga grönsaker och frukt, örtfrästa Medelhavsgrönsaker, syrlig vitkål med ingefära och paprika, kokta ägg, örtmarinerade rödbetor.

Kesella med nektarin och melon, som hälften blir smaksatt med vitlök och basilika, resten blir kanske också ett ”Fröken Loo”-mellanmålsavtryck då med lite egna små krispiga små kokos och solrosbars

Att räkna med att hitta bra vägkrogar som levererar mat som våra kroppar behöver är ingenting vi räknar med, att få lågt blodsocker, bli irriterad, få huvudvärk, är allt annat än vad Vi vill inför både konsert och ev ett träningspass imorgon. Dessutom är picknick riktigt mysigt.

DSC06051

 

Följ vår resa som företagare på Facebook och via vår hemsida(som ännu är under uppbyggnad)

 

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

http://www.viktenavhalsan.com

 

 

Kommentera

Etikettmoln

